Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Felsökning av vakuumläckage B2X5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -

    Felsökning av vakuumläckage B2X5

    Jag ska hjälpa en bekant med en SAAB 9-5 Aero 2,3L OG och misstänker lurigt vacuumproblem.
    Innan dess behöver jag komplettera med ett verktyg i form av lämplig luft- vacuummätare som inte är made in Biltema.
    I alla fall inte den typen dom hade för 8-10 år sedan som var helkass.
    Har någon här tips på var man kan köpa vettigt dito för kanske ca 300-800 kr?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    vakuum vad är det??, det ska vara tryck! :-)
    Skämt åsido, det är lätt att hitta felen med tryck istället för vakuum.
    Kompressor med regulator, börja med runt 0.2bar och öka upp till ca 1.5bar sakta men säkert(akta så du inte får en slang mellan ögonen.
    Du måste givetvis plugga inloppet på den bit du ska testa, alla större portar t.ex före spjällhus pluggas enklast med plastpåse/duk/slangklämma.
    duken gör så att inte påsen blåser sönder.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    I och för sig. Men, jag vill kunna mäta om det kan vara vacuumläckage och då behöver jag en som kan mäta ca. 0-40 psi vacuum. Det brukar kunna förenkla den vägen...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    ok, anledningen till att jag föredrar tryck är att man inte behöver ha motorn igång vilket underlättar när man lyssnar.
    I övrigt finns många saab kunniga på forumet som mest troligt kan lösa problemet utan att du behöver jaga vakuumätare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Jo, jag vet precis varför du föredrar tryck, men jag har inte tillgång till detta tyvärr.
    Men, det gick bra i alla fall tillsvidare.
    Jag hittade den trasiga vakuumslangen, som jag bytte tillsvidare till en passande plastslang.
    Detta eftersom bensinmackarna här inte har vakuumslang att sälja utan bara cigaretter, tamponger och dylikt
    Vi får anskaffa riktig vakuumslang på måndag.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    [LÖST]
    Det hela löste sig med riktig vaacumslang och SAABen rullar fortfarande och håller trycket

Liknande ämnen

  1. Felsökning ACC på OG9-5
    Av dboy i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2023-05-07, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •