Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Problem med justering, Vilka strålkastare har jag på min NG9-3 -08?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Problem med justering, Vilka strålkastare har jag på min NG9-3 -08?

    Hej,

    Fick i år igen en anmärkning på besiktningen gällande för högt stående halvljus på vänster strålkastare. Förra året efter anmärkningen tog jag bilen till verkstaden som justerade den och bilen passerade sedan efterkontrollen. Nu i år igen fick jag samma anmärkning och tog således bilen till verkstad där de kunde konstatera att justeringen sannolikt är trasig, men de hade ingen tid för noggrannare granskning förrän om ca 1 vecka och då de ej är några SAAB-experter så kunde de inte förrän då konstatera huruvida det går att laga justeringen eller om man måste byta ut hela lyktan. Jag undrar därför om någon vet:
    1. Brukar man kunna laga justeringen (beror såklart på vad som är trasigt) eller är det att byta hela lyktan som gäller?
    2. Börjat kolla på begagnade bildelar och måste då veta vilka lyktor jag har (Halogen/Xenon) så undrar om någon kan hjälpa mig med det? Hur vet man vad man har? Vet såklart att halogen är mer gula i färgen och xenon mer vita, och tycker att mina lyktor är väldigt vita i färgen och tror att jag har xenon men tycker det är klurigt att fastställa.
    Bilen är en SAAB 9-3 Vector SportSedan 2008 och lyktorna ser ut enligt bilden. När jag startar bilen tycker jag mig kunna se på garageväggen att lyktorna rör sig lite upp i höjdled och sedan ned igen för att stabiliseras.
    SAAB framlykta.jpg

    Mvh Simon
    Senast redigerat av saabsimon den 2020-05-10 klockan 11:48.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Siden du mot garasjeveggen ser at lykt(ene) kalibreres ved oppstart, er dette xenon.

    Ta en kontroll av hvordan de står etter oppstart: https://saabwisonline.com/b5/9-3/200...gainst-a-wall/.

    Lysbildet skal jo danne en linje høyre/venstre og da ser du om venstre lyser for høyt. Gjør den det, selv om den "kalibreres" automatisk ved oppstart, kan en kalibrering med Tech2 kanskje rette opp problemet, men mest sannsynlig er det et problem med motoren/mekanikken ved venstre lykt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 456
    Medlem#
    6988
    Hur ser ljusvredet ut till vänster om ratten?
    Finns det nivåjustering mot vänster på vredet = halogen.
    Inga val åt vänster = Xenon

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-07-29, 18:25
  2. Problem med justering av sidospeglarna OG9-5
    Av baloo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-10-22, 12:42
  3. Vilka strålkastare årsmodeller passar 9-5 lineair-05
    Av siuda i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-02-10, 10:52
  4. Vilka ET-mått passar på 9000, utan justering?
    Av Dunkaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 18:19
  5. Strålkastare 9000 Vilka passar?
    Av Fimpen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 00:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •