Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Kan det vara något annat än startmotorn? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Kan det vara något annat än startmotorn? OG9-5

    Nu strular det med bilen och jag tar tacksamt emot alla råd!

    Saaben är en 9-5 från 2003 som gått 21000 mil. Sendan ca ett halvår har det känts tröttare än det brukar när den ska startas. Det har aldrig varit tvärstopp utan bara att det har tagit längre tid och startmotorn har gått långsammare och ibland har man undrat om den verkligen kommer att starta den här gången. Det är lite olika vid olika tillfällen. Jag laddade batteriet men det blev inte bättre. Jag köpte ett nytt batteri och det blev bara något bättre.

    Igår startade den som vanligt, lite trött alltså. Vi körde 3-4 mil i regn, stannade i ca 20 minuter och när vi skulle åka så orkade inte startmotorn/batteriet att dra runt motorn tillräckligt för att den skulle starta. Vid nästa försök var det ännu tröttare, motorn går knappt runt. Det har nu slutat regna. Vi fick hjälp med startkablar (mina, som har räckt till vid andra tillfällen). Med startkablar gick det inte bättre, ingen skillnad tycker jag. Jag tyckte dock att det luktade 'elektricitet' och att det kom lite ljus rök (ånga?) från pluskabeln vid batteriets pol. Så vi la ner.

    Jag ringer på en bärgare. Efter ca 40 minuter försöker vi med bärgarens starthjälp kopplat till batteriet och då startar bilen, som vanligt, lite trött alltså. Bärgaren sa att den laddar bra.

    Vi åker hem och jag testar att starta bilen ett tiotal gånger utan problem, bara lite seg, som vanligt. Jag testar att byta till det gamla batteriet som jag sparade eftersom det nya inte gjorde så stor skillnad. Samma resultat. Båda batterierna är Biltemas "silver", de har ett litet hål att titta i som är grönt om batteriet är okej (vad nu det betyder) och de är båda gröna. Efter någon timmes laddning indikerar laddaren att batterierna är fulla. Spänningen är då 12.8-12.9 volt utan last.

    När jag höll på med bilen inträffade en konstig sak, som kan vara orelaterad, jag postar den i en egen tråd för att det inte ska bli för rörigt:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...vstängd-motor.

    Jag har en känsla av att bilen har svårare att starta när det är fuktigt ute. Jag har också en känsla av att det oftare känns som "nu orkar den inte" när man startar efter att nyss ha kört en bit, än när bilen har fått stå ett tag.

    Jag har krupit under bilen och tittat på och fotat startmotorn men jag inser att jag inte kommer kunna komma åt för att försöka göra någonting. Jag vill ändå undvika att ta den till verkstan för felsökning när det inte finns något definitivt fel och inte heller är säker på att byta startmotor är rätt åtgärd.

    Vad finns det för andra tänkbara fel och vad kan jag göra för att få dem uteslutna eller bekräftade?

    Jag bifogar en bild på startmotorn och länkar till ett video-klipp. Det är med det gamla batteriet, jag misslyckades tyvärr med videon med det nya batteriet men om jag minns rätt är spänningen där ca 0.3 volt högre med tändningen avslagen.

    https://ekström.net/saab/IMG_1227.MOV


    Editering: Upplösningen...
    Efter helgen pratade jag med verkstan som jag brukar använda. De rekommenderade att byta startmotorn med tanke på antal mil och att det är en stads-bil med många starter per mil, och att jag hade testat att byta batteri. Att jag fick en tid redan på fredag gjorde att jag accepterade.

    Så här låter det nu med en utbytesstartmotor: https://ekström.net/saab/IMG_1258.mov

    Reparationen kostade 600:- för kontroll och laddning av batteri och byte av startmotor. 1906:- för startmotorn. Plus moms.

    Verkstan är AH Bilservice, Ångpannegatan på Hisingen, Göteborg. Jag har bara gott att säga om Kaj Häller. Det känns hur tryggt som helst att lämna in Saaben där. Sen är det en upplevelse också. Otrolig ordning och reda samtidigt som det är en riktig, gammaldags bilverkstad man kliver in i. Har du möjlighet och en Saab som behöver service eller reparation rekommenderar jag varmt ett besök.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av joek den 2020-05-10 klockan 23:33.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av joek Visa inlägg
    Jag testar att byta till det gamla batteriet som jag sparade eftersom det nya inte gjorde så stor skillnad. Samma resultat. Båda batterierna är Biltemas "silver", de har ett litet hål att titta i som är grönt om batteriet är okej (vad nu det betyder) och de är båda gröna. Efter någon timmes laddning indikerar laddaren att batterierna är fulla. Spänningen är då 12.8-12.9 volt utan last.
    Biltema har 4 års garanti på vissa batterier. Om man misstänker fel på batteriet kan de testa det direkt i butiken. De gör ett lite mer omfattande test med belastning. Skulle det vara fel på batteriet är man på rätt plats för att få ett nytt på garantin...

    Du har ju rimligen bränsle om du hör att pumpen går. Vad är status på tändstiften? Är det dags att byta?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Exakt som i videoklippet var min 9-5 2004 med! Speciellt när temperaturen var runt +5 grader och mindre. Slutade med att jag fick byta startmotor så spann den på fint sen. Vad som var fel med den gamla startmotorn vet jag inte. Kan varit att den jordade dåligt eller liknande.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23
    Tack för tipset! Man kan alltså gå in på Biltema och få hjälp med att mäta batteriet direkt?

    Bilen servas regelbundet hos en Saabmekaniker som jag har stort förtroende för. Tyvärr är han så populär att det är omöjligt att få en tid med kort varsel. Jag är ju inte säker men tror att han har så bra koll på min bil att t ex tändstiften byts i tid.

    Förutom att den är svår att starta, och en gång vägrade starta helt går bilen bra.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Znatch Visa inlägg
    Exakt som i videoklippet var min 9-5 2004 med! Speciellt när temperaturen var runt +5 grader och mindre. Slutade med att jag fick byta startmotor så spann den på fint sen. Vad som var fel med den gamla startmotorn vet jag inte. Kan varit att den jordade dåligt eller liknande.
    Jag har ju blivit van att det är så här att starta. Det är alltså långt ifrån som det ska vara?

    Vad fick dig att satsa på ny startmotor? Gjorde du något för att utesluta andra fel?

  5. #5
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Jag reagerade först när jag min kompis startade sin 9-5 och den spann på så jäkla mycket finare och "snabbare" snurr på startmotorn än vad jag hade på min. Bytte batteri först då ja trodde det var det som var bekymret, men vart ju lika illa. Men i mitt fall var det iaf startmotorn som var dålig (köpte en på skroten). Kan ju inte säga med säkerhet att din är det, men låter ju suspekt likt det felet jag hade. Men som sagt så var det "bara" när det var lite kallare ute som den kändes trött.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23
    Ok. Det låter samma som för mig. Fast igår var det så mycket värre och jag tror inte det var batteriet. Det kanske är lika bra att få startmotorn bytt. Jag ska höra vad min verkstad säger.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Kolla samtidigt över alla jordpunkter så dom ser bra ut. Ser dom bra ut ? Putsa av dom ändå! Man kan aldrig få för mycket jord.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av joek Visa inlägg
    Tack för tipset! Man kan alltså gå in på Biltema och få hjälp med att mäta batteriet direkt?
    Om man anser att batteriet skall reklameras, så kollar de att det verkligen är något fel. Att bara gå in "och kolla" har jag inte provat, men du vill ju veta att det inte är något fel på batteriet. Känns rimligt att gå dit man köpt och utreda saken. Tycker jag.

    Kan du mäta spänningen på startmotorn?

    Om det inte är batteriet, så återstår startmotorn och kablarna från batteri till startmotorn. Inklusive jordpunkter...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23
    Det här med jordpunkter verkar viktigt... :-)

    Jag inser att det hade varit bra att kunna mäta spänningen på startmotorn vid startförsök men jag kom helt enkelt inte åt på ett bra sätt utan att lyfta bilen högre.

    Efter att ha pratat med verkstan bestämde jag mig för att låta de byta startmotor på fredag.

    Tack för hjälpen!

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Plus-kablarna/jord? De är 17år gamla och kan ha ärgat ordentligt på den tiden. Mätt spänningsfall vid startmotorn jämfört vid batteriet. Ser du minsta tillstymmelse till ärg skulle jag skära upp isoleringen 3-5cm o se hur de mår. Man kan även fysiskt känna i ändarna på kablarna om de blir varma efter nåt startförsök. Blir de det, byt. Ingen nackdel o byta till större dimension. Batteripolskorna är väl ett ställe där det kan luras lite också. De kan se hur fina ut som helst på utsidan men vara förbannat ärgade på insidan kring kabeln (med värmeutveckling som följd).

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det som man kan kolla är spänningsfallet. Dvs hur mycket lägre spänningen är på startmotorns plus-anslutning. Jämfört med spänningen på batteriets pol.
    Ett smart sätt är att mäta mellan dessa punkter. Då får man spänningsfallet. Då tar man reda på om felet ligger i kabeln eller startmotorn.

    Verkstaden bör ju kolla detta (om du inte gör det själv) innan de byter startmotorn.

    Denna princip är bäst. Alltid!:
    1) hitta felet, dvs den felaktiga komponenten (eller flera...)
    2) byt den eller de komponenter som är felaktiga.

    Även om det vimlar av kompetens på detta forum, som har goda idéer, så kan det vara annorlunda på din bil.
    3) Om verkligheten och forumet inte stämmer överens. Då gäller alltid forum... hm verkligheten ska de va!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Exakt som dom andra säger. Byt inte startmotor bara för att jag hade liknade problem! Kolla först upp spänningsfallet. Det är mycket billigare än att byta startmotor.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23
    Tack för alla råd! Tyvärr har jag lite för lite tid/mekmöjligheter/verktyg/kunnande för att göra det ni föreslår. Skulle jag t ex komma fram till att det är problem med pluskabeln så kommer jag inte att kunna byta den själv. Och när jag fick en tid på verkstaden redan på fredag känns det lugnare och mindre aktuellt att göra något själv.

    Som tur är har jag tillgång till en bra verkstad, även om de jobbar efter "eget huvud" och inte är speciellt imponerade av mina försök till förklaringar av diverse fel på bilen :-). Men det tycker jag är okej, jag förstår dem och de är ju de som är experterna här. Jag är inte heller orolig över att få tillbaka bilen med utbytt startmotor men med samma trötta starter. Men jag ska höra mig för lite kring vad de tänker göra.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Återkom gärna när du har facit. Alltid roligt att få svar på vad felet var.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23
    Absolut. Byte på verkstad till en renoverad startmotor. Oj, vilken skillnad!

    https://ekström.net/saab/IMG_1258.mov

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2020-05-10 klockan 13:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Fint!
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  17. #17
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Härligt! Skönt att den spann på bra

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  18. #18
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Lite nyfiken bara men vad kostar det o byta startmotor på verkstad?

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ja, det var skillnad det. Väldigt bra att du bifogat ljudklipp så man kan höra själv. Mycket tydlig skillnad!

    Du vet väl att du kan redigera dina inlägg?!
    Jag skulle föreslå att du helt enkelt editerar det första och bara lägger in fakta om hur du löste problemet. Dvs att du bytte, men oxo mera exakt vad som byttes, vad det kostade och gärna vilken verkstad. Det är så mycket negativa nyheter så lite positivt skadar inte.
    Och såklart kan du lägga in före och efter ljudklippen.

    Då behöver man inte läsa hela tråden för att få svaret på frågan!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Du vet väl att du kan redigera dina inlägg?!
    Fixat!

Liknande ämnen

  1. Död pump på og 9-3, eller är det något annat?
    Av Xyph3r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-03, 16:53
  2. Kabelbrott eller något annat på vägen
    Av gouafhg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-02-19, 11:11
  3. Är det ventilknack jag hör eller något annat?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:56
  4. Magnat lr MaC audio, lr något annat?
    Av -Konrad- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 20:43
  5. tillfällighet eller något annat
    Av Olde i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •