Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: NG900 coupe 2.3L

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048

    NG900 coupe 2.3L

    Bilen: En svart ng900 coupe ifrån 1996.

    Historia:
    Bilen köptes 2015 för att kunna vara med på stcs banträffar och ha lite allmänt saab mys. Hade inget garage vid denna tidpunkten samt dålig mekvana, så letade efter redan trimmade bilar. Kollade på en del objekt, många gick inte som de skulle eller så var det budgivning som gällde, vilket gick bort. Denna bilen var den första som faktiskt verkade gå enligt spec + en enkel säljare att ha att göra med. Att den var 3D och svart gjorde inte saken sämre och det blev affär.
    Kollar jag historiken verkar den ha ägts av lite gamla medlemmar också.

    Såhär i efterhand skulle jag nog inte köpt en redan trimmad bil, vilken har ägts av ett par individer efter byggnation utan att ha någon riktigt kunnig med mig. Har varit en del ”överraskningar” jag inte riktigt gillat. Värsta har väl varit avgasrör som låg emot tanken, klämd/böjd bränsleslang samt att den nog har fått sig en liten touch där fram, intercoolern samt kylbalk visar tydliga tecken på att något hårt har slagit emot. Har försökt åtgärda detta så gott det går under åren och börjar nu närma mig något jag tycker är helt ok.

    2016-2018 Rostlagades det för fullt och en garagelack fixades till blandat resultat. Ser helt ok ut på håll men synar man den nära finns där defekter. Fixade även coils fram enligt guiden här på forumet samt att en Quaife diff installerades.

    2018-2019 Har den fått stå och skämmas efter ett vevlagerras.

    Planer:
    Känner att det är dags att återuppliva den. Planen för våren 2020 är: Renovera motorn, byta till något större turbo och spridare. Målet är lite mer effekt, typ ca 430 - 450 hk samt samma eller kanske bättre spoolup. Tackvare coronan har jag ju dessutom lite tid över, så man får ta tillvara på det positiva

    Tänkte såhär -
    2.3L kolvar/stakar ifrån en 9000.
    T7 packning
    Bränsle: E85 och 1000cc spridare (köpt) samt wallbro 450 pump i tanken.
    Turbo: Byter ifrån en gt28 till en GT2971R 0.86 A/R
    Kammar: Byter från b202 kammar till vanliga T5 kammar
    Fixa grenröret så att flänsen blir rak + stöd till turbon samt värmesköld.
    Någon bättre intercooler än den jag har.
    Uppgradera bromsarna till 314 mm.
    Fixa coils bak.
    Byta dumpen till återcirkulerande.

    Då kör vi
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  2. #2
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Coupé! Kommer följas!

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Lite bilder ifrån rostlagningen under åren.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  4. #4
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Intressant att din vänster bakskärm rostat likadant som min gjort. Jag trodde det var en gammal parkeringsskada som vart dåligt lagad. Var det svårt att laga ? Jag tänkte lämna in bilen i helgen för att få det svetsat.

    Bifogad fil 16202

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Tack för visat intresse - har kikat på din monte carlo gule också

    Ang rosten så hade jag ifrån början bara lite rost (Trodde jag, men oj vad förvånad jag blev!).
    Noterade att det samlades fukt på insidan vid regn. Fick täta antennhålet och rensa för bakluckan så blev det torrt.

    Det var lite pill, men var inte ett omöjligt jobb för en amatör - beror lite på vart du lägger ribban på finishen
    Det som är bra är att man kommer åt och kan täta svetsfogen inifrån, tyvärr upptäckte jag då ännu mer rost och var tvungen att göra om allt. Slutade med att jag fick kapa upp golvet under ända in till rambalken och rensa väldigt mycket kitt blandat med rost i skarven. Har tyvärr bara lite bilder ifrån första försöket.

    Mitt tips är att låna/köpa slipklossar i olika former med kardborreband, det gjorde jobbet betydligt enklare.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av alleman den 2020-04-28 klockan 07:12.
    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  6. #6
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Kul projekt!

    påminner mig lite om min förstabil, det var dock en og900. och den köptes inte tirmmad, men däremot pillad på av diverse individer med osäker kunskap.

    Polyester och tidningspapper över rosthål tex!

    men just det där med att inte ge upp pga rost och fanskap utan göra det bästa av situationen och lära sig eftersom

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Kul projekt, ska följas. Ja att köpa en äldre bil som är "kraftigt" modifierad trimmad och haft ett antal ägare är en risk helt klart. Men har man resurser och kunnande eller vill lära sig ja då kan det ju gå. Rostlagning är dock mindre skoj iaf på de ytor som är utåt som ska ha finish och lack.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Yes, tror faktiskt att varje fix varit ok en gång i tiden - men med hög trimgrad och hård körning slits/flyttas det på ett helt annat sätt.

    Som sagt - ta med någon kunnig om man skall kolla på något liknande och syna överdrivet noga

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048

    motor bygge

    Stötte på patrull med original blocket, ettans cylinder hade lite skrap i cylinderloppet samt att jag fann lite sprickor mellan vattenkanalerna och bulten.
    Tror inte det är någon fara egentligen, men känns bättre att bygga på ett helt block, nu när jag ändå har chansen.

    Fick bli ett t7 block ifrån en og9-3 som köptes billigt. Fick det planslipat i veckan och har sedan spenderat helgen med att tvätta bort gammalt oilsludge - riktigt nasty! Hade varit trevligt med en komponenttvätt, men en wellpapplåda fick duga

    Monterade ett balansaxelkit som jag köpt på forumet, består av ringar man knackar in med medföljande verktyg. Passade perfekt

    Har även svarvat kolvarna och fick de hyfsat nära varandra i vikt. Ca 484g / kolv landade de på.

    Lite info för de som håller på:
    2.0L vev = 913940
    2.3L vev = 913946

    Nu väntar jag på lite packningar, sedan så skall jag börja montera bottendelen. Hoppas även kunna hämta toppen ifrån planing senast onsdag.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  10. #10

Liknande ämnen

  1. Lätta en ng900 coupe?
    Av Eindpeng i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-08-17, 22:17
  2. 20" på ng900 coupé ?
    Av airflowfredde i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 09:21
  3. ng900/og9-3 coupé bakskärmar ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 19:07
  4. Förardörrsproblem ng900 Coupé
    Av j0nas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 02:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •