Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Kylarvätska försvinner "spårlöst" NG9-3 B207

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Dagens:
    De mekaniker som kikar lite på ledig tid kliar sig i huvudet.
    Aero-turbon brukar inte ställa till problem, varför de inte tror att det är den.

    Detta gör att de tror mer på toppackning, men förundras över att "det inte riktigt stämmer"

    Oljeförbrukningen är det ingen som reagerar över alls.... Va fan är det för fel på moderna bilar säger jag och är beredd att byta bilen mot en og900 eller 9000.


    Men vad de reagerar på är att den misständer vid kallstart och att den proffsiga mekonomenverkstaden som senast servade bilen, satte i fel stift.....
    Misständningarna har jag inte reagerat på som misständningar.... Svårt att förklara beteendet... Men jag har reagerat på att den inte går silkeslent från första sekund.
    Detta medför att de funderar på om vätska (vatten) rinner ner på en kolv när den står still, och då skapar tändmissarna....

    Spänningen fortsätter! Jag känner "jävla Opel"! Denna bil grusar mina drömmar och funderingar om en SS-cab

    Ingen som råkar ha en fräsch topp och turbo till B207R att kasta på mig?
    Hej, ja Mekonomen gör mycket fel vad gäller saab, skulle aldrig lämna någon av mina bilar till dom.
    En gammal bra metod för att kolla om topplockspackningen släpper vatten till någon cylinder är att göra följande:
    Varmkör motorn stäng av och låt bilen stå över natten.
    Plocka bort alla tändstift och sedan låter du någon dra på starten medan du kollar om det stänker vatten ur någon cylinder.

    1 användare gillar detta inlägg


    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Tack för tipsen....

    Har haft häcken full, så jag har inte hämtat bilen än... Men fick låna polarens BMW 330 E46 några dagar..... Skoj att få köra en bil "lite mer" innan man skapar sig en åsikt.
    Jag hävdar att alla bilar har sina för och nackdelar. Man väljer vilken kompromiss man tror sig passa en själv..... Men jag har nog hellre en 9-3 än en E46....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  3. #23
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Kolla vevhusventilationen så slangarna inte är igensatta av oljeklegg samt att backventiler är hela. Kan annars orsaka övertryck i vevhuset så oljan pressas ut någonstans. På min gamle bil, en og9-3 2.0T, "försvann" det olja. Visade sig vara just detta och oljan pressades ut genom en packbox vid multiremmen. Det förklarar ju förstås inte vattnet som försvinner....

    Gällande turbobyte - jag bytte själv på ovan nämnda bil och det tog mig två dagar av olika anledningar. Kostade totalt runt 5000 kr i material (biltematurbo, oringar, oljefilter, olja). En Mekonomenverkstad ville ha 9000 kr för material (bl.a. "riktig" turbo) och arbete, och med facit i hand hade jag inte gjort om det själv för att spara 4000 kr.
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  4. #24
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Just det - gällande oljeförbrukning så anses upp till 0,5 liter/100 mil vara normalt. Jag har även hört vissa säga att upp till 1 liter/100 mil anses normalt. På min og9-3 fick jag fylla på ca 1 liter mellan servicearna som jag själv gjorde med 1000-milsintervall. Det var innan vevhusventilationen och packboxen började strula, när jag hade det problemet fick jag fylla på ännu mer (skönt att bo 5 minuter från SAAB, Mekonomen, Meca, AD bildelar och Biltema när man har bilstrul ) . Min nuvarande bil (enligt info nedan) har jag kört ca 500 mil med och den tar ingen olja alls.
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Personligen anser jag att ca 0 liter per 100 mil är normalt - och den siffran har man normalt på en og900 också. Sälj skrotet David, köp en 0g900. Jag börjar bli ganska nöjd med min 9-5 men undrar ibland varför i helvete jag sålde min 5D T16....

    1 användare gillar detta inlägg


    MEDLEM 7032.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Hallå vänner.
    Fem dagar av sporadisk felsökning "mellan andra bilar", av en riktigt erfaren Saab-mekaniker resulterade i......



    Jepp... Bara punkter. Vi är eniga att vi inte fattar. Det som talar sitt tydliga språk å ena sidan, motbevisas o andra sidan.
    Bilens misständningar vid kallstart gjorde alla bergsäkra på att det rann in fukt i en cylinder. Av med stiften, lägg på papper, vrid på starten = torrt papper.
    Geggget i motorn, som enligt mig är en ofantlig mängd, var tydligen en axelryckning och "ingenting mot gamla 9-5:or".
    Efterdra topp då? "Har vi inte behövt göra sedan stålpackningen kom".

    Stiften dömdes ut, trots att de bara ska vara 1000mil gamla (försöker få fram verifiering på detta), och man monterade tillfälligt "vanliga" stift. Misständningarna vid kallstart försvann, men det har bara gjorts två/tre gånger, så än ska vi inte ta ut segern i förskott.

    Turbon då?
    Nä, de går ju inte sönder! Dessutom skulle jag inte ha vatten i avgaserna (vilket vi tyder det som). Men vi är nog eniga om att turbon ändå börjar vara på refrängen..... Men vattnet vill man inte koppla ihop till detta.

    Trycktest: inget märkvärdigt!


    Resultat = noll, zip, zero.
    Bilen kommer få rulla "ett tag till", så blir det turbobyte i jul. Det är min spontana tanke iaf.

    Eftersom de kollat fem minuter här, och fem minuter där, så har de självklart inte haft möjlighet att gå till botten med problemet, eller hunnit kolla "allt". De har inte kollat vevhusvent, något som jag ska försöka hinna göra.
    Nån som kan leta lite i EPC/Wis åt mig?

    Spekulationer finns det gott om. Foder som sjunkit?


    Efter 40mil BMW 330 E46 kändes det otroligt gott att sätta sig bakom ratten i 9-3:an igen. Så enormt mycket trevligare och bekvämare bil. Skulle dock varit roligt om 330'n hade haft M-paket... Kanske hade varit mer rättvist att jämföra med M-stolar.

    Sista kommentar från mekanikern: "Den är trimmad va? Den går rätt bra!"
    Tyvärr en fråga utan svar!



    Martin:
    Du kan tro att de tankarna slagit mig. Fråga Isak
    Han börjar nog bli less på min huvudbry

    Sälj 9-3 och Valborg, ersätt med en kombinerad og900
    Byt 9-3 mot 9000
    Sälj 9-3 och Miata... Eventuellt även Valborg, och ersätt med 9-3SS-cab (och ev. bus og900)
    Skaffa ett jobb utan pendlande. Sälj allt man vill sälja, lägg pengarna på hus och familj. Bilar har vi i överflöd ändå (sex just nu).

    O precis som Martin säger. Är man van vid B202 är oljeförbrukning 0 droppar på 2000mil.
    Jag retar mig på min 9-5 som kanske behöver 1-1.5l mellan service. En 00:a med original vevhusvent. Å så köper man detta
    VW's "1l/1000km ev. mer under inkörning" är helt horribel och fullkomligt oacceptabelt. Det ger 2% oljeinblandning. Nån som håller på med tvåtakt? Nån som känner igen 2% inblandning?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Det kan va så att du har sjunkna foder som gör att den drar vatten. Vi har bytt några bottendelar på B207 där vattenförbrukningen slutat efter byte.

    Ang oljeförbrukningen. Ta bort spjällhuset och provtryck backventilen till vevhusventen. Ventilen syns inte, men det går en kanal i ovankant på insuget, och innanför kanalen sitter ventilen. Ta en handpump och tryck på med 1,5 bar. Det ska den klara utan att släppa igenom. Är den trasig så det är "fritt blås" kan motorn dra onormalt med olja. Måste den bytas måste insuget tas bort tyvär.

    Lycka till!

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Kylarvätska försvinner NG9-3 B207

    Har en 1.8 biopower -09 som dricker kylarvätska.
    Syns inget i oljan, troligt att det går ut i cylindrarna.
    Några andra förslag?
    Är det jävligt att byta topplockspackning?
    Henke

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

  9. #29
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kan oxå vara själva locket på behållaren. Vi fick byta på en NG9-3 -08 förra veckan efter provtryckning.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #30
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Som RZ är inne på - du har inga blöta fläckar under bilen efter den har stått ett tag? Inga våta golvmattor i kupen?
    /Johan

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Nej inga fläckar eller blöta mattor. Eller blöt matta har jag på förarplatsen men hittar inte läckan bara att a-stolpen är våt.

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

  12. #32

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Hur mycke försvinner?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #34
    Du kanske redan har hittat felet? Min dricker också kylarvätska. Där var det läck kring motorvärmaren. Ska till att byta O-ring i dagarna och hoppas det hjälper.

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Så här kan det se ut i locket när det läcker förbi O-ringen som har tappat spänsten efter "bara" knappt 15 år.
    Det vita i spåret för den mindre/grövre O-ringen är rester av kylarvätska. Det är tydligt att det läcker här. Hoppas att det är den enda läckan. Det läcker knappt en deciliter per månad och då tar det ca 3 månader mellan beskeden i SID att det är för lite kylarvätska.

    Kanske skulle https://www.kuntze.se/produkt/o-ring-nitril-353-mm/ 23,4mm innerdiameter 3,53mm tjocklek passa men nu var jag lat och beställde ett nytt lock när jag ändå beställde servicesatser till båda bilarna från Maptun.
    DSC_5773.jpg
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #36
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kan oxå vara själva locket på behållaren. Vi fick byta på en NG9-3 -08 förra veckan efter provtryckning.
    Det va inte bara det felet, det var även en o-ring vid vattenpumpen som höll på att korva ur sig,
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Oj, det låter mycket jobbigare. Jag får nog inte klarhet före slutet av september då pendlarbilen används sparsamt under sommaren.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -

    Kylarvätska försvinner långsamt i NG9-3

    Hej!

    Som rubriken säger. Kylarvätska försvinner långsamt i NG9-3 med B207-motor (årsmodell 2011). Det underliga är att det är endast sommartid! Förra sommaren fyllde jag på tre gånger och den här sommaren har jag fyllt på två gånger på ca 4000-5000 km. Under höst, vår och vinter har jag inte fyllt på en enda gång, och jag kör ungefär lika mycket då.

    Systemet har provtryckts utan resultat. Synliga läckage finns inte vad jag sett åtminstone.

    Bilen börjar närma sig 200 000 km. Jag har haft den sedan den var nästan ny, och det har alltid varit mycket låg nivå i expansionskärlet, även om man fyllt på har det nästan genast sjunkit till miniminivå eller t.o.m. lite under, men hållits stadigt där. Nu försvinner det dock så att det är någon cm under miniminivå.

    Temperaturen på kylarvätskan ligger på landsvägskörning stadigt på 80-85 grader, i stadskörning upp till 95, någon gång 100 grader.

    Det jag dock noterat på senare år är att vintertid kan det ibland ta länge innan kylarvätskan kommer upp till arbetstemperatur, och det är de sista 10 graderna, mellan 70 och 80, som ibland kan ta riktigt länge.

    Har ni ideer om vad som är fel?

  19. #39
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    2 alternativ som vi råkat ut för.

    Kylarlocket såg ut att ha ett läckage, byttes ut.

    Fortsatte småläcka någonstans, fylla på lite då och då.

    Till slut efter ytterligare provtryckning så hittades felet, en o-ring vid vattenpumpen höll på att krypa ut och byttes.

    Mig veterligen har den inte läckt mer efter det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #40
    Haft liknande symptom på en B284L vid 12 tmil. Läckaget sågs undertill vid vattenpumpen. Exakt hur provtrycktes kylsystemet i din bil?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylarvätska försvinner OG9-5
    Av Freeboo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2021-04-10, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •