Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köpråd kombi, Talisman?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998

    Köpråd kombi, Talisman?

    Hej,

    Behöver skaffa ny bil till sommaren då den Leasade Passaten skall återlämnas snart.

    Har kikat lite på sista Toyota Avensis men snöat in på Ranault Talisman 1,6 bensin. Mest för utseendet än så länge.
    Även Nya insignia 1,5 bensin men den ligger lite över budget. Som är runt 180ksek.

    Någon som vet något om Talisman 1,6 bensin? Jag lyckas inte hitta mycket beg info om den.

    Är det ett vettigt köp tro?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag vet bara att Renault har satsat mycket på bra rostskydd på vissa modeller. Talisman 2016 fick rostbetyg 5. Saab brukade ha 3 och någon enstaka gång 4.
    ViB har 13 artiklar om Talisman. https://www.vibilagare.se/test/rost/...-talisman-2016

    En bekant hade Toyota Avensis för flera år sedan. Jag har nog aldrig sett någon tråkigare bil. Väldigt ful dessutom, både utvändigt och invändigt. Det sägs att de är bra om man bara vill förflytta sig och inte bryr sig om något annat. Jag skulle inte stå ut.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Ja renault verkar ha bra rostskydd på de flesta bilarna senaste åren. Sen gör det ju inget att den är riktigt snygg oxå.


    Avensisen som kom som Modellår 2016 tycker jag ser helt ok ut. Dessutom får man 10års "kvalitetsgaranti" om man köper via Toyota åf. Vet inte riktigt hur den skiljer sig från maskin och elektronik-skada man har via försäkringsbolagen.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Den senaste Avensis som har rostbetyg i ViB var 2015. Betyget var då 2. Det brukar det vara för de flesta Japanska bilar. 2020 testade dom Corolla som då fick betyg 2 (Kia XCeed betyg 3, VW Golf betyg 3). Räknar man med att köra Toyotan till skroten efter 10 år så är det kanske ok? Jag tycker väldigt illa om rost och skulle välja Renault. Den kanske är i stort sett rostfri efter 10 år då Toyotan körs till skroten.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Vi har en 07 avensis hemma, funkar finfint även med sina 30K mil. Styrservoslangen pajade är väl det ändå som har hänt senaste två åren. Lämnade in den på recall för något gällande bränsle ledningen och airbags och de jobbade på bilen 8 timmar med bl.a. nya bränslepump, ledningar airbags runt om m.m

    Så min nästa bil blir säkert en nyare Toyota, va inne på v90 innan men detta är service som Volvo aldrig hade kommit med...


    Kör talsmanen men inredningen och infotainmentsystem gav mig avsmak... skärmen va som en billig LCD skärm på en gammal kina platta

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Vi har en Toyota Auris 2008:a här som familjebil, far min köpte den ny 2008. Den har rullat året runt i Blekinge och nu i Västmanland där det saltas om vintrarna. Rent rostmässigt och en jämförelse med Saab så förlorar saab med hästlängder! Bromssköldarna är risiga men i bärande delar och synliga karosseri delar ingenting att anmärka på. Jag vet ju hur min Griffin såg ut när jag plockade av trösklar och stötfångare mm. Så bara för att ngn har gjort ett test behöver inte det betyda så mkt i praktiken. Det rullar många Tyska bilar med galvat hit o dit som ser rent sorgliga ut häromkring. Nästa familjebil skulle inte förvåna mig om det blir en Toyota till.

    Mor har en Toyota Corolla 98:a 1,3L!!! den har rullat snart 28000 mil, den börjar vissa tecken på ålder och rost ganska märkbart. Men funkar klockrent!

    Nu är inte dessa bilar statistiskt representativa men jag kan nog tycka att Toyota tillhör de bättre gällande rost hur det utvecklar sig i verkligheten.

    Garage grannen har en Nissan Primera 98:a som andra bil den har rullat knappt 14000 mil och den ser också helt fantastiskt fin ut för o vara 22 år gammal. Kul att se faktiskt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Samma här, rost runt om finns inte mycket. De finns dock en del i motorrummet men det ligger nog mer i hur tidigare ägare har tagit hand om bilen.
    Måste även notera att inredningskvalitén är bättre i toyotan, kvaliten på lädret är hästlänger mot saaben
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-25 klockan 10:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Enligt ryktet så är ju Toyota en toppenbil. Stämmer säkert.
    Hur bilen ser och fungerar när den är 15år intresserar mig inte jätte mycket då jag mest troligt lär hinna bya den innan.

    När jag valde att leasa Passaten var det måna som påpekade hur dåligt det var med 1,4tsi och dsg. Även om jag vet att vw blivit bättre iom nya Passaten som kom 2015 så struntar jag ju blankt i om den är dålig efter 5år. Jag har den ju bara i tre.

    Tvärtemot Toyota så har jag fått uppfattningen att Renault har ett ganska dåligt rykte. Självutnämnda expertetn på arbetsplatser mm har ofta tydliga förutfaddade meningar om olika bilmärken. Saab = alla växellådor rasar, Renault = fransk är dåligt osv.
    Därför är jag intresserad av att veta mer om just Talismanen.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Samma här, rost runt om finns inte mycket. De finns dock en del i motorrummet men det ligger nog mer i hur tidigare ägare har tagit hand om bilen. Måste även notera att inredningskvalitén är bättre i toyotan, kvaliten på lädret är hästlänger mot saaben
    I motorutrymmet där finns inget alls på vår, far min har aldrig motortvättat bilen. Det gjordes för första gången av mig 2019.
    Kollar man under plasten så finns det bara färg där. Det som är sämre än de saabar jag ägt med tanke på ålder och mil så är just inredningens handtag växelspaksknopp betydligt mera slitet. Inget är skadat eller löst bara slitet vilket är förvånande.

    toy01.jpgtoy02.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Tvärtemot Toyota så har jag fått uppfattningen att Renault har ett ganska dåligt rykte. Självutnämnda expertetn på arbetsplatser mm har ofta tydliga förutfaddade meningar om olika bilmärken. Saab = alla växellådor rasar, Renault = fransk är dåligt osv.
    Därför är jag intresserad av att veta mer om just Talismanen.
    Gamla skrönor är långlivade. Pratat med en del taxiförare när jag åkt taxi till och från Arlanda i jobbet. De kör ju allt möjligt idag. Åkte i en Citroen, åkarens andra av samma sort. Han var toknöjd, det var ngt elfel (haha) till stolen det var eg allt förutom vanliga slitage grejor. Båda bilarna hade rullat runt 40000 mil.

    Det verkar som det brukar strula mera med Tyska märken och svenska när det kommer till Taxiåkare.

    Ska du bara ha bilen i 3 år så prova på en Talisman!

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Enligt ryktet så är ju Toyota en toppenbil. Stämmer säkert.
    Hur bilen ser och fungerar när den är 15år intresserar mig inte jätte mycket då jag mest troligt lär hinna bya den innan.

    När jag valde att leasa Passaten var det måna som påpekade hur dåligt det var med 1,4tsi och dsg. Även om jag vet att vw blivit bättre iom nya Passaten som kom 2015 så struntar jag ju blankt i om den är dålig efter 5år. Jag har den ju bara i tre.

    Tvärtemot Toyota så har jag fått uppfattningen att Renault har ett ganska dåligt rykte. Självutnämnda expertetn på arbetsplatser mm har ofta tydliga förutfaddade meningar om olika bilmärken. Saab = alla växellådor rasar, Renault = fransk är dåligt osv.
    Därför är jag intresserad av att veta mer om just Talismanen.
    Som sagt, Infortainmenten och materialvalen gjorde att det inte är något jag rekommenderar.

    Nya insignian ska vara nice

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Får kolla upp det.

    Ja insignian är fin. Är sällan man ser dem på vägarna så man hajar nästan till de gånger man ser dem.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-25 klockan 10:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Lågmilad m/06 9-3 kombi eller långmilad m/08 9-3 kombi?
    Av perr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-02, 22:25
  2. Köpråd 9-5 kombi
    Av kapten_nilsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 15:05
  3. köpråd 9-3 kombi 1,8t vs 2,0t
    Av Danne.F i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 23:59
  4. Köpråd 9-5 kombi
    Av Songs_for_the_deaf i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •