Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Oljeläckage NG9-3 2003

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -

    Läckande tryckrör och oljeretur NG9-3 Aero -03

    1: Tryckröret under tråget på min aero är tattarlagat på två ställen med gummilappar och slangklämmor, och läcker på minst ett ställe till har jag lyckats konstatera idag. Är det samma rör som på de andra bensinarna från 2003 eller har aeron ett eget rör? Dvs kan man åka till skroten och plocka ett från en B207E eller L eller måste det vara en R?

    2: Motorn och halva bilen är blöt på undersidan av olja, och det luktar bränt så fort man saktar ner. Det blir också alltid en pöl under bilen. Det är svårt att se var all jävla olja kommer ifrån men jag kände på oljereturslangen där den sitter i blocket och det gick att rucka den med handen.. borde inte den sitta liite tajtare än så? Kan det vara därifrån all olja kommer? Jag tänker mig att om all den oljan kommer från tryckröret så borde bilen bolma blåsvart så fort man kör med den, och kommer så mycket från vevaxeltätningen så borde kopplingen slira som fan.

    Hur ser forumets samlade erfarenheter om dessa bilar ut? Vad är det som ger sig och börjar kräkas olja på det sättet? Uppepå motorn är det ganska torrt efter att jag har motortvättat den. Var en hel del gegga där innan, men det går nog att härleda till att man har behövt fylla på ganska ofta, och slabbat lite varje gång..

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    1. Samma rör på alla B207. Jag vill minnas att det sitter en gummibit med en slangklämma original på ett ställe på dessa. Troligen för vibrationsdämpning eller skavskydd.

    2. Vanligt med läckage från vacuumpumpen. Kan vara högt vevhustryck också om backventilen i insuget är trasig.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Vad hände nu? Bara första raden av mitt svar kom med..

    Ok, så ingen tattarlagning.
    Ser detta som ett kanontillfälle att testa julas aluminiumlod, men skulle det inte funka bra så finns det några saabar på delplocken.

    Var sitter backventilen, och är det inte bara automatbilar som har vakuumpump?

  4. #4
    Sitter med dator, mobil, browser, tapatalk eller?
    Fenomenet finns och beskrivs här
    Halva inlägg postas ej


  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Mobilversionen, i chrome. Android.
    Meddelandet klipptes efter första raden, vid en smiley från mobilens tangentbord. Antog att forumprogramvaran ballade ur av den.

  6. #6
    Det verkar vara just smileys som triggar detta ibland.

    En bra vana är att det sista man gör innan man skickar posten är att: Markera hela texten man skrivit och kopierar den. Så om det skiter sig så har man texten kvar och kan klistra in utan att behöva skriva allt igen.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Efter lite rengöring och hårdlödning med julas "alutite" eller vad det hette så ska vi nu se om det håller tätt..
    Jag kan tänka mig att den lilla svarta gummibiten är original, men inte de tre stora blafforna som hålls på plats med tre klämmor var..
    15873112041272730819590793103280.jpg

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -

    Oljeläckage NG9-3 2003

    Hej
    Jag bråkar fortfarande med mitt oljeläckage. Det är inte vakuumpumpen. Även om packningen till den är stenhård så är det inte så blött under pumpen att det kan läcka så mycket olja som hamnar under bilen nu.
    Vevaxeltätningen i svänghjulsänden? Hur kan man bombsäkert ta reda på om den läcker utan att hänga av lådan? Mitt under svänghjulet är det en liten skruv.. är det en skvallerplugg eller har den en annan uppgift?
    15874910281452127115944432402914.jpg

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Hissat upp bilen och spolat av under idag, men ändå omöjligt att se varifrån eländet kommer.
    Verkar inte komma något alls så länge bilen står på tomgång, men sätter man sig och torrgasar nån minut så börjar det droppa rätt fort.
    Nu har jag i alla fall beställt packbox och urtrampningslager, för det väser om det med pedalen uppknäppt, så det får bli rivning nån vecka framöver när jag inte har några barn hemma.
    Fortsättning följer..

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    9-3 har SAC koppling. Du kan inte demontera den gamla och sen montera den igen utan att nollställa den vilket kräver ett specialverktyg. Överväg att byta koppling när jobbet ändå görs, för 9-3 B207 kopplingen håller lite dåligt, speciellt vid trim.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Det kunde man ju gett sig fan på..
    Nån som är sugen på en 9-3?
    Nädå.. problem är till för att övervinnas.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Hörde ett rykte om att PCV-ventilen sitter i inlägget och inte på slangarna utanför insuget, så idag plockade jag av det och mycket riktigt så var ventilen tvärkörd. Inte mycket kvar av membranet.
    20200425_133006.jpg

    Eftersom säljaren på Mekonomen nästan skrattade åt mig när jag ringde och frågade så kändes det rätt omöjligt att få tag på en ny ventil idag. Det som återstod var då att laga den gamla. Testade lite olika gummimaterial jag hade låg här och där, men alla var för tjocka. Till slut hittade jag en såndär silikonmössa från IKEA som man sätter som lock på burkar med mat i istället för gladpack. Klippte ut ett membran av den och ventilen funkade klockrent.
    20200425_141838.jpg
    20200425_141759.jpg
    Nu är bilen ihopsatt igen och det återstår att se om det löste oljeläckaget och hur länge den reparerade ventilen håller emot.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Verkar som att jag inte kommer undan att byta vevaxeltätning iallafall. Efter provkörning har jag en stor pöl under motorn. Känns som att problemet har blivit värre sedan jag köpte bilen för nån månad sen. Hur vanligt är det att anslutningarna till oljekylaren läcker? Vad jag förstår är det bara två oringar mellan värmeväxlaren och oljefilterhållaren..?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Pugho den 2020-04-25 klockan 20:28.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Inte alls vanligt skulle jag påstå.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Nej du har nog rätt.. verkar torrt direkt under oljekylaren också, även om det är skitigt.
    Greppar ju efter varje halmstrå nu för att slippa riva loss lådan..
    Om jag plockar ner tråget? Det ser ganska okomplicerat ut. Då borde man kunna avgöra om oljan kommer från vevaxeltätningen eller inte?
    Är det packning på tub till dessa tråg, eller gummipackning?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Tätningsmassa mellan oljetråg och blocket. Det kan vara riktigt kämpigt att få ur röret till oljestickan ur tråget. Helst helt också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Japp jag drog lite i det när jag tog loss insuget, men satt som berget. Kanske får låta det hänga kvar i tråget när jag tar loss det då.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Allright.. Tråget lossat och tätat igen. Med det loss så blev det uppenbart att det är vevaxeltätningen som är kass. Typiskt.
    Här hade jag varit enormt tacksam för informationen att röret till oljestickan inte var någon rekommendation att ta bort, utan nödvändigt. Lyckades efter en hel del svärande, värmande och brytande få loss röret, men det är inte fint nu.
    Nu återstår alltså att ladda mentalt för processen med att plocka ner växellådan. Ska man kanske byta packboxarna i den också när man ändå är igång..
    Något märkligt är att det inte står ett ord i WIS om att man måste använda det stora specialverktyget för att montera tryckplattan på kopplingen sen..?

    Köpte en ny PCV-ventil men nöjde mig med nu på kvällen att lossa spjällhuset och kontrollera att min ghettolagning fortfarande håller måttet. Dock Verkar en av backventilerna till EVAP-systemet vara kass också, så det är bara att byta den med. Det är den blåa närmast insuget och det blåser rakt igenom åt båda hållen, så där pyser nog en del laddtryck ut.

Liknande ämnen

  1. NG9-3 1.8t oljeläckage
    Av Gonii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-06-16, 16:31
  2. Skumt oljeläckage 9-5 SC 2003
    Av Erber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •