Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fundering vid byte utav bromsok och bromsrör OG9-3

  1. #1
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -

    Fundering vid byte utav bromsok och bromsrör OG9-3

    Hej! Vi ska byta ut sambons bromsok h.bak samt bromsrör som går via oket då det gamla bromsröret har rostat fast ordentligt i bromsoket samt har bromsoket en kärvad kolv.

    Till vår första fråga är då, när man väl bytar bromsrör hur gör man med bromsvätskan? För det kommer väl rinna ur en massa ur röret förmodar jag, ska man bara låta de rinna medans man skruvar fast det nya röret eller vad blir enklast? Bromsbehållaren får väl inte bli tom heller va?

    Annars brukar man ju plugga bromsröret när man bara bytar bromsok men det går ju inte när man ska byta ut hela partiet.

    Fråga 2, efter installation utav bromsrör och nytt bromsok, är det något speciellt man ska köra t.ex pumpa upp tryck efteråt så bromsvätskan når bromsoket eller räcker med luftning efteråt?

    Luftning vet jag skall göras efter borttaget bromsok!

    Kollat WIS men står ju bara om hur man demonterar och monterar men inget om vad/hur man gör med bromsvätskan som kommer rinna ur!

    Har endast bytat bromskloss/skiva på min saab 9-3 08 utan att lossa bromsoket så är novis när det kommer till bromsvätska
    Senast redigerat av Saabtjejen den 2020-04-25 klockan 16:31.
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    För mig fungerade tipset från Haynes mekarbok bra: Lossa locket på behållaren med bromsvätska. Täck med plast typ gladpack eller liknande. Skruva försiktigt tillbaka locket utan att skada plasten. Det funkar på mina 9-3:or trots vissa tvivel. Det kom ut minimalt med bromsvätska när jag bytta bromsrör bak på og9-3. Lufta måste man ändå göra men det blir lite lättare och framförallt dräller det mindre.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Om inte bromsljuset tänds med avslagen tändning så fungerar det bättre att trycka ner pedalen lite och låsa den där med nån pinne mot stolen eller nåt. Då fyller den inte på från burken och det rinner inte. Tänds det så kan man ju rycka säkringen förvisso. Annars kan man ju nypa och blockera bromsslangar om det sitter nån längre fram. Med verktyg som inte skadar slangen då.......

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    För mig fungerade tipset från Haynes mekarbok bra: Lossa locket på behållaren med bromsvätska. Täck med plast typ gladpack eller liknande. Skruva försiktigt tillbaka locket utan att skada plasten. Det funkar på mina 9-3:or trots vissa tvivel. Det kom ut minimalt med bromsvätska när jag bytta bromsrör bak på og9-3. Lufta måste man ändå göra men det blir lite lättare och framförallt dräller det mindre.
    Tack för svar! Trodde nämligen att de bara skulle flöda vid borttagandet utav röret men då är det ingen fara eller risk att behållaren går tom vid bytet. Återkommer om det blir problem
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  5. #5
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Låt det rinna ur och gör ett byte av vätska? Skadar aldrig och är det aldrig gjort är det verkligen på tiden.

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Fast man vill undvika att få huvudcylindern och ABS-aggregatet tomt. Det är bättre att byta bromsvätskan kontrollerat genom att fylla på med ny vätska, tömma ur vid oket, ny vätska osv.

    StefanM's tips med att trycka ner bromspedalen och låsa den fungerar fint. Man kan lägga av batteripolen om man inte vill dra ur batteriet vid ett längre jobb.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Låt det rinna ur och gör ett byte av vätska? Skadar aldrig och är det aldrig gjort är det verkligen på tiden.

    /Tapatalk
    Där ser man! Fick läsa någonstans när jag skulle byta på ng9-3 att behållaren inte fick gå tom eller så har jag blandat ihop att behållaren fick aldrig gå tom vid luftning vilket är logiskt såklart Inte lätt vara nybörjare haha!

    Tack för lärdomen, då slipper vi vara oroliga och bytar ut all bromsvätskan till ny istället!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Fast man vill undvika att få huvudcylindern och ABS-aggregatet tomt. Det är bättre att byta bromsvätskan kontrollerat genom att fylla på med ny vätska, tömma ur vid oket, ny vätska osv.

    StefanM's tips med att trycka ner bromspedalen och låsa den fungerar fint. Man kan lägga av batteripolen om man inte vill dra ur batteriet vid ett längre jobb.
    Så va det ja! Det var just det som skapade lite oroligheter om behållaren fick vara tom. Kommer bli som både ditt svar och StefanM's som vi kommer köra på! Tack!
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Att få in luft i huvudbromscylindern låter ju inte som någon bra idé. Det kan finnas risker med det. Inget jag vet säkert men varför ta onödiga risker? WIS säger förvisso att man ska använda en bromsknekt och trycka ner pedalen samt rycka säkringen till bromsljuset. Gladpack på behållaren fungerade bra på båda min 9-3:or. Jag har även använt en lång tving i brist på bromsknekt, det fungerar det med men gladpack är mycket enklare. Var och en gör som vanligt efter eget huvud.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -

    Nytt problem!

    Och så blev det nytt problem, hur i f*n ska man få loss bromsröret?
    Verkar vara rätt rundad men en 10mm blocknyckel fick vi på men den rör sig verkligen inte utan blir mer rundad istället. Hur gjorde ni? Verkar ju sitta emot något gummi så att bränna på skiten känns inte så bra heller.

    Gör några försök med tipsen innan vi ger upp
    Märks att bilen inte fått kärlek genom sina år...

    20200425_161906.jpg
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Hmm, det var länge sen jag skruvade OG 9-3 så jag minns inte riktigt hur det ser ut. Vad är det som nippeln sitter i på bilden? Är det nån övergång till bromsslang eller?

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Klipp bromsröret jäms med nippeln så att ni får dit en vanlig 10 mm hylsa som greppar bättre än en U-nyckel.

    Edit: spara det gamla bromsröret och använd det som mall för att bocka till ett nytt bromsrör.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2020-04-25 klockan 18:20.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Gör som TCarlson skriver och ANVÄND EN 6-KANTS-hylsa
    Lycka till
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    https://www.esska.se/shop/Sparringny...68665000-13260

    Den här modellen av verktyg är min favorit vid jobbiga halvrunda bromsdetaljer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •