Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: För lågt laddtryck i första växeln? OG9-3 Aero steg5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    För lågt laddtryck i första växeln? OG9-3 Aero steg5

    Tjenare,

    Jag har en 9-3 og aero hatchback (2002) med ett "steg 5" optimering från maptun. Jag har lagt märke till på sistone att accelerationen i andra växeln är betydligt starkare än när man kör i första växeln, och när jag kollar på min laddtrycksmätare, visar den enbart 0,5-0,6 bar vid full acceleration i första växeln, medan den visar 1,3 bar i resterande växlar. Jag är också helt säker på att jag har fullt grepp i ettans växel, och inga däck som spinner. Ska det vara så mycket lägra laddtryck i första växeln eller är det något som är fel? Någon som är bekant med trimmade saabar? Kan det bero på att belastningen är för låg i första växeln? för om jag har fullsatt bil så blir blir det inte bättre heller. Bilen har gått ca 22000 mil och är manuell.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Du har laddtrycksbegränsning på första växeln för att skona drivlinan.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Okej, jag förstår, men känns ändå lite konstigt, borde det inte bli tyngre för drivlinan om jag har starkare acceleration i andra växeln? Utövas ju större krafter då. (ska tillägga att jag inte har så jättebra koll på hur alla delar i drivlinan är utformade och fungerar)
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-11 klockan 12:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Växellådan växlar upp vridmomentet lika mycket som den växlar ner hastigheten, så på ettan belastar du slutväxeln och drivknutarna med det största vridet. Därför är laddtrycket begränsat just på ettan.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Man kan ju säga att vi här diskuterar en sak som gett SAAB det dåliga ryktet att "växellådorna bara rasar". Den här begränsningen går finfint att stänga av i programmet så maximalt laddtryck finns på alla växlar, tror till och med du kan få full effekt även på backväxeln.
    Men, det är då växellådorna rasar. Få bilmärken har så välkänt motorsystem och så pass lätt-trimmade bilar som SAABs T5 och T7-motorer vilket gör att det finns gott om folk som kan "fixa laddet på ettan brorsan" och sen knäcker man lådorna, och skyller på SAAB...

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. OG9-5 Aero -00 lågt laddtryck?
    Av LedsenPojke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-03-24, 20:03
  2. [LÖST] Spikningar och lågt laddtryck OG9-5
    Av 2fast i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 07:21
  3. [LÖST] Lågt laddtryck OG9-5 B2x5
    Av taz_tommy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 19:05
  4. Lågt laddtryck?! Saab 9000 Aero.
    Av Mito i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 10:37
  5. Lågt laddtryck 9-5 Aero-00...Kanske fixad ??
    Av Hjudet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 13:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •