Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Nedsatt effekt och hög tomgång NG9-3 B207 steg1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Trasig EVAP och vätska i slang vid trycksensor på NG9-3 2,0t B207

    Första inlägget här nu då.

    Jag körde en långsträcka häromdan och tyckte att bilen drog lite mycket.
    Funderade då på om det kunde finnas en vakuumläcka och kikade på alla slangar.
    Visar sig att en slang har spruckit precis vid grenröret för luftintaget.
    Efter mycket sökande på google så ser det ut som att denna är för "EVAP" kopplat till blå backventiler och vidare till insugssigan innan turbo.
    Vad har denna slang för funktion och hur byter jag detta bäst?
    Ska jag försöka byta/laga slangen som finns eller byta alla slangar och backventiler. Måste jag montera OEM eller finns det universalslang att köpa?
    Diameter på slang osv?

    Nästa är en fråga. Jag kopplade loss slangen till trycksensorn (tror jag) som sitter precis innan mjuka slangen till spjället, och såg att det var lite blött i slangen (vet ej vilken vätska), är detta normalt?
    Bifogar bilder.
    IMG_20200504_130413.jpg
    IMG_20200504_133540.jpg

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Den där slangen har jag precis kollat upp vad den kostar. Man köper hela härvan med de blåa backventilerna och allt och det kostar över 700 spänn.
    Jag köpte en 8mm slangstump på Biltema och satte dit istället för den där böjen.
    EVAP-systemet har till uppgift att förbränna gaser som ventilerats från tanken. När bilen står parkerad så är tanken ventilerad genom en burk med kol som suger åt sig de giftiga ämnena i ångorna. När du sedan startar bilen så används en del av motorns vakuum för att suga i sig dessa ämnen från burken och förbränna.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Det är normalt med lite oljefukt i den anslutningen på andra bilden.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Hård motorbroms när jag släpper gasen. Turbo svajar. 9-3 ss

    Främst om motorn är kall så motorbromsar bilen extremt när jag släpper gasen (t.ex 1a växel). Turbon hoppar mellan noll och "tomgång" på mätaren.

    Symptomen liknar de från när jag tog bort evap slangen från motorn när jag undersökte det systemet. Det är nu delvis tillbaka efter att ha bytt hela slangen med backventiler, solenoid och allt. (8mm).

    Några idéer på vad detta kan vara? Turbon laddar normalt vid hög belastning (tror jag), kanske aningen inkonsekvent mellan gånger. Misstänker inte mekaniska fel, snarare vakuumsystem osv.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Villen motor är det? Är tomgången, stabil?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Går bättre med TCS avstängd NG9-3

    Godkväll, jag upptäckte något intressant på vägen hem från jobbet. Jag testade stänga av TCS och upplevde inte bara att gasen blev snäppet mer responsiv men också att bilen rycker mycket mindre. Vanligvis kan det rycka till lite när jag släpper gasen i växel, främst i lägre växel. Detta problem försvann helt med TCS av. Tyckte även att turbon laddade lite mer.

    Vad kan detta bero på? Jag misstänker att datorn lägger sig i lite väl mycket med TCS på och kan ställa till med lite allt möjligt om alla givare osv inte är helt pigga?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    B207. Tomgång är stabil. Bytte till maptun ventiler, ny magnetventil och nya slangar men problemet kvarstår

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Finns det ingen mjukvara som kan uppdateras då? Sånt kan göra mycket.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Misstänkt turboras, tänkte byta till större turbo. NG9-3 2,0t 2003

    (Fått klagomål kring oavslutade trådar förr, vet ej hur jag tar bort dessa)

    Nu till sak: Min 9-3 2.0t (ltt) med steg 1 har en mindre men inte obetydlig mängd olja i tryckrör och inlopp. Dessutom "kvittrar" turbon lätt vid låg belastning. (låter bra vid hög belastning)

    Att byta turbo är alltså på "att göra" listan, funderar dock på att byta upp från nuvarande 11T till maptuns 16T istället. Vad behöver jag tänka på? Behövs en ny mappning? Tappar man mycket vrid i botten?

    Jag gillar köregenskaperna hos 11T väldigt mycket nämligen.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    I din 03:a sitter ingen 11T. 11T kom inte förrän MY06 eller däromkring när det blev TD04 i alla B207. I dom äldre B207 utom aero så sitter det Garrett GT2052.

    Men det ska väl inte vara några problem att sätta i en 16T. Jag satte i en 14T i min 05:a där det från början satt en 2052. Mappning behövs alltid vid turbobyte. Du kan säkert köra lite grann på den gamla mappningen, men du får inte ut det du vill ha av motorn utan att mappa om. Du kommer att få ett ännu trevligare register med bättre skjuts i det högre registret med den nya turbon och mappning. I botten tror jag inte att du tappar speciellt mycket. Lite kanske, eftersom det är en större snurra, men inte så mycket större ändå.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Är det rimligt att jämföra GT2052 med 11T i prestanda?

    Är det någon idé att ta en 14T istället eller är det bara win-win med större 16T när man väl håller på?

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Jag skulle tro att dom är ungefär likartade i prestanda, 2052 och 11T. GT17 på og9-3 och og9-5 anses vara ett osäkert kort medan däremot TD04 är väldigt strytåligt. Däremot GT20 har inte samma dåliga rykte som GT17.

    Tror man att man ändå kommer att vilja gå upp till en 16T i framtiden, så är det väl lika bra att göra det med en gång. Å andra sidan så kommer man också närmare gränsen där man måste byta inre delar i motorn för att det ska hålla. Steg 3/4 med 14T ska väl vara ganska lugnt. Enligt en del så är även 16T det med en bra setup. Vill man däremot upp högre än så, så bör man nog byta en del inre delar också, och då blir det genast mera jobb/pengar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Fick ett bra erbjudande på en 14T så jag får nog nöja mig med ca 250hk. Däremot är det några andra saker jag funderar på

    1: Testade koppla ut MV för att köra GLT, enligt OBD så är min GLT knappt 0.1bar. Vet inte vad som orsakar detta. Läcka eller felinställd WG?

    2: PCV, funderar på om motorn har lite ökad blowby och vet inte om nuvarande ventil hänger med. Vill man montera ett sånt speciellt oljepåfyllnings-lock för att ventilera mer för säkerhets skull?

    3: Oljepåfyllningslock är helt torrt undertill, brukar det inte vara lite skvättar av olja där vanligtvis? Iallafall på andra bilar?

    Ska byta ut hela slangsystemet till IC och spjäll för att se till att allt är tätt. Avfetta IC, se över oljeledningar m.m.

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Sork Visa inlägg
    Fick ett bra erbjudande på en 14T så jag får nog nöja mig med ca 250hk.
    Hm... konvertera till Biopower och köra på E85 ger väl lite till...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Jag hade runt 270 på etanol när jag körde 2,0t med biopowerprogram och 14T.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Biopower hade kanske varit lite kul, men med tanke på priserna för E85 så skulle det enbart vara för prestandans skull, rent ekonomiskt är det en stor förlust

  17. #17
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Gissar att du har manuell låda om du uppskattar bottenvridet. Kör steg 1 E85 ish med 11t med automatlåda. Stämplar man fullt händer det i princip ingenting, turbon är för liten över 4000RPM.

    14t blir nog kanon om du har manuell låda, om inte hade jag siktat på en 18t/19t och hållt ner vridet för att spara på motorn och lådan.

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Sork Visa inlägg
    Biopower hade kanske varit lite kul, men med tanke på priserna för E85 så skulle det enbart vara för prestandans skull, rent ekonomiskt är det en stor förlust
    Självklart!
    Fast man förklarar att man byggt om sin bil till miljöbil och därför, på köpet som en bieffekt, fått fler hk. Det låter mycket bättre i vissa personers öron än att säga att man trimmat sin fossilbil.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Gissar att du har manuell låda om du uppskattar bottenvridet. Kör steg 1 E85 ish med 11t med automatlåda. Stämplar man fullt händer det i princip ingenting, turbon är för liten över 4000RPM.

    14t blir nog kanon om du har manuell låda, om inte hade jag siktat på en 18t/19t och hållt ner vridet för att spara på motorn och lådan.
    Just precis. 5vxl manuell. Med G20 ("11T") och BSR steg 1 ger den rätt bra ös upp till runt 5000 sen händer inte mycket.
    På den 5vxl lådan med sin väldigt höga 2a gör att den blir väldigt trist att köra utan turbo-vrid, så det är definitivt värt att behålla.
    Vridet i allmänhet, även på automat är enligt mig en av den bästa aspekterna med turbo. Lite fräs i toppen är ju kul men för vardaglig körning gör vridet massvis för komforten, speciellt på motorväg. Samma vrid som en diesel fast med bättre respons helt enkelt.

    Införskaffade mig nu en TD04 14T. Hoppas på att få högre och mer jämn effekt upp till varvstopp utan att tappa för mycket i botten.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Självklart!
    Fast man förklarar att man byggt om sin bil till miljöbil och därför, på köpet som en bieffekt, fått fler hk. Det låter mycket bättre i vissa personers öron än att säga att man trimmat sin fossilbil.
    Hade E85 fortfarande varit billigare, dvs driftkostnaden är densamma eller lägre samt att oktantal var en begränsande faktor i bilen så hade jag kört E85 utan tvekan. Men då ron95 fungerar finfint så hamnar E85 på hyllan.
    För min del handlade aldrig E85 om miljö, såg det bara som nyckeln till löjliga mängder laddtryck utan knackning :P

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Nu finns det ju ett förslag att stimulera ombyggnad till E85. Av miljöskäl. Men kan det ge någon form av rabatt kan man ju göra detta senare, om det blir nån bra deal. Jag har ingen koll på när/om det kommer. Men tror man på tomten så...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. För lite effekt på OG9-5 Maptun steg1
    Av gölarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2021-02-22, 08:56
  2. Oregelbunden prestanda GDM steg1 NG9-3 B207
    Av Ohlssoon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 02:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •