Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 115

Ämne: 9-5 Aero ss -01 Gaträcer

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    80
    Medlem#
    12555
    Haj haj!

    Nu var det dags att bygga ett stag mellan "fjädertornen" bak

    De material som användes var en fyrkantsprofil från ett gammalt Kinnarps bord . Dim på fyrkantsprofilen 55x55mm och 3 mm tjockt gods. För vinkeljärnen användes det plattstång med dim 60mm bredd och 6mm tjockt gods.

    Började med att plocka loss inredningen i bagaget (kabelsallad)

    Mätte ut vilka dimensioner vinkeljärnet behöver ha. Övre bit 70mm, hål 20mm in från kant. "undre" 100mm.

    Ihop brända.

    Provmontering, passar fint.

    Fyrkantsprofilen kapade jag till 94.5 mm, fick dock ta nån mm till.

    Svetsade ihop vinkeljärn och fyrkantsprofilen.

    Färdig svetsat och provmonterat.

    Blåste på lite svart färg. Skärde ut tyget lite snabbt, mitt tyg är rätt sunkigt så jag var inte så noga med hur det såg ut (Ja steget sitter snett, inget i bagaget verkar rakt så svårt att få det att se snyggt ut)


    Nu när jag skriver detta så kom jag att tänka på om man kanske skulle bulta staget genom hjulhusen med. Några idéer på det?

    Krängde av mina Ocean timeless för ett tag sedan då jag var sugen på nått enklare. Så har letat nya fälgar lite oaktivt.
    Dessa dök då upp på marketplace för samma pris jag sålde mina för och lite roligare i klarlacken, så det var bara att åka o hämta

    Är då en uppsättning Imaz IM5 18x8 tum, inte sett många 9-3or med dessa. Mest klapplåga V70s
    Det enda som var enklare med dessa än mina förra var att dessa var något lättare att tvätta


    Det var väl allt vettigt jag hade för denna gång.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av ElliotN den 2021-02-11 klockan 21:23.

  2. #42
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    sitter stötdämparen stumt utan bussning?

    Känns som det finns risk för brytning i dämparen när bakvagnen rör sig?

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    80
    Medlem#
    12555
    Jag har monterat bussningen ja (sitter inte där på bild)
    Kom o tänka på att man kanske ska göra hålen något större än 14 mm som det är nu, typ samma diameter som kragen på bussningarna har. För då blir det samma diameter som bilens hål för dämparna är.
    Det bör ju ta bort eventuella brytningar?

  4. #44
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    ja hålet bör nog vara så stort att inte gängan på dämparen riskerar att ta i ditt stag Att ha det lika stort som hålet i karossen är nog vettigt

    Då bör du inte få några problem

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    80
    Medlem#
    12555
    Halloj!

    Ingen update, men jag har uppdaterat första inlägget med lite info om mina tidigare skrothögar om det skulle intressera någon!

    Hare gött!

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    80
    Medlem#
    12555
    Haj again!

    Inte hänt så mycket produktiva grejer i detta vädret. Fått inhandlat lite bra och ha grejer och besiktigat den, och de gick ju bättre än jag räknat med iaf
    Men lite skruva har det allt blivit ute i detta "fina" vädret...
    aja jag ska ta å vissa lite bilder istället

    Hittade lite grejer på skroten, blev en 16V ventilkåpa och b202 kammar.


    Kåpan fick sig en åktur i karruseltvätten och en omgång i blästern. Gött att ha tillgång till lite verktyg, göra rent kåpa med stålborste gör ja fan inte om

    Blir en väldigt trevlig yta att måla direkt på när vi blästrar med denna bläster media, funkar fint på både alu o stål.

    Inte kommit nått mycket längre med kåpan, blåst på lite färg och står och slipar ränder och bokstäver när lust finns


    Ibland är det dumt att kolla Facebook på frukosten. Det kan nämligen bli en rätt dyr frukost ibland.
    Det låg nämligen ute ett 330mm bromsskit med 4 kolvs Brembo ok, han hade även en rätt trött GT3071R o det klippte jag snabbt

    Tanken är att renovera oken med nya rör, nipplar, färg osv.
    Inge bild på GT30n är en dock en rätt sorglig syn så inget man vill se men även denna ska renoveras nån gång...


    Plockade bort draget i somras när jag rostlagade, så det har varit ett gapande hål i stöten, och stöten var rätt sleten med lacksläpp osv.
    O vad hittar man då på nästa vända till skroten? Jo där står det en 9-3 Aero coupe med stöt utan hål för dragkrok och en fint komplett aero front, så de båda fick komma med hem.
    Det var nån grävling som ville ha mitt dimljus och passade då på att misshandla min front med, så den har sett rätt ledsen ut.
    Stöten skruvades på direkt när man kom hem Men fronten fick vänta till bättre tillfälle.
    (Passform ala JT)

    Komplett med dimljus galler osv


    Sen var det dags för domedagen..

    Gick väl bättre än jag hade räknat med iaf
    Förhöjd tomgång lamda felaktigt
    Förhöjd tomgång HC-halt felaktig
    Helljus ur funktion, underlättar ju om han ställer vredet rätt när han försöker tända

    Tätade avgassystemet och fick ner hc till 50, men lamda vägrar gå ner under 1.05
    Nån som kan tänkas ha nån ide?
    Har letat insugsläck o hittar inget, mreq och mair hänger med varandra fint, stift och olja är nyligen bytt och jag har provat med annan lamda.

    När jag höll på med felsökningen så råkade jag dra loss Watergate slangen.. det märkte jag när det var försent
    Gick från 5 till 3an och tryckte full gas. laddtrycksmätaren går till 2 bar och den gick förbi det, gick uta helvete i 5 sek, sen avslutades det men en hög smäll och ett stort moln bakom bilen
    Var ju rätt lätt att förstå vad som gav upp iaf.


    Hade en jädra tur. Kvällen innan fick jag min DO88 intercooler med slangar levererad, nån gång måste man ju ha tur.
    Så det var bara att rycka bort fronten, gjort det ett par gånger nu så nu går det snabbt

    Plockade bort lite krimskrams till acn, för den kommer inte tillbaka. Man har ju fönster

    Ska försöka mig på att vända Intercoolern till våren, så den hamnar mer för uttaget i fronten. får flytta lite på oljekylet till styrservon för att lösa det.

    Blev lite blå slangar med


    Sen vare bara skruva på nya fronten

    Råkade köpa en annan grej. Får se hur många som vet vad det kan vara


    Simma lungt!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av ElliotN den 2021-02-10 klockan 00:20.

  7. #47
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Härligt

    Du verkar ha bra tur på skrotrundorna

    Intercoolern blev ju riktigt fin med extra ventilation XD

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    80
    Medlem#
    12555
    Jo det gäller att vara snabb och ha lite tur
    Jag har väntat ett tag på att den intercoolern skulle ge upp

    - - - Uppdaterad - - -

    Nu hoppas jag det blev bra med lite större bilder!

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #49
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Bra jobbat!!

    Det luktar F40

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #50
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av ElliotN Visa inlägg
    ..lamda vägrar gå ner under 1.05
    Var och hur mäter du lambda, i tailpipen eller framme i DP'n?

    Lite OT, men att slangen till WG "råkar" hoppa av kan vara något att se till att det inte händer igen, överslängar över 2 bar på en relativt std motor är nog inget att rekommendera.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #51
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Bra jobbat!!

    Det luktar F40
    Rätt intressant grej men alla F40 dieselar även nyare har ju samma bultmönster och är bolt-on. Så man behöver inte haka upp sig att hitta en från 2.2tid 3.0tid från vectra och f40 från insignia passar tex

    Edit: missade lägga till diesel

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av amazinjoey den 2021-02-10 klockan 11:11.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Insignia med A20NHT/A20NFT har ju samma bultmönster som B207. Vilken motor menar du har B2x4/B2x5 bultmönster?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    80
    Medlem#
    12555
    Mäter i bak i slutröret utan någon avgassug

    klasskompisar som tycker det är kul att dra wastegate slangar och sätta de på 3 kvart, så det är lite svårt att hjälpa. sitter det på 3 kvart så lossar det rätt lätt, räcker med att dra till slangen lite så är den loss :l inte första gången det har hänt men då har jag märkt det innan det varit försent.
    Enda lösningen är väl att montera klämmor på varenda slang.
    Tycker dock det är skumt att tryckvakten inte gick in som den gjort tidigare när wastegaten strulade


    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Bra jobbat!!

    Det luktar F40
    Tack!
    Bra luktsinne
    Senast redigerat av ElliotN den 2021-02-10 klockan 22:36. Anledning: stavfel

  14. #54
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Insignia med A20NHT/A20NFT har ju samma bultmönster som B207. Vilken motor menar du har B2x4/B2x5 bultmönster?
    2.0 CRDI, så diesel motorn Finns en tråd på TT där det diskuterades.

    Hittade även en snubbe jag hittade på twitter som verkar använda sig av en insignia diesel F40:

    https://twitter.com/Glenn9K/status/1...789578243?s=19

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    2.0CDTi är alltså A20DTH mfl. Dessa har inte samma bultmönster som B2x4/B2x5, utan det är mycket likt 1.9 Diesel. Kan vara samma men jag har inte provat. Twitterlänken verkar gälla en Vectra växellåda, så jag antar att det är 2.2CDTi (2.2TiD) eller 3.0CDTi som använts där.

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    80
    Medlem#
    12555
    Halloj!

    Kul att jag fick lite svar i tråden! Det uppskattas nått enormt
    Då känner man ju faktiskt att nån läser

    liten kort update bara!
    Stannat kvar några timmar efter jobbet och grejat med kåpan. Vilket resulterat i att den nu är klar!

    Efter kåpan blästrades drog jag på några lager svartfärg och började slipa/skrapa ränder/bokstäver. (seg jädra färg)

    Valde att gå på med P120P papper först och sen 320P. Det plus nån timme slipande resulterade i detta.

    Ville få bokstäverna lite mörkare, löste detta med lite autosol, blev nöjd med det och drog på lite klarlack.
    Ytan är inte helt slät. Lite porer och oxideringar i materialet, men jag tycker det är lite charmigt med det utseendet på grejer. Så det ska vara så
    (Kåpan är ju trots 30+ år gammal och har gått igenom lite grejer och de tycker jag ska synas, men det är ju min åsikt det)





    Hare fint!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    11 användare gillar detta inlägg



  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    80
    Medlem#
    12555
    Hej!
    Detta var väl inte riktigt den update jag hade tänkt mig.

    Skulle hem efter jobb i onsdags och det slutade in som jag hade tänkt.
    Ska ta det väldigt kort då jag ärligt inte riktigt vet vad/hur det hände.
    Iaf. Blev en tur i ner i diket med 9-3an. "smällen" tog höger fram på bilen


    Fick upp bilen och fick tittat lite.
    höger rambalk är intryck/upptryck en bra bit. Lyktan ligger en bit under stötfångaren och stöten trycktes mot hjulet + Huv/skärm är med flyttades.
    Men inga airbags gick av i alla fall.




    Står i funderingar vad jag ska göra med bilen. Känns enligt mig fel att laga en krockzon, men vad vet jag.
    + att det finns rätt mycket annat svetsjobb kvar på bilen trösklar, skärmkanter och sedan lack på det så det knappar på i pengaväg, så egentligen kanske det är bättre att köpa en fräsch tom karros och flytta över allt?
    Nån som har någon klokt att säga om detta?

    På återseende nån gång!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av ElliotN den 2021-02-20 klockan 22:33.

  18. #58
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Jag fick laga på min Aero coupé som stukats på liknande sätt, fast av ett träd.



    Själva balken hade klarat sig på min dock, det var mest fästena till krockbalken som var sned på ena sidan och bortslitet på andra.

    Men jag tycker inte det skall vara några problem att laga den biten som knycklats på din.

    Aero coupéer växer inte på träd tyvärr. Speciellt inte rostfria sådana. Så jag tror om du skall hitta en annan så skall du ha oerhörd tur om du kommer undan billigare än att laga på den du har.

  19. #59
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Snygg ventilkåpan blev efter du gnidigt lite på den. Synd det som hände med bilen dock. Hoppas det löser sig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    140
    Medlem#
    9699
    Hej. Tråkigt det som hände men helt ok att reparera. Min bil hade också blivit tryckt i krockcellen i änden på rambalken när jag köpte den. Jag tog en krockcell från en annan bil och bytte helt enkelt. Blev hur bra som helst. Du kan använda stötfångarbalken som mall och var noga med att mäta in höjd och djup så cellen hamnar rätt.
    Tror att det är lättare än att byta kaross...
    Lycka till
    // Johan

    Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
    Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 Aero Coupé -02
    Av flaset i forum Projekt
    Svar: 178
    Senaste inlägg: 2023-08-02, 10:34
  2. Kex's Saab 9-3 Aero Coupe
    Av kex i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-04, 01:13
  3. Saab 9-3 Aero Coupé - Såld.
    Av xpca i forum Projekt
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 13:09
  4. SAAB 9-3 Aero Coupé -01. 2011!
    Av Fabian i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •