Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Saab som lättar. JAS 39 Gripen övar. (Nya bilder 19/5)

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Smile Saab som lättar. JAS 39 Gripen övar. (Nya bilder 19/5)

    I brist på Saabar att fotografera på STCS bankörningar så här i virustider så fotograferade jag idag en Saab i annan miljö istället. Alltid lika trevligt när det händer något på det lilla lokala flygfältet.

    Klicka för lite större bild. (1920x1200)

    5 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Finfin bild!

    När jag klickade hit trodde jag att tråden skulle innehålla denna klassiker:
    https://m.youtube.com/watch?v=BEydOenbSJQ

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tack! Jo, den där videon är en klassiker. Undrar inte om den Saaben i det klippet flyger högre än ”min” Saab på min bild?

    Hade jag lagt upp filmen så hade jag inte lagt den i denna forumsdel. Här postas bara eget material.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jösses vad den 9-3an flög!
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    What goes up must come down. Här kommer några fler bilder tagna förra veckan vid det lilla lokala flygfältet.

    Två Gripen landade, klargjordes och startade. De utförde uppdrag. (Flightradar24 visade att upp till sex stycken SK60 samtidigt flög lite förvirrat omkring österut.) Efter en stund kom två Gripen som gjorde touch-and-go. En liten stund senare landade två Gripen. Detta upprepades några gånger om dagen förra veckan. Jag behövde inte vara vid flygplatsen för att se eller höra planen under veckan. Lyckades fotografera några inflygningar inför landning hemifrån.

    Upptäckte en rolig sak i helgen då jag tittade igenom bilderna. Jag trodde att jag fotograferat samma två Gripen-plan som klargjorts, touchat och landat. Vad fel jag hade. Var t.ex. minst fem olika plan satte ner hjulen på landningsbanan när jag stod vid staketet under inflygningsbanan. Fick finfina närbilder på samtliga plan, men tänkte att det blir kanske enformigt med "likadana" bilder. Dessutom så vill jag ju inte göra diverse utländska underrättelsetjänsters fotografer arbetslösa.


    Sista starten samma dag som bilden i första inlägget togs. Klicka för större bild. (1920x1200)




    Planet Gripen och Fågeln Fenix? Fågeln flög mot gamla Saab-fabriken. Ett omen? Klicka för lite större bild. (1920x1200)




    Jag stod här mellan sista landningsljuset på stolpe och landningsbanan. Klicka för lite större bild. (1920x1200)




    En sekund senare och lite mer utzoomat. Klicka för lite större bild. (1920x1200)




    Ytterligare en sekund senare. Klicka för lite större bild. (1920x1200)




    Uppdrag utfört. Klicka för större bild. (1920x1200)




    Flyttat mig några meter åt vänster. Klicka för större bild. (1920x1200)




    Nu är det nära. Hur många nitar finns det i ett Gripenplan? Klicka för lite större bild. (1920x1200)




    Mycket nära! Tre exponeringar senare, men samma sekund som bilden ovanför. Klicka för lite större bild. (1920x1200)
    Klickar ni på bilden och får upp bilden som är 1920x1200 pixlar stor så är det en en "1:1 crop". Det vill säga att en pixel
    på bilden är en pixel på ursprungsbilden. Övriga bilder oftast förminskade. Detta är nog det närmaste jag fotograferat
    ett Gripenplan, eller vilket annat plan som helst, i luften. (Brännvidden är 82mm, vilket motsvarar 123mm på 35mm film.)




    Första Gripen från sista dubbel-starten för veckan. Klicka för lite större bild. (1920x1200)




    Sista planet för veckan. Femte sista bilden tagen den dagen. Klicka för lite större bild. (1920x1200)




    Om någon nu undrar var bilderna på klargöring, taxning och och liknande är så är det inget jag har fotograferat. Detta då det enligt lagtext, skyltar och en mycket vänlig skyddsvakt inte är tillåtet att fotografera byggnader, bilar eller markpersonal här. Dock så sa skyddsvakten att det vid detta tillfället var helt ok att ta kort på planen då de var i luften om inte några av tidigare nämnda objekten kom med på bilden.

    Edit: Medan jag skrev sista stycket så hörde jag ett Gripen flyga förbi. Högg kameran men hann tyvärr inte se eller fota planet. Ganska låga moln här idag. Dessutom tog det en stund att få upp rullgardinen. Upptäckte nu efteråt att kamerans minne satt i datorns minnesläsare och inte i kameran. Nog tur att jag inte såg planet och han rikta kameran mot det. Hade blivit lite ledsen på mig själv då det inte hade gott att knäppa av...

    10 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mioh den 2020-05-19 klockan 16:05.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Väldigt fina bilder!

    Vad har du för kamera och objektiv? 82mm är väl en zoom antar jag...

    (OBS. Jag menar INTE och skrev INTE "Oj sådana fina bilder, du måste ha en bra kamera!")

    Rimligen skulle man kunna beräkna exakta avståndet till planet med hjälp av (den riktigt coola!) bilden med nitarna och hjulet om man vet måtten på tex fälgen. Kunde ju vara intressant nörd-info...

    Noterar att kråkan är något oskarp eller heter det o-korp? Det är knepigt att exponera mörka objekt mot en ljus himmel utan att objekten blir underexponerade eller himlen överexp.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tack!

    Har en drygt tre år gammal Nikon D500. Objektivet är ett AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II från 2009.

    (Att ta bra bilder är en ren materialsport som bara handlar om att ha dyrast fotoutrustning. )

    Tänkte allt tanken och det borde ju gå. Annars kan man ha tur och genom googling hitta ett kort någon annan tagit från sidan av landningsbanan.

    Hade bländare f/4.5 så skärpedjupet var för kort för att hålla plan och fågel skarpa samtidigt. Fokuserade på planet. Dess suddighet på det kortet är på grund av stigande varm luft.

    Har landningarna filmade med min mobilkamera från samma ställe. Ska se om jag kan få upp någon av dom i denna tråden vid tillfälle. Kanske kan hjälpa till med avståndsbedömandet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Delade med mig till en annan fotointresserad amatör med god kunskap om JAS och fåglar. Fick denna respons.
    Kul du som är medlem kan ju svara att avståndet till fokus brukar ju kameran veta och logga i bilddata samt att det bland fågelskådare är brukligt att ligga typ +1 i exponering på "flyktbilder" mot himlen för att kunna få fågeln inom råformatets dynamik inför "framkallningen".
    Visserligen info från en "Canon"-fotograf, men det är ju värt att kolla EXIF.
    Dessutom är kråkan snarast korp och o-kråka. Den rundade stjärten tyder på det.
    OK. Då säger vi det!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Bra tips med EXIF:en!

    EXIF för bilden på landningsstället säger för "Subject Distance Range" "Unknown". Men för datan "Focus:" står det "AF-C, at 20m, with a depth of field of about 11m, (from about 4.2m before the focus point to about 7.2m after)".

    Så planet är när jag trycker av, om vi kan tro på min kameras EXIF, 20 meter ifrån mig.

    Använde hemsidan http://exif.regex.info/exif.cgi för att se min EXIF-data.


    Jag brukar lägga mig vid fotografering av föremål på marken (bilar med mera) på -0,33 i exponeringen för att minska brus och minska risken för utfrätta detaljer i ljusa områden. Bilden på landningsstället har jag valt en exponering på +0,33.


    Fågeln då? På bilden efter den redan publicerade (tagen under samma sekund som den på flyg och fågel), så ser fågeln ut så här i crop 1:1. Här är det valt -0,33 i exponeringen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Snygga bilder och kan till viss del hålla med om att fotografering är en materialsport, ju bättre man blir desto dyrare prylar vill man ha
    Själv fotar jag dragracing.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Var det inte den här övningen som JAS gjorde tillsammans med några B1or? De skulle visst lufttankas också?

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag skall också påpeka att bilderna är fina
    Själv plåtar jag med en 5D mark ii, men tyvärr så är det löjligt sällan som den kommer upp ur väskan. Mobilkameror är ju så bra nu att det i princip bara är vid "seriös fotografi" som 5D kommer fram, som t.ex. när man fotar åskväder eller behöver en ny bakgrundsbild till datorn

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Kunde inte låta bli...
    Det är klurigt att fota åska...
    Detta var den enda som blev någorlunda förra året:
    orig.jpg

    Sen kan man iofs "förbättra":
    Fipplad.jpg
    Ja, det finns mycket kvar att göra på den, tänkte bara visa hur enkelt det är att totalt transformera en bild genom att dra i en enda slider

    4 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Kul att bilderna gillas.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Var det inte den här övningen som JAS gjorde tillsammans med några B1or? De skulle visst lufttankas också?
    Övningen jag fotograferade under vecka 20 var en slutövning för soldater på F7. B1:orna i onsdags vecka 21 var något helt annat som jag inte alls hade koll på förrän ett par dagar efter flygningen gjorts. (En av mina, sedan många år tillbaka, favoritflygplansbilder hittade på nätet är taget på just en B1.)


    Länk till informationen om flygningen i onsdags.
    https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...var-i-sverige/

    ”Den bästa kameran är den man har med sig.” När jag just köpt min D300 (någon gång på stenåldern) hade jag med den överallt. Då var den den jag använde till all fotografering. Sedan mobilernas kameror blivit tillräckligt bra så har systemkameran oftast stannat hemma till vardags.

    Blixtar/åska har jag aldrig fotograferat, även om jag önskat göra det i många, många år. Har ganska bra koll på inställningar och fotoplats, men det har tyvärr aldrig blivit av. Snyggt draget i reglaget.

    Lite inspiration. The Slow Mo Guys filmar blixtar som visar sig slå upp, inte ner.
    https://youtu.be/qQKhIK4pvYo
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #15
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Kul med fotografering! Själv håller jag på lite grann med astrofotografering där man monterar tex. en DSLR kamera till ett teleskop som sitter på en ekvatoriell montering för att kunna ta långa exponeringar.

    Här är en bild på M42 Orion nebulosan. 10st 180sekunders exponeringar, som sedan är "stackade" i ett program som heter Deep sky stacker.

    RU7gjNt-sEP4_1824x0_J3cZMXk7.jpg

    Sen gjorde jag ett försök till att ta lite Rallybilder när jag var på svenska rallyt förra året. Men jäklar va svårt det är!

    Henning Solberg, Rämmen 2018

    IMG_1527.jpg

    Esa-Pekka Lappi, Färjestadtravet 2018

    IMG_1619.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Astrofotografering är coolt! Även där blir det mycket av en "materialsport" eftersom bra teleskop med bra ekvatorialmontering är dyrt och komplicerat Sen skall vi ju bara inte tala om problemet med att hitta en observationsplats utan alltför mycket ljusföroreningar. Det är ju inte för inte som de bästa optiska teleskopen står på höga bergstoppar i Chile

    Ang. blixtar så slår de alltid uppåt, men kanalen byggs uppifrån och ner. Det är otroligt informativt att se Slo Mo Guys film över blixtar, där får man verkligen se hur det funkar!
    Sen kan man ju säga att den utrustning som de förfogar över inte direkt är något för vem som helst En sån där Phantom v2512 kostar väl 1,5 mille, utan objektiv och SSD-packar osv. Säkert närmare 2 mille för ett komplett kit.

  17. #17
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Ja astrofoto är dyrt, väldigt dyrt! Men vilken hobby är inte dyr ? Bara själva monteringen går väl på 10-15.000kr sen ska man ha någon bra tub med och guidescope, guidekamera, kyld ccd kamera, filter, ja listan kan göras väldigt lång Ang ljusföroreningar så finns det filter som plockar bort mycket, men en mörk plats är ju helt klart att föredra

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  18. #18
    Ser att andra lagt in bilder så jag gör det med på det jag fotar dvs motorsport och bilar, trådskaparen kan hojta till så tar jag bort dom om det blir för mycket spam.

    JT3_5976.jpgJT3_4350.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Hamilton - Äh, bara kul med lite liv och rörelse på forumets foto-del. Snyggt fångat när topplockspackningen börjat läcka lite smått.

    Rallyfotografering är kul! Dock snäppet svårare än våra bankörningsdagar att fotografera... Men hittar man en bra plats att stå på så är det i alla fall möjligt.


    Angående astrofoto, riktigt snyggt fotat Znatch!

    Jag fick en youtubelänk skickad till mig för ett par månader sedan av en kompis. Klickade på den och tänkte "Två timmar med prat! Brukar inte tips-videos vara kortare?" När jag väl hade börjat titta kunde jag inte sluta. Har lagt till videon, ljusföroreningskarta och uträkning av slutartidssida bland mina bokmärken. Detta vill man ju prova någon gång!

    Orion Nebula WITHOUT a Star Tracker or Telescope, Start to Finish, DSLR Astrophotography
    https://www.youtube.com/watch?v=iuMZG-SyDCU

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #20
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Tack mioh!

    Hett tips om du är nyfiken på astrofoto, så kolla in denna kanadensare Astrobackyard. Mycket informativa videos och guider på hur man kan göra.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

Liknande ämnen

  1. Hur lättar man en og9-3?
    Av MicEE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 12:26
  2. hjulvikt, lättar min 99 maximalt
    Av grewen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 18:11
  3. saab gripen????
    Av knutte66 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 11:27
  4. Bilen dör om man lättar oljepåfyllningslocket 900-T8
    Av Jlarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 00:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •