Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vevaxelgivaregivare, mätvärde utanför tolerans NG9-3 B207

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -

    Vevaxelgivaregivare, mätvärde utanför tolerans NG9-3 B207

    Hej, Någon som vet hur noga det är med resistansen på lägesgivare till vevaxeln 9-3 NG 2.0T?
    Har en helt ny lägesgivare. Resistans mellan kontaktstiften skall vara enl WIS 860+-70 Ohm vid 20grader Celsius. Mätte denna till 1.033Kohm, så värdet ligger utanför ordentligt.

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Jag har ingen sån bil men såpass stor skillnad skulle jag anse vara "trasigt". Köpte du en pirat? Inte helt ovanligt nämligen att de är knasig från början eller att den inom kort ger sej. Detta har gällt T5 o T7, de styrsystemen som kom innan det du har (T8 ). Vet inte inte hur känsligt det är men du ligger ju som själv konstaterat långt utanför 860+-70 Ohm. Skillnaden på en pirat (om det är det du köpt) och en original-givare är inte stor i pengar men den du har bör begära pengarna tillbaka på. Värt varenda krona!



    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -
    Tack. Ja pirat. Jag väntar nu på en original bosch så bilen står kvar på pallbockarna till efter helgen.

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Är det verkligen så tetigt o byta på den motorn att den behöver upp på pallbockar?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -
    Uppifrån kunde jag se givaren men inte komma åt att få kraft med mina verktyg. Underifrån kom jag åt efter att ta bort startmotorn. Ca 45min jobb var det nog varav 20min svärande att givarkroppen satt sig fast så trögt i hålet.

    Det lustiga är att i Saab WIS är arbetsbeskrivningen, demontera motoravtäckning lossa vevlägesgivaren men för US/b207R är det lossa startmotorn och sedan givaren. Jag har ju faktiskt en 9-3 2.0T 06a med b207R producerad för CA/US marknad som aldrig blev exporterad over sea, tur för mig! Min bil blev kvar i Saab automobils ägo första två åren. Efter det har min bror ägt den och jag köpte den förra året. Du skulle se serviceboken, är flera olika motorer som bytt plats med varandra innan min bror köpte bilen. Är möjligt att det sitter grejor i vägen att byta uppifrån på dom US bilarna och att det är åtkomligt mer på EU varianterna uppifrån, har inte jämfört faktiskt.
    Senast redigerat av Farbror skum den 2020-04-25 klockan 21:21.

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Wow, nu kan jag inte de där motorerna alls bra men att det var sån skillnad på dem hade jag ingen aning om.

    Nån annan insatt som kan uttala sej om detta kanske?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. Tolerans kolvspel B235R
    Av Schwartz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-08-13, 22:46
  2. Mätvärde tändkassett? mm. Bilen startar inte
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 14:47
  3. Ang. Träffen utanför Saab
    Av OskarLB i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •