Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Svårt att byta motorfästen? NG9-3 B207

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    109
    Medlem#
    11716

    Svårt att byta motorfästen? NG9-3 B207

    Jag har läst att min upplevelse av glapp kan bero på bussning nr 2, 3 och 4 är dålig.

    Tänkte byta dessa och undrar om det är problematiskt på nåt vis.

    Jag har en del mekarvana.

    Något speciellt att tänka på?

    Bilen är en 9-3 1.8t 2004 SS.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av BasRutten den 2020-04-25 klockan 10:42.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    109
    Medlem#
    11716
    Det ser ut att saknas ett främre fäste.
    Eller ser jag fel?

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    109
    Medlem#
    11716
    Då är bakre bussningarna bytta. Gick hyfsat enkelt. Däremot upplever jag fortfarande som ett glapp när jag släpper gasen och gasar på.

    Det kommer en duns/smäll när jag trycker in kopplingen vid växling mellan 1a till 2a växeln som låter rejält. Det är likadant mellan 2an till 3an, fast knappt märkbart.

    Detta går att undvika om jag släpper gasen innan jag trycker ner kopplingen.

    Någon som har en teori om vad som kan vara fel?

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 630
    Medlem#
    10853
    Dubbelmassesvänghjul? Eller är det inte det på 1.8t?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    109
    Medlem#
    11716
    Vet ej. Det är en 5 växlad låda.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 583
    Medlem#
    6973
    1.8t 2004 5vxl har solidsvänghjul. Glappet i drivlinan blir man enkelt av med genom att montera powerflex insatser i originalbussningarna, fast det är på bekostnad av mer vibrationer.

    Notera att det olika subframe och postion på motorfästena 2003-2004 jämfört med de nyare.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    109
    Medlem#
    11716
    Finns det 9-3or utan främre motorfäste?

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 583
    Medlem#
    6973
    Ja. 2003-2004.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    109
    Medlem#
    11716
    Aha, då behöver jag inte fundera på om någon kapat bort det.

    Tack.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  10. #10
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    6988
    Hade samma på min 2003. Satte PF i staget mellan chassi och vlåda.
    Blev stumt och bra men vibrerade rätt mycket.
    Klarade inte av det till slut och bytte till nytt stag.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    109
    Medlem#
    11716
    @SirMacke Hur blev det när du bytte stag?

    Jag har bytt bussningarna i bägge stagen till nya från Speedparts. Borde göra skillnad trodde jag.

  12. #12
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    6988
    Som sagt hyfsat stumt och motorpaketet rör sig mindre.
    Men betydligt mer vibrationer, särskilt stillastående.

Liknande ämnen

  1. Svårt att trimma NG9-3 B207 mer än 340 hk?
    Av Orup70 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 19:56
  2. Svårt att byta motorfästen?
    Av Styrman_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •