Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: 2009 9-5 Griffin Återställning/uppfräschning

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    2009 9-5 Griffin Återställning/uppfräschning

    Tjo! Efter 1,5 år med denna Saab så har jag uppmärksammat ett oräkneligt antal små och stora saker som jag nu tänkt ta tag i!
    Min kunskap inom motorer sträcker sig knappt längre än att jag vet vad en växelspak är, så därför startar jag en projekttråd för alla diverse frågor och funderingar som kan dyka upp, istället för att spamma i de andra forumdelarna och trådarna.
    Till ämnet!
    Införskaffade i Okt '18 en '09 9-5 Griffin Vector SC som då hade rullat 26K och var i riktigt fräscht skick. Tja, vid första anblick iaf har jag i efterhand märkt!
    Ju mer jag gräver i motorutrymmet och runt karossen så dyker det upp fler och fler spruckna, bondlagade, och/eller saknade prylar varvid jag tog beslut att helt enkelt göra om och göra rätt allt det som tidigare ägare uppenbarligen inte brytt sig om. Det enda positiva är att hela underredet är 100% fritt från rost och skit!
    IMG_20200429_175957.jpg
    IMG_20200429_180016.jpg
    IMG_20200429_180040.jpg


    Listan idag ser ut som följande:

    Motorutrymme/motor
    Turbon förmodligen slut (Den beryktade blåröken). En ny är inköpt och monteras på Tisdag Klart! I framtiden kommer den uppdateras med td04 och tillhörande program.
    Fästet till tryckrör mellan IC och motor är av, så röret hänger fast via en bit ståltråd (!) Nytt rör ska plockas på skrot, tills ekonomin tillåter rostfritt system Do88.
    Luftboxen (Där luftfiltret sitter..) är sopslut, samt hänger på en smal plaststrip. Ny box ska plockas på skrot, samt ev ny (Större?) snorkel.
    Värmeskölden ovanför grenröret saknas helt. Plockas på skrot och putsas blänkande fin!
    Växelspaken glappar ~2 cm åt varje håll i både växelläge och friläge, samt att backen är ren chansning varje gång man försöker. Bussning i länkage ska bytas ut till mässingbussning. Hjälper inte det så får donatorlåda börja undersökas.
    Samtliga vacuumslangar är torra och fnösiga. Nya i silikon beställs vilken dag som helst och ersätts. 4 mm har jag hört ryktas?
    Batterikåpa saknar stora plaststycken och är allmänt dassigt. Skall bytas
    Ventilkåpan ser förjävlig ut så den är planen att helt enkelt lacka svart (Alt blått)
    Slangar till vevhusvent ska bytas.
    Tryckrör, kylarslangar, servoslangar osv skall så småningom bytas. Blir förmodligen nya Do88 där med.

    Kaross
    Torkararmen bak är i värdelöst skick, och jag har hittills inte hittat något torkarblad som passar så jag misstänker eftermarknads. Skall bytas.
    Samtliga innerskärmar är i riktigt dassigt skick, kan bli aktuellt att byta alt lagas.
    2 st dörruppslag (Knappt synliga, men ack så irriterande när man väl sett dom) som på något vis ska slätas till.
    Rost på båda bakskärmar. Fått offert hos karossverkstad, skall bara få tummen ur och lämna in den.
    4-5 små och stora rostangrepp på bakluckan. Känns lättare att helt enkelt köpa ny lucka och måla om i matchande färg?
    Ett fäste till fronten vid hjulhuset saknas helt, och måste i princip tillverkas och fästas igen (Tänkt forma plast och epoxy)
    En skada på ~2 cm precis bredvid regplåten som måste spacklas eller lappas igen
    Vitfläckig front av alla stenskott och lacksläpp så efter allt ovan måste hela fronten lackas om.
    Bilen knakar och smäller bak vid kurvor, samt bra att veta på länkarmslagring bak från besiktningen. Byte av bussningar?
    Allmänt dassig väghållning (Trots sportchassi). Kan bli aktuellt med nya stötdämpare?
    Allmänt dassig lack. Förhoppningsvis räcker en polering, annars får jag överväga samma karossverkstad och lackförbättring.

    Övrigt?
    Handbromsen är helt körd, samt att skivorna bak är rostiga och har tappat flisor! Ska byta skivor bak och renovera hela handbromssystemet.

    Detta är vad jag har hittills att ge mig på, dock kommer jag inte ge mig på allt själv utan vissa saker som rost, lack, och större motoringrepp kommer lejas bort. Som redan nämnt så är jag högst amatörmässig på bilar (men en jävel på teknik och dyl i övrigt), så räkna med en del dumma frågor i denna tråd. All framtida hjälp och råd uppskattas! Bilder kommer, dels på nuvarande skick, bil som helhet, och längs med varje utfört arbete!

    Allt gott!
    Pontus

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Kaisergriffin den 2020-04-30 klockan 06:27. Anledning: Uppdatering!
    9-5 Vector SC 2.3t -04 *Såld
    9-5 Griffin SC 2.3t -09 *Daily
    Amatörpyglar med gripen!
    http://forum.saabturboclub.com/showt...r%C3%A4schning

Liknande ämnen

  1. Mr_SunBear's Garage - Bilarna och projekten
    Av Mr_SunBear i forum Projekt
    Svar: 635
    Senaste inlägg: 2024-04-23, 17:51
  2. Ändrör med orginalutseende - SAAB 9-5 Griffin 2,3t 2009
    Av Daniel1984 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-05-09, 09:56
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-09-11, 14:11
  4. Uppfräschning av 9000 2,3T
    Av rob_saab900 i forum Projekt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 20:30
  5. återställning av chiptrim?
    Av aeroamilon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •