Bra att du lyckades köpa från Compbrake, kanske bara var otur när en annan här på forumet köpte därifrån och det strulade. De har en Ebay-shop oxå som kanske är ”enklare” att köpa från
Bra att du lyckades köpa från Compbrake, kanske bara var otur när en annan här på forumet köpte därifrån och det strulade. De har en Ebay-shop oxå som kanske är ”enklare” att köpa från
Snyggt jobbat!
Skickat från min IN2023 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Nu är vi framme i "nu tid" även om jag säkert glömt att skriva hälften av alla grejerna jag gjort de senaste månaderna..
Iallafall.. Bränslepumpen var inte top-notch när jag köpte bilen och efter att ha kört igenom 2 tankar etanol så klagade den högljutt.. Den är väl inte riktigt byggd för att leverera etanol till 400hk heller
"nya" pumpen blev en Racetronix RXP. Som jag dealade till mig från grannen..
Dags o plocka isär nån gammal armatur jag hade ståendes, satt någon eftermarknads pump i redan. Men alla text var borta, så lika bra att sätta i nått man vet vad de är.
Tog bara 30 sek så var de kaos....
Efter lite filande så passade pumpen fint
Skulle "bara" plocka ner tanken o stoppa i nya pumpen.. Men eftersom man är dum i huvudet så spåra de lite
Slutade att man låg ett par timmar på gruset o slipade rost, målade, slipade rost igen o målade....
Resultatet då? Jo de var allt värt de jobbet, framför allt när man mår dåligt av att se rost på sin bil.
Ska hålla käft o vissa lite bilder istället
Började med att slipa av fästet till kolkanistern
Tankband o hållare för avgassystem blästrades och lackades i denna underbara färg (man tager vad man har) Kolkanisterhållare fick också lite färg.
Haft problem med att bilen tappat bränsletryck så fort man stänger av den.. O mycket riktigt så var den vita backventilen soppslut, så de var bara att byta den
Spenderade ett några timmar med att slipa rost och rostskydds måla. Efter allt jobb så var det trevligt att få blåsa på några lager body på underredet
Tryckte dit ett 3 tums halvsats (måste ju höras när man kommer) tog inga bilder då det ösregna Gav bilen ett ännu trevligare ljud (För den som kör iallafall)
Första intrycket vid provkörning var att den blivit lite piggare på lägre varv, kan vara inbildning Dock började den spotta o fräsa och knappt gå framåt, men startade om bilen o sen dess har den gått fint Mystiskt...
Det var alles för denna gång..
O juste de råkade dra hem en bil, tar det nästa gång
Senast redigerat av ElliotN den 2021-02-10 klockan 23:29.
Halloj! "Nya" bilen då.
Chefen ringde och sa att hans kompis hade en gammal 9000 ståendes, som han tänkte skrota då han ville ha garage platsen, det tyckte jag var dumt
Fick lite info om att det var en 2.0T, 2 ägare sen 98 och skinnklädsel. Men det kan ju inte bara vara bra grejer.. o de var det ju inte låsta bromsar, parkering skada på bakskärmen osv.. Priset var ju rätt så jag tänkte att det kunde vara värt att kika på den..
Väl på plats möts jag av en Le mans blå 9000 ifrån 1996. Rostfria framskärmar, ljus klädsel i typ nyskick, parkering skadan var inte så illa som jag hade trott.
Jag förväntade mig en skrothög med tanke på vad han ville ha.
Han hade skruvat i ett nytt batteri och bilen hade startat med engång efter 5 år, till o med bromsarna hade släppt
Priset då? jo 800 kr byte händer och jag vart en 9000 rikare, ställde på bilen och körde den hem.
Nu ska jag vara tyst lite och visa bilder istället
Utkörd ur garaget med 5 års damm på sig
Väl hemma fick den sig ett välförtjänt bad. O det fanns allt en fin bil under smutsen. Lite små rost i skärmkanter, men inget allvarligt.
Rent och fint i motorutrymmet blev det med, inga allvarliga läckage heller. (HKS dumpen sitter där för felsökning)
Frun till förra ägaren blev påbackad av en suv på en parkering.. Suven lämnade ett fint litet avtryck.
Bilen är väl inte så märkvärdig egentligen. Byggd för Italien med fulltrycks 2.0a och dubbla kylfläktar. Bilen gick 2 år på Saab. Därefter hos far och son sen 98, dom två har skött om bilen riktigt bra. till och med underredsbehandlad så klarat sig fint under, förutom baljorna bak, verkar typ vara standard med rostiga såna
Den kortsiktiga planen med bilen är följande.
Service, dags att byta "alla" vätskor
Piffa upp bromsar runt om, måla ok o byta skivor o belägg.
Besiktiga
Sen blir det bruksbil så 9-3an kan få sig fina skärmkanter
Långsiktiga planen är följande.
A50 paket (borde varit standard på 9000)
Rikta bakskärm o fixa rosten i skärmkanter.
Steg 2 med en 3 tums downpipe och större intercooler, har en ståendes.
Sänkfjädrar, blir inga hårda coils här
Några roligare fälgar typ 17 tummare.
Någon stereo med blåtand o nån liten baslåda.
Tänker att jag tar denna bil i denna tråden med.
Senast redigerat av ElliotN den 2021-02-10 klockan 23:33.
Då har 9-3an fått sig lite kärlek med svetsen.. Igen...
Har en viss hatkärlek till denna bil, för tillfället mest hat... Skulle köpt en 9-3 SS
Visste att golvet höger fram inte var helt fint när jag köpte den. Men att det skulle vara såhär illa hade jag inte trott.
Vek upp mattan och mötes av detta.. okej det kunde varit värre... O självklart var det de
Kapade ur o svetsade första biten.
Mer kap o svets
Återigen kap o svets...
Går vi på nästa hål.
kaaaapa
Nämen.. siken överraskning med fler hål
Tänkt om det varit såhär lätt överallt... Men nää.
Blev lite less på bilen o ville bara bli klar så blev tyvärr inte fler bilder under arbetets gång. Så blir några bilder på när det är färdigt. Inte de finaste svetsarna men bättre än rost i alla fall..
Slängt på mycket färg o rostskydd undertill med.
Fattar inte hur det kan rosta såhär mycket, andra sidan var ju betydligt bättre.
Fick gjort lite annat än bara motivations-sänkande rostlagning..
Kapade genomslaggummina bak. men har kommit fram till att jag får korta sleeven istället, då den ligger an mot genomslaget och de kan jag inte korta mer. Så det går att få den ännu lägre bak
Får akta avgassystemet bara
Urfräna vinterhjul med
Gav den ett litet bad efter veckans bravader och passade på att montera en 42" led ramp, eftersom 9-3 og och bra helljus inte går hand i hand.(Lyckades ändå köra på en grävling) Har ju helt glömt att jag monterade en viggen vinge i somras när jag tittar på bilden
Det var allt för denna gång!
Senast redigerat av ElliotN den 2021-02-10 klockan 23:40.
Kul att läsa din tråd, tyvärr verkar inte bilderna funka i ditt senaste inlägg?
Skickat från min IN2023 via Tapatalk
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Kul o läsa. Håller med bilderna funkar inte.
Om en annan kunde få fatt i en 9000 i grymt bra skick det vore ngt det.
Nått blev knasigt med bilderna på sista inlägget. Nu verkar det fungera?
Bilderna fungerar nu
Verkar ju vara ett riktigt fynd den där 9000, man skall ha lite tur ibland
Tråkigt med rosten på 9-3:an, men det verkar du ju råda bot på
9-3SS är ju ingen sport, om man inte väljer en tidig och vill kämpa med elproblem istället ^^ det skall ju inte vara för lätt
Hej svejs!
Händer inte så mycket med bilarna, kallt o äckligt ute
9000 har iaf fått nya bromsar bak.
Har planerat lite saker för 9-3an inför vinter/våren. Lite saker som behöver ordnas.
Den lilla listan är följande.
Renovera en bakaxel och montera på bilen. Fint rost hål på min (förvånande) Blir powerflex och en ARB25 till denna.
Bygga 6 punkt subframestag och stag mellan tornen bak. Tänker bygga själv då jag inte tycker det är värt 3000+ kronor för några järnrör O så får man det ju så som man vill ha det
Ordna Justerbara topplagringar. Blir troligen från nån Bmw.
Bättre motorfästen, slår gott när man kopplar
Fixa bättre inlopp till turbo, känns som bilen har andnöd Sitter ju minsta inloppsröret på.
Ordna fram ett extraktorgrenrör
Sen skulle det behövas typ en gatmappning.
Har allt hänt lite med 9-3an. Köpte mig en Shortshifter. Blev riktigt trevligt med kortare/distinktare lägen.
Börjat skruva loss allt krimskrams
Man får ta bort lite material ur huset för shortshifter. Började med att kapa bort, o gick sedan på med en roterande fil.
Behövs det ens ord här?
På plats Jag borrade ett hål på sidan av huset för att få på skruven, blev lite lättare
Sparade bakaxeln på reservdels bilen o har nu fått tagit loss all gammal skit ifrån den.
Lite ytrost, men inget allvarligt. Så det är "bara" att slipa och måla den
Blev lite skit. Hjullagren är dock rätt nya så det ska målas upp. Tänker inte byta ut grejer som det inte är fel på.
Sneglat lite på större bromsar fram, sitter 308 fram men inte så imponerad av dom.
Det skrotas en Bentley continetal gt på jobbet. Tror att bromsarna från den blir bra
410mm skivor och minst 19 tums fälgar
Det var väl allt jag hade o komma med denna gång
Senast redigerat av ElliotN den 2021-02-10 klockan 23:44. Anledning: Försök till att göra större bilder
Epics shortshift för originalknopp och damask?
Jäkla fränt bygge! Har också en 9-3og Coupé som ska få sig lite kärlek framöver. Imponerad av ditt driv att fixa allt. Har länge velat ha en gedigen skruvplats med alla verktyg som krävs för motorrenovering i synnerhet. Har en 9-5og jag länge velat renovera motorn i. Hade man bara haft billyft och en bra plats så hade det nog varit gjort för längesen.
Hallå i stugorna!
Hänt lite små saker sen sist, spenderar byxorna åkte på under blackfriday. Så lite go saker blev köpt. både nytt som gammalt
Blev lite service grejer till min mammas 9-3 -04 Aero, var på tiden att den fick sig en service
Sen klickade jag hem Powerflex black till bakaxeln och inre bussningen i främre länkarmen, blev även HD bussningar till de övre motorfästet, som kommer ifrån 9000.
Tror det blir lagom med HD bussningar där eftersom jag ska ordna hårdare bakre fäste.
Klickade hem ett nytt krängarstag till bakaxeln ifrån eBay, blev ett 25mm.
Letat efter ett annat grenrör ett tag. Dök upp ett Sweden Exhaust grenrör på facebook som behöver lite jobb, men priset var helt rätt. Så jag slog till snabbt
Behöver lite svets och sen ska det få en omgång i blästern o lite färg.
Fick med en extern wastegate o lite rör, lär troligen svetsa dit detta
Pillat vidare med bakaxeln, vilket resulterat i att den nu är målad
Började med att slå ut de gamla original bussningarna. Ett par välriktade slag så var dom ur
Slipade av den och la några lager med färg. (det är den silvriga saken ni ska koll på, inte kaoset i bakgrunden)
Powerflex black på plats!
Skruvade dit den nya ARBn! Känns som att den är ordentligt gjord, något billigare än att köpa ifrån USA med...
Viss skillnad
Det var allt jag hade och komma med. Tanken är att få upp bakaxeln i mellan dagarna. Är rätt sugen på att prova slänga runt 9-3an i lite kurvor med den nya bakaxeln
Senast redigerat av ElliotN den 2021-02-10 klockan 23:47.
Bra jobbat!
Du kommer märka skillnad med den ARBn
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tack!
Jo det får man hoppas
Det finns grövre att montera fram oxå.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Sneglade på dieselns krängare ett tag, men tyckte att jag bör klara mig med 26mm krängaren
Harrå!
Har gjort klart bakaxeln tillslut
Bra att ha bläster på jobbet så man kan fräsha upp sina grejer!
Blästrade av och målade dessa rätt så nya skf lager.
Lite färg så blir det som nytt
Tydligen så fattas 50% av bilderna jag hade, så detta blev en mini update
Senast redigerat av ElliotN den 2021-02-10 klockan 23:48.
Juldagens bravader!
Passade på att byta bakaxeln när det var lungt o skönt på jobbet
Lite tråkigt att se allt man gjort rent o fint smutsigt, men det går ju att tvätta
Upphissad och redo att bli av med sin gamla bakaxel (lortgris)
20201225_112650.jpg
20201225_112658.jpg
Skruvat loss lite krimskrams
20201225_112703.jpg
20201225_112709.jpg
Efter Lite svordomar så låg den på backen
20201225_120351.jpg
Tooomt
20201225_120358.jpg
Det här är ju då anledningen till att bakaxeln fick bytas.
20201225_125839.jpg
Enklaste sättet att montera fjädrarna som håller handbromsbackar på plats, så kan man spara sina svordomar till de andra fjädrarna
20201225_125941.jpg
Tadaaa
20201225_131450.jpg
Dags att stoppa i "nya" bakaxlen
20201225_131455.jpg
På plats efter lite milt våld och endel fett
20201225_132431 (1).jpg
20201225_153703.jpg
20201225_153715.jpg
Passade på att måla skivorna bak.. Som jag skulle ha gjort för 6 mån sen. Bättre sent än aldrig
20201225_153641.jpg
Min "platta" till sleevsen bak blev ju inge vidare succé..
20201225_145848.jpg
Ordnade detta genom att införskaffa 3 mm plåt. Slipade ut centrum (50 mm hål har jag för mig)
Viker det sig nu blir jag grinig
20201225_152830.jpg
Klart Blåste på lite svart färg.
20201225_164243.jpg
Behöver ordna dropstops
20201225_165244.jpg
Nu var det slut på bilder Nu väntar jag bara på torrare vägar så man kan få prova slänga runt den lite
Senast redigerat av ElliotN den 2020-12-29 klockan 00:38.