Kollade på en bil som är till salu, men den startar bara ibland och ägaren tror på hastighetsmätaren.
Vågar man köpa och stoppa i ett beg hus? Måste man ha Tech2?
Bilen är en 9-5 2006 vanlig snik saab inget extra.
Kollade på en bil som är till salu, men den startar bara ibland och ägaren tror på hastighetsmätaren.
Vågar man köpa och stoppa i ett beg hus? Måste man ha Tech2?
Bilen är en 9-5 2006 vanlig snik saab inget extra.
Saab 9-5 2006 Biopower
Vad får ägaren att tro det är fel på mätarhuset? Det är mycket ovanligt att de går sönder.
För att byta MIU (instrumenthuset i 9-5 på saab-språk) så behövs Tech2. Det är med i immobiliseringskedjan så utan eller med fel MIU kommer inte bilen gå att starta.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Kanske vevaxelgivaren som är kass och då rör sig inte varvräknaren det får säljaren att tro att hastighetsmätaren är trasig.
Vanligaste anledningen till icke fungerande hastighetsmätare är fel på ABS-givaren vänster bak eller ABS-styrboxen, men det resulterar även normalt i lysande lampa för ABS. Har den det?
Att den bara startar ibland är högst sannolikt något annat fel, första frågan är om CE-lampan lyser (dvs. motorstyrningen har något att rapportera).
En övergripande reflektion dock, båda låter som fel som om de inte kommit samtidigt borde åtgärdats innan det andra felet dök upp, så frågan är om detta är de enda felen som måste åtgärdas på bilen? Skick på bromsar inkl. handbroms, stötdämpare, avgas, däck? För att nu inte frågan om motorns skick, speciellt om du inte kunnat köra bilen.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Om det nu är en snik utrustad Saab vad gör att du är intresserad priset eller skicket?
Vad får dig att tro att det kan vara skicket?
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
felet har inte med skicket att göra men frågar varför han är intresserad av bilen
Det är både pris och det fina skicket "förutom felen då". Ska åka och kolla på den i helgen så får vi se.
Bilen är svår startad kall som varm, nya bromsar runt om, inga varningslampor lyser. Ska kolla det där med varvräknaren.
Saab 9-5 2006 Biopower
Då förstår jag att du är intresserad trots detta fel. Det ligger inga felkoder lagrade?
Rätt pris så är det bara att köpa och åtgärda ev fel.
Men du skruvar inte mycket själv va?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
När du kollar på bilen i helgen så kontrollera att alla varningslampor lyser en kort stund när nyckeln vrids till tändningsläge. Det vill säga kontrollera att lamporna fungerar som de ska.
Om du frågar om någon STCS:are med Tech2 finns i närheten av dig/bilen så kanske det finns möjlighet att, innan bilen köps, leta efter felkoder på den.
Diesel, bensin eller biopower? Motorstorlek?
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Nyfiken om Ts har kollat på bilen
Har nu kollat på bilen, den är i bra skick med lite nya delar som bromsar runt om nytt avgas batteri tändkasett mm. Även maptun trimmad, provkörde och den gick väl bra som en saab...
Ägaren sa att bilen bara är svårstartad kall, hände någon gång i månaden, vänta mellan 5 till 30 minuter så gick den att starta. instrumenthuset blir även svart och inga mätare fungerar ibland men då slog han näven i instrumentbrädan och allt hoppade igång.
Bilen gick att köra med svart hus, måste vara glapp? Finns det någon nära Norrtälje med Tech2 ? Som kan gifta in ett nytt hus om det blir affär?
Mvh Thomas
Saab 9-5 2006 Biopower
Kan man köpa vilket hus som helst? Bilen är en 2,0T biopower utan turbomätare
Saab 9-5 2006 Biopower
Är priset rätt så köp och åtgärda.
Combi? Linear?
Vad är priset?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Combi , linear sportcombi, priset är under 5000kr.
Saab 9-5 2006 Biopower
Finns det någon firma som lagar mätarhus till saab? Hittar bara som lagar volvo
Saab 9-5 2006 Biopower
"Slår näven i instrumentbrädan och allt hoppar igång" .... Det låter som antingen ett kontaktglapp
eller en liten pysselkväll med en bra lödstation + tenn, en nerdragen arbetslampa (men inget kaffe förrän efteråt).
Det är inget ovanligt att lödningar släpper. I synnerhet om det handlar om ett kretskort med en kontakt
till ett kablage som kan vibrera eller hamna i spänn.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Haha tänkte samma sak, ska kolla om man ser något eller löder på lite ändå, bara att byta ut om det inte blir bättre,
Saab 9-5 2006 Biopower
Små fina knappt synbara sprickor runt lödningarna där kontaktdonen går ner/in i kretskortet.
Enklast är att löda om alla sådana fogar. Finns hålmonterade komponenter på kortet
bör man inspektera fogarna där också. Hittar Du någon elektrolyt som "svullnat" bör den
bytas ut. jag har fixat allt från ABS-enheter till instrumentkluster "bara" genom att löda om
kontaktfogar. Andra vanliga fel är felaktigt crimpta kontaktelement i kontakthusen eller
att något stift inte fastnat vid montering utan glidit ur "till hälften". Fungerar ett tag
men förr eller senare glappar det.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.