Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bruten gänga på motorfäste OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2024
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Bruten gänga på motorfäste OG9-5

    Hej!

    Vi har en Saab 9-5 Aero från 2004 med en skrikande kamrem.

    Jag plockade av motorfästet för att komma åt och kolla remmen och då bröt jag av gängstången som kommer upp ur motorkudden och nu undrar jag om någon vet hur det ser ut i genomskärning?
    Går gängstången igenom hela motorkudden?
    Jag har försökt lossa muttern i undre änden men tänkte att det är lika bra att fråga innan jag går på den för hårt.
    Är det ett helt stycke?

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    För det första har en 9-5 aero '04 ingen kamrem, antar du menar multiremmen ?

    Vilket fäste är det ? det till älghornet som sitter ungefär vid höger fjäderben ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2024
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ja, förlåt. Multiremmen menar jag. Ja, precis, mitten av älghornet.

    Och hur är det, kan jag fästa älghornet med de fyra andra bultarna och hissa ner fronten? Nu är den upphissad och motorn hålls upp av domkraft under oljepannan. Jag hade gärna hissat ner den men är osäker på om det är en bra idé utan att fästa älghornet med den muttern jag inte kan få på nu.

    Tack för svar.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-20 klockan 18:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    38
    Går utmärkt att hissa ner den med de 4 bultarna. Även utan älghornet kan man sänka ner, remskivan kommer bara vila på subframen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2024
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Uppdatering:

    Nu har jag tagit av motorkudden och undrar alltså om det går att byta ut bara själva gängstången på något vis eller om det är så att jag måste köpa en helt ny motorkudde?
    4426032-origpic-46b715.jpg

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag har aldrig lossat den och kollat hur den ser ut, men rent generellt är ofta den ingjuten i gummit på den typen av motorfästen.

    Dom där var ju lite halvdyra ser jag, eftermarknad kostar 1495:- på maptun, dock är det ganska bra klubbrabatt, klubbpris är 1095:-, man tjänar alltså in medlemsskapet bara på denna delen

    https://www.maptunparts.se/motordela...aab-9-5-i.html
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 019
    Medlem#
    3471
    Köp en begagnad eller efterlys delen i ngn Facebook grupp. Dessa måste finnas gott om de har jag aldrig hört att de normalt sett går sönder.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2024
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag köpte en bättre begagnad. Tack.

    1 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •