Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Två tvättrelaterade frågor: Motortvätt och kalkfläckar på lack OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Två tvättrelaterade frågor: Motortvätt och kalkfläckar på lack OG9-5

    Hej SAAB-gänget!

    Är ganska säker på att vår bil aldrig blivit tvättad i motorrummet, det ser fruktansvärt ut och har länge varit sugen på en motortvätt. Har kikat på Trionic Seven's klipp när han gör en motortvätt på sin OG9-5. Vad jag egentligen undrar: Hur nervös bör jag egentligen vara inför en motortvätt? Han täcker enbart över tändkassetten, men jag känner en viss oro för t.ex. generatorn. Hur riskfyllt är det egentligen att gå på med vatten utan att täcka generatorn med plast? Ser dessutom ut som att det runnit olja på sidan av motorn(under och runt kabeln till tändkasetten) och detta skulle jag såklart vilja tvätta bort.

    Bor dessutom i lägenhet och tvättar på OKQ8's GDS-hallar och detta innebär att jag måste köra dit först, innan tvätt. Kanske hinner motorn kallna under tiden jag gör en utvändig tvätt? Om någon gör på liknande sätt så får ni gärna ge lite tips!

    Fråga två:
    Har sedan 1 år tillbaka insett att det är en del kalkfläckar på lacken, efter tvätt. Har tvättat den ett x antal gånger efter detta men lyckas inte få bort dessa jobbiga kalkfläckar. Hur brukar ni göra? Är det bara lera som gäller? Jag torkar alltid av bilen efter tvätt, men det finns andra som har kört automattvätt.

    Hoppas att allt är bra med er alla och jag ber om ursäkt för dålig förklaring.

    Bilen är en SAAB 9-5 2.0t BioPower, från -07.

    Snapchat-2126050689-01.jpg
    SAAB 93 2.0t -04
    SAAB 95 2.0t BioPower -07 ~13500 mil

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Det finns flera bra klipp på YouTube om hur man gör en motortvätt. Kolla runt lite...

    Man kan säkert ruinera sig på div "bra" medel. Men det är viktigare ATT tvätta än att ha "rätt" medel. Så prio 1 bör vara att få rent. Vill man snygga till plast mm (batterilocket ser ju fint ut) kan man ta det nästa gång. Avfettning och bilschampo räcker långt!

    Annars skulle jag börja med att spraya på med avfettning. Det kan säkert krävas att man gör det mer än en gång. Använd diskborstar av div sort så du kommer åt.
    Du behöver inte täcka över något. Spola istället vatten med lågt tryck. Dvs skölj bara. Inte högtryck alltså. Allt i motorrummet tål vatten!

    Ja, den hinner kallna tillräckligt.

    En normal biltvätt avslutas alltid med en motortvätt i min värld...

    Det ligger ett rosa skimmer över motorn. Skäms den så över smutsen att den rodnar?

    Nä, jag är inte expert. Så kalkfläckar vet jag inget annat om än att syra löser kalk. Avkalkningsmedel till kaffebryggare, badrum eller vanlig citronsyra kanske funkar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Hej, Mr. O!
    Jo, har kikat runt lite men känns bra med bekräftelse från kunniga.

    Då får det bli avfettning och avsköljning med lågt tryck.

    Haha, ja den är så pass ledsen att den rodnar.

    Ang. kalkfläckarna har jag inte fått bort dessa efter x antal tvättar. Kanske helt enkelt är som så att en polering behövs? Syra på lacken känns sådär.
    Senast redigerat av humpestumpe den 2020-05-19 klockan 15:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 93 2.0t -04
    SAAB 95 2.0t BioPower -07 ~13500 mil

Liknande ämnen

  1. Motortvätt
    Av håna i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 18:49
  2. Motortvätt
    Av Pumba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •