Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Luftflödesriktning i kupéluftfilter OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -

    Luftflödesriktning i kupéluftfilter OG9-5

    Jag har en misstanke av att befintligt kupéfilter i min SAAB kan ha suttit felvänd.
    Flödespilen på filtret var riktad framåt, men jag tycker att det borde vara tvärs om.
    I verkstadshandboken står det bara att pilen på kupéfiltret anger flödesriktningen, men det framgår inte åt vilket håll den ska vara vänd...
    Jag ställer därför frågan eftersom jag vill vara 100% säker.

    Hur ska filtret/pilen vara vänd?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Hej!

    Jag minns inte pilen eller hur den i så fall ska peka
    Men det finns en "läpp" på filtrets ovansida som ska peka framåt (mot motorn) se bild
    Kupéfilter_9-5.jpg
    Jag råkade skriva fron i stället för front i bildens text
    Senast redigerat av FASSAN den 2020-04-26 klockan 04:05. Anledning: Stavfel i bildens text
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Tack för hjälpen FASSAN.
    Jag lyckades lista ut rätt riktning genom att ligga dubbelvikt på rygg i det lilla utrymmet.
    Det visade sig vara som jag trodde, att det gamla filtret hade suttit felvänd. Men det nya filtret vände jag som jag trodde att det skulle vara och det visade sig vara rätt, som tur var...

    Problemet är löst.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Hejsan!

    Tack själv för att du rapporterar att problemet är löst

    "ligga dubbelvikt på rygg i det lilla utrymmet" ja det känner jag igen, blir värre med åldern men skam den som ger sig

    Gött att fick du verifierat att filtret sitter rätt, sådana saker maler annars i skallen
    Senast redigerat av FASSAN den 2020-05-03 klockan 06:25. Anledning: fattades ett ord
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Det är förhoppningsvis fler som kan få nyttigt tips av detta.
    Uppenbarligen så kan man vända kupéfiltret fel med lite våld, det gamla filtret (Biltema) såg lite misshandlad ut, varför jag misstänkte att det inte kunde vara rätt monterat. Hur som helst, allt löste sig med det nya Mahle-filtret som dessutom hade dubbelhäftande tejp för skumgummitätningen på ovansidan.
    Det gamla Biltema-filtret hade inte det monterat, utan resterna av någon typ av en liten bit gammal "tätning" hade skjutits in...
    Bristande tätning gjorde förmodligen att luftljudet/ventilationsljudet var högre innanför facket där filtret satt.
    Nu känns ventilationsluften friskare och den unkna lukten försvann samtidigt

Liknande ämnen

  1. Kupéluftfilter og900
    Av Lillsven i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-04-24, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •