Kolla så att jordningen till boxen i akvariet sitter på plats och är ansluten, det var där som George hade problem för ett gäng år sedan med sin abs.
Kolla så att jordningen till boxen i akvariet sitter på plats och är ansluten, det var där som George hade problem för ett gäng år sedan med sin abs.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Det är SRS som strular
ABS funkar som det ska förutom att den inte vill prata med Tech 2
Diagnosuttaget är definitivt en het kandidat.
Bilen har fått en annan SRS-styrenhet monterad men det gjorde ingen skillnad så man kan väl anta att det är något annat knas
Senast redigerat av Moderator den 2024-07-06 klockan 12:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Kolla iaf, det är väl 3st jordkablar som skall fästa i den punkten.
Om då någon inte satt tillbaka den vid tex boxbyte så...
Du vet vart va?
Som nästa grej skulle jag lyfta batteripolen och nollställa bilen, sjukt vanligt fel på dessa 9000 och 9-5.
Felkoder bör komma nya.
Senast redigerat av Moderator den 2024-07-06 klockan 12:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Antar att du menar jordpunkten i akvariet eller bredvid akvariet ?
Batteripolen är nog lyft så många ggr att den börjar bli sliten
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Den i kanten mot vä sida framför föraren, precis när man lyfter locket.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Börja med att försöka få kontakt med ACC, den är normalt minst trasslande. ABS kan vara svår att få kontakt med även om den är hel (inte ovanligt att man behöver flera försök för att få kontakt), och elstolarna kan ha "fixats" in om de inte var original. Så mitt förslag är att kolla ledningar/kontakter och koppla SRS (efter 15 minuter urkopplat batteri) samt stolar och se om du kan få kontakt med ACC:n.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag hade också problem med att få kontakt med ABS:en. Ibland funkade det och ibland inte.
Sökte lite på nät och forum, nånstans läste jag att just abs skulle man ha tändning på men, inte ha igång motorn är det testat också?
Lycka till
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Testade allt med/utan motorn igång - ingen skillnad.
Nu är inte bilen här längre så fortsatt felsökning får vänta.
Senast redigerat av Moderator den 2024-07-06 klockan 12:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Nej, det blev inte provat
Senast redigerat av Moderator den 2024-07-06 klockan 12:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Tanken bak forslaget (post #2) er at rent teoretisk kan modulen ved ev. feil enten trekke ned diagnoseledningen til jord eller generere "støy" som forhindrer normal kommunikasjon på den.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Problemet delvis löst!
Med SCC bortplockad går det få diagnoskontakt med SRS igen. Så långt allt gott
Däremot ligger felkoden B1610 "Styrenhet felprogrammerad kvar"
Antar det beror på att bilen har styrenhet för förarkudde och bilen har passagerarkudden ersatt av ett motstånd
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Det borde inte detektera fel om rätt resistor sitter där?
När kom larmet med immobilizer? Har för mig att den kopplar ur diagnoskontakten om bilen är larmad? Eller var det på NG900?
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Jo, om styrdonet är programmerat att inte ha en passagerarkudde så bör det väl kunna ge den felkoden.
Den borde väl i sådana fall försvinna om man antingen tar bort motståndet ELLER om det är så att något skall byglas, det lär man ju kontrollera på en bil utan passagerar airbag innan man leker med dock.
Det har varit mycket micklande med denna bil... Troligen har någon gjort en tankevurpa och både monterat motstånd och bytt styrdon och efter det har cirkusen varit igång..
Nåväl, när det nu är konstaterat att inkopplad SCC låser diagnosen blir det enklare att reda ut SRS-problemet
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Nu har jag inte schemat framför mig, men vad är det gemensamma med SCC och SRS-enheten?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Dom har gemensam diagnoskabel.
Läs post #15 och post #2 som Norbagge skrivit inkl schemat det är länkat till.
Verkar vara precis detta som händer på denna bil.
Började med att koppla ur elstolar, ACC, EDU, SCC och då funkade diagnosen med SRS
Kopplade in ACC och EDU och det funkade fortfarande.
Kopplade in SCC och då gick det inte längre få kontakt med SRS
Kopplade ur SCC och då funkar kontakten med SRS igen.
Enligt uppgift funkar SCC utan problem
Senast redigerat av Moderator den 2024-07-06 klockan 12:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Det är ju jättebra att det görs framsteg, men jag måste vara blind för jag kan inte se SCC med i diakom.ru-schemat som länkades. För mig är SCC=Saab Car Computer, dvs färddatorn/musbion. Eller syftas det på något annat? Jag kan heller inte minnas att SCC ens finns med som ett styrdon som Tech2 kan kommunicera med.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
EDU finns med och SCC ligger väl "under EDU" i systemet, dvs SCC kommunicerar via EDU om jag minns rätt
Senast redigerat av Moderator den 2024-07-06 klockan 12:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Ja, det finns en icke uppenbar kommunikation mellan SCC och EDU, dock så försvann en hel del funktioner -95 när den nya EDU:n kom - upp till -94 stödjer den DCC som även kan väcka EDU för att få temperaturdata, samt styra parkeringsvärmare och ACC.
Detta sagt, det är inte riktigt logiskt att SCC blockerar Tech2, men det är däremot flera som drabbats av att lödningarna släpper inne i EDU:n. En sådan sak skulle kunna vara förklaringen, om dålig kontakt gör att SCC:n får EDU:n att må dåligt.
Finns en sak till, SCC:ns ljussensor styr belysningen i både EDU och ACC (utöver SCC: själv), och om den är urkopplad står belysningen i dessa på "mörk natt" (och följer då reostaten), vilket kan påverka om det finns en dålig jord någonstanns.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96