Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 115 av 115

Ämne: 9-5 Aero ss -01 Gaträcer

  1. #101
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 450
    Medlem#
    9973
    Bra jobbat!

    1 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

  2. #102
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 372
    Sicket tempo!

    var kommer fläktarna från?

    1 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  3. #103
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 577
    Medlem#
    3183
    "2 st 10" kylfläktar från biltema får ersätta orginalfläkten som inte får plats iom extraktorgrenröret."
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  4. #104
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 372
    kan tipsa om att byta dom omgående.

    Dom flödar rent uselt.

    jag hade en 12" och en 14" på min og900 och dom orkade Precis på varma dagar om man tänkte sig för och körde lite lugnt inna man stod stil/köade.

    vågar nästan lova att 2 styck 10" kommer vara för lite för dig. trist om bilen kokar.

    en 10" spal kostar runt 7-800 spänn och levererar 1430m3/h vs biltemas 800 m3/h.

    3 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  5. #105
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 577
    Medlem#
    3183
    Jag har en Spal, på insidan /sugande, på racern. Det får plats i ng900 trots en turbo modell Stor!

    3 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  6. #106
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    78
    Medlem#
    12555
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Bra jobbat!!
    Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av roffe84 Visa inlägg
    Kul läsning, starkt jobbat!
    Tackar!
    Kul att det är uppskattat iaf

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Bra jobbat!
    Säger som jag sagt till alla andra.
    Tack!
    kul att få lite respons i tråden!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Sicket tempo!

    var kommer fläktarna från?
    Tempot har de nog inte varit nått fel på iaf

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    kan tipsa om att byta dom omgående.

    Dom flödar rent uselt.

    jag hade en 12" och en 14" på min og900 och dom orkade Precis på varma dagar om man tänkte sig för och körde lite lugnt inna man stod stil/köade.

    vågar nästan lova att 2 styck 10" kommer vara för lite för dig. trist om bilen kokar.

    en 10" spal kostar runt 7-800 spänn och levererar 1430m3/h vs biltemas 800 m3/h.
    Körde 14" fläkten från biltema på coupen.
    Hade inga bekymmer med överhettning där.
    9-5an har även klarat sig fint i stadskörning vid 30 grader på termometern.
    Men man får ju hålla ett öga på tempen, lär ju märka om det inte klarar att kyla ner den.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Jag har en Spal, på insidan /sugande, på racern. Det får plats i ng900 trots en turbo modell Stor!
    Jag är inte sugen på att montera en fläkt på insidan faktiskt.
    Tycker det blir alldeles för nära turbo/grenrör. Kan ju undvika att försöka sätta fyr på bilen iaf

  7. #107
    Sugmotor Leas avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Myggenäs
    Inlägg
    8
    Medlem#
    11473
    Riktigt kul läsning. Vilken energi du har, och bra blir det.

  8. #108
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    78
    Medlem#
    12555
    Hej hopp!

    Här var det tydligen ett tag sen jag skrev

    Har hänt *lite* under ett år.

    Kan väl säga att jag hann till förra årets tidsplan iaf, ha bilen körbar till studenten!

    Men sen efter det började det gå åt skogen

    Efter 40 rätt lunga mil så hörde jag knackljud från motorn,, 3ans vevlager...

    Byggde ny motor igen, bytte ut allt jag kunde tänka mig kunna orsaka ett ras. Topplock,block,bröstkåpa,vev osv. Bytte allt utom en detalj som jag återkommer till.

    Stoppade i den nya motorn i bilen, tillsamans med GT3071R som jag renoverat. (tog förövrigt 3 timmar att ta ur och i motorn)

    Denna motor överlevde 5 hela mil, knackade satan om motorn, men var så less så jag körde hem den ändå

    Efter det raset som var i juli -21 så ställde jag av bilen och lät den stå.
    Både då motivationen för bilen var helt borta och att skruva på sina egna bilar inte är lika kul längre när man numera jobbar med det dagligen.

    Istället plockade jag isär 9-3 Coupen och skickade karrosen på skrot, alla roliga delar är sparade. För om man nu skulle "råka" ramla över en coupe

    9-3an som jag körde som brukis började vilja ha lite uppmärksamhet,
    fast jag hade bara en fungernade bil vilket var den. Så jag införskaffade mig en "ny" brukis.

    Mercedes 190D, fyfan säger jag bara.
    72 hästars diesel, automat låda och taklucka, syrrans gamla 900 2.3i var en raket jämnfört med denna.
    0-100 på 36 sek tålamodet räckte bara för o prova en gång


    O med min tur min så gick ju den bilen också sönder
    Hann äga den i 2-3 veckor sen tappade den all ""effekt"" (om det berode på vad jag tankade vet jag inte)
    O eftersom jag avskyr och skruva diesel så slängde jag ut den på blocket för mer än den var värd, o det var faktiskt någon som nappade.

    Hann iaf att göra färdigt 9-3an under tiden jag ägde Mercan.
    Så jag "kitade" den för vinter
    Kan säga att det var ganska skönt o köra 9-3a med steg 1 jämnfört med Mercan


    I slutet på Oktober -21 så frågade mamma om jag inte skulle göra något med 9-5an, den hade tydligen stått ivägen ett tag nu
    Då hästarna "tyvärr" flyttat hemifrån så rullades den in i stallet.

    Rolig syn


    Planen blev att bilen skulle ihop igen med mindre trim för att sedan säljas.
    Jag hade haft tankar på en vis bil-typ i några år.

    Iaf jag började samla på mig grejer till 9-5a
    T.ex. komplett b205 för o plocka topp, bröstkåpa och div andra små delar
    Blev tillomed en komplett men rostig 9-5 -02 aero för o plocka div små detaljer ifrån



    Mitt i mitt letande efter delar till 9-5an, Så fick jag ett erbjudande att köpa en av mina drömbilar.
    Var ett alldeles för bra pris för att avstå. Så funderar-stunden blev inte lång.


    Vad är då detta undrar ni
    Jo det är en perfekt bil när man har prövotid kvar på körkortet
    Mitsubishi Evolution 3 GSR
    Rallybil med elhissar och taklucka typ, och högerstyrd såklart
    Tyvärr så har den gått igenom ett par ägare som tyck de vara roligare och leka med bilen än underhålla den, så den har fått samt behöver lite jobb!
    Nämner lite vad som är gjort med den.
    Renoverad/förstärkt bottendel, arp bult, extraktor, steg 1 chip osv
    Ca 350hk på 1250kg samt korta växlar så går den fort upp till 160


    Vad jag ska ha den till vet jag inte riktigt, provat den som bruksbil o det var inte så skoj
    Men man måste prov äga nån av drömbilarna iaf.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #109
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    78
    Medlem#
    12555
    Tillbaka till bilen som tråden då faktiskt handlar om!

    Motorn togs ut bilen och började demonteras.


    Då det var minusgrader när jag grejade med bilen så blev det inte så mycket bilder. Mobilen tycker inte om kyla

    Med motorn ute så gick på det riktigt tråkiga istället. Rost...

    Visste att det var "lite" i baljan, och jag ville fixa det innan jag besiktigade bilen
    Kan säga att jag blev aningen ledsen när jag tog ur inredningen i bagaget
    Såpass ledsen att jag inte ens tog bild på det
    Ni får se bild på det färdiga istället.

    Det som bara var ett hål i baljan blev följande
    6 hål i baljan
    Höger + vänster golv på sidan av baljan
    Höger + Vänster hjulhus bak
    Samt en plugg höger fram

    Nu är det bara hundben kvar och byta

    Med det jobbet gjort så började jag skruva motor.
    O tanken med att ha lagt ner allt detta jobb för att sälja bilen skrämde mig.
    Så efter mycket grunnande så beslöt jag mig för att behålla den och bygga den såsom jag tänkt från början, även om motivationen var rätt låg..

    Skruvade isär gamla motorn o sparade det som var bra.

    Jag nämnde ju att jag bytte allt utom en grej, Vad var det då?
    Jo det var ju vevstakarna. Tog med dom till jobbet och mätte upp dom.
    på 3st stakar så stämde inte överfall mot stake, så där var ju anledningen att den skurit lagrena.
    stakarna kasserades och 3 andra monterades.
    Var rätt skönt att äntligen hitta varför det rasa. Även om det blev dyrt
    Borde ju ha mätt upp de första gången men tankarna var på annat..

    Motorn fick sig iaf sånna här fina grejer, passade på när det kom tillbaka i lager


    Motor ihop skruvad så dags o hänga ditt låda och annat krafs för o kunna stoppa i den i bilen igen!


    Känns som man gjort detta förr?


    Motor i och uppstartad, lite smågrejer kvar såsom tryckrör
    Flyttade även bilen för egen maskin för första gången på länge. Den känslan var väldigt bra


    Mitt i allt detta så råkade jag rädda en bil från skroten
    En kund på jobbet som ägt den i 10 år.
    Välservad och mycket trevlig bil fast han ville nu bara bli av med den, han tänkte skrota den. Så jag gav honom ett bud. O blev med en till bil
    En 2008 9-5 vector 2.0t med helskinn osv.


    Servade den och gav den dennes första rekond på många år!
    Blev en riktigt trevlig bil
    Såldes sedan till en granne som nu har den som bruksbil


    April är ju lika med Elmia Motormässa
    o efter sprungit runt där en dag så blev suget att få igång 9-5an stort så tempot ökade rejält!
    Lyckades äntligen hitta de fälgar jag letat efter!
    BBS CH-R motorsport 18x8
    Brukskick precis som jag vill ha mina fälgar i
    (bilen till höger i bild ska vi prata om nån gång)


    Började knåpa med tryckrör och inlopp till turbon


    3" inlopp till turbon tillsammans med ett AEM dryflow filter


    Slutgiltiga resultatet blev såhär!


    Första provturen på 10 månader!
    Tyvärr så luktade det mycket bränsle om avgaser/olja
    Jag hade mina misstankar om spridarna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #110
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    78
    Medlem#
    12555
    Lämnade spridarna hos Trollspeed, fick en dag senare denna bild
    Gött o hittat felet iaf, men det blev dyrt
    han som köpte spridarna nya verkar inte ha köpt flödesmatchade..
    Då dessa var perfekta i sprutbild osv! förrutom mängd..
    så det blev 4st nya bosch 980cc flödesmatchade!
    O det löste bekymret!



    Provade mammas sommarhjul till hennes 9-3X. Sånna fälgar skulle man haft
    Fast då utan suvdäck förstås


    Även syrrans turbiner provades


    Skruvade loss inloppet till turbon och såg då detta, gjorde rent och har kört typ 150 mil efter det. O det är fortfarande rent??
    nån som kan ha en ide om varför det såg ut så?


    Åkte in o besiktigade!
    kunde gått värre, hon undrade om jag grejat lite
    Bromsljuset var att jag tydligen plockat ur säkringen
    Lamda var mycket avgasläckage
    O toning var att hon inte var lika epa-raggare som jag
    Så det var ganska lätt fixat!
    Bara åka in o släcka 2orna så rullar vi 14 månader till




    Efter lång väntan så dök mina däck upp!
    Blev 215/35-18R
    Så äntligen kunde jag sänka bilen lite mer, för o få stuket jag vill ha!
    Upptäckte då att jag behöver bygga om avgassystemet, hänger lite långt ner


    Ursäkta röda faran i bakgrunden, det är min nya vinterbil



    Bjuder på lite bilder på pannrummet







    Jag har ju tydligen bytt frambromsarna med
    4-kolvs Brembo ok med Brembo belägg. Samt 330mm Brembo skivor, mycket brembo här
    Samt stålomspunna slangar!
    Bettar rätt bra! Nu behöver jag bara montera 300mm kitet jag har liggandes bak



    4.5" utblås o på sniskan man äger ju trots allt en jdm bil så det borde vara okej

    Bifogade bilder Bifogade bilder

  11. #111
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    78
    Medlem#
    12555
    Första "längre" turen gjordes med. Spontan cruising i Lidköping så man åkte ditt o kollade läget
    Vi fick dock inte vara med på Crusingen.. fattar inte varför
    dom pratade om att man skulle ha jänk o v8?
    jag har bara vågat mig 2 mil hemifrån med den
    men detta klarade den galant!
    Förrutom att den inte riktigt tycker om att bli avstängd och startad flertal gånger på kortstund



    Var ute och tog en vända, kände doften av glykol o ja detta är resulatet
    Nu är detta andra kylet som går sönder i toppanslutningen, bara smular sig.
    Någon som provat de alu kyl som finns till 9-5?
    Tycker det är svårt o hitta fina kyl till 9-5.
    Blev ett fint spår efter bilen iaf





    Vart ju tydligen dags för Saab Festival med!

    4 st bilar från familjen fick följa med!

    Vi var där rätt tidigt (kl 6) Mest för att jag inte ville bränna min koppling i köerna

    Mammas 9-3x, Syrrans sambos 9-3 vector med lite extra på, Syrrans 9-3 linear med också lite extra (hennes bil har en detalj som jag saknar stort på min)







    Mycket folk framme och kikade och pratade med mig om bilen, vilket alltid är skoj
    Var några st som hajade till på centrumkåporna med
    Tyskarna undrade dock hur bilen kunde vara laglig







    Det var väl allt jag hade med att komma med denna gång!
    Ska försöka att inte vänta med att uppdatera om ett år igen
    Hare gött!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



  12. #112
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 577
    Medlem#
    3183
    Bra jobbat!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  13. #113
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 372
    kul uppdatering!

    Men jag reagerade lite på däcken, 215 och hur många hästar !? :| jag tyckte 215 var lite på 300hk/400nm och 1200 kilo og900, hur funkar det med stor tung 9-5 och massa power? ja menar du får ju plats med bredare

    1 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  14. #114
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    78
    Medlem#
    12555
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Bra jobbat!
    Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    kul uppdatering!

    Men jag reagerade lite på däcken, 215 och hur många hästar !? :| jag tyckte 215 var lite på 300hk/400nm och 1200 kilo og900, hur funkar det med stor tung 9-5 och massa power? ja menar du får ju plats med bredare
    Stuk före bruk ju

    Vad den bör ha för effekt har jag dålig koll på, jag hade väl dock förväntat mig lite mer av dessa grejer.
    Den skulle väl behöva sig en mappning igentligen.
    Få kika med Mackan om det går o lösa.

    Jag har en uppsätning Federal 595 Rsr 225/45-17 när man ska ut o leka, de betar rätt bra o så slipper man börna sönder 18" däcken

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #115
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 372
    Stuk före bruk... jo jag känner igen det där från när jag körde 215 breda däck

    tog i lite mycket, så jag gick ner till 205or..
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 Aero Coupé -02
    Av flaset i forum Projekt
    Svar: 166
    Senaste inlägg: 2021-11-05, 16:15
  2. Kex's Saab 9-3 Aero Coupe
    Av kex i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-04, 01:13
  3. Räddad saab 9-3 aero coupe -00
    Av morinja i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-10-29, 10:18
  4. Saab 9-3 Aero Coupé - Såld.
    Av xpca i forum Projekt
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 13:09
  5. SAAB 9-3 Aero Coupé -01. 2011!
    Av Fabian i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •