Hej!

Ny på forumet och alltid haft en djup fascination för Saab och deras bilar större delen av mitt liv. Jag är själv INTE mekaniker/bilpysslare så därför behöver jag lite råd och tips så jag inte är fel ute.

Det är dags för bil igen, jag har tidigare haft två Saabar. 2010-2012 hade jag en 9-5 kombi från -04. Några bilar senare hade jag en Saab 9-5 kombi -07 2017-2019.

Det var ju relativt korta perioder av massa olika skäl men det var inte pga bilen jag bytte utan mer "Nu har den gått långt och då kanske den blir dyr att behålla"
Under de här perioderna stötte jag aldrig på några problem ö.h.t utanför service-intervallen. Det enda som gick sönder under två år (och en jäkla massa pendlande till Halmstad från Helsingborg varje dag i två år) var tändkassetten.
Så min bild är att de här bilarna går väldigt fint och är väldigt pålitliga, men jag vet inte om mina ägande-år är tillräckliga för att göra en sådan bedömning.

Jag är sugen på Saab igen men jag vet inte om det är klokt att köpa en sån eftersom jag i regel inte är en som pillar med bilar. Jag byter gärna enklare grejer, men annars lämnar jag in bil på service när det är dags och omfattande reparationsarbete lämnar jag till en bra verkstad.
Jag har dock inga problem med att läsa på vad man ska titta efter när man köper bil igen och vad man bör se upp för. Har läst några trådar på det ämnet här.

Många Saabar som ligger ute har ju gått väldigt långt och det är primärt årsmodeller efter -08 som jag är sugen på. Antingen 9-3 Kombi eller 9-3 Sedan/9-5 Sedan, jag gillar faktiskt sedan-modellerna till utseendet, dom är väldigt fina. Jag är ganska öppen för modellerna så länge den är automatväxlad och har åtminstone Vector-paketet. Min budget ligger på max 70k.
Jag är dessutom ensamstående med två barn, en på tre år och en på fem år. Det kan vara bra att känna till som förutsättning.
Jag kommer pendla till jobb 5 mil (tur-retur) varje vardag. Så milen kommer bygga på rätt fort. Det blir ju minst 1500 mil om året. Sen har jag en bror längre upp i landet (ca 25 mil) som jag hälsar på emellanåt, så 2000 mil om året är nog ingen omöjlighet.


Mitt andra alternativ jag har tittat på har varit Kia Ceed från 2013 och framåt, men tittar man på lite högre mil finns det oroväckande få bilar ute... Vilket avskräcker mig lite.
Jag vill gärna ha samma bil länge den här gången. Minst 5 år. Är trött på att hytta fram och tillbaka mellan olika modeller under åren som går. Många Saabar verkar ju faktiskt gå väldigt långt.

Är oerhört tacksam för svar från de som orkar lägga tid på mina funderingar.