Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Bytaa vindruta OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31

    Re: Vindruta 9-5

    Okej ska kolla om jag hittar tillverkare imorron. Tog offert från 7 glasmästare här i stan alla låg mellan 6 och 7500 för att byta ruta ink allt, lös ruta skulle gå på 4500 hos dom flesta med pilkinton som leverantör.

    Känns dumt o byta rutan på min försäkring när skadan redan fanns där. Pruta lite extra oxå så det spelar ingen större roll.

    Tack för svar

  2. #22
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Vindruta 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Martin_M
    Okej ska kolla om jag hittar tillverkare imorron. Tog offert från 7 glasmästare här i stan alla låg mellan 6 och 7500 för att byta ruta ink allt, lös ruta skulle gå på 4500 hos dom flesta med pilkinton som leverantör.

    Känns dumt o byta rutan på min försäkring när skadan redan fanns där. Pruta lite extra oxå så det spelar ingen större roll.

    Tack för svar
    Tummen upp till dig.
    Finns många som dagligen ska "köra hem" det på sin försäkring, grannens eller vad som..
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    573

    Re: Vindruta 9-5

    Frågan har kanske varit uppe tidigare, men jag provar. ;-) Hur resonerar glasmästare om man kommer till dem och vill byta en vindruta som inte har spruckna stenskott utan som bara är totalt blästrad och hopplös att se ut genom i motljus? Får man den på försäkringen, eller blir det fullt pris?

    Jag vet att det antagligen skiljer beroende på vem man hamnar hos, men vad är forumets erfarenhet generellt?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  4. #24

    Re: Vindruta 9-5

    En repig och blästrad ruta är ju som rent trafikfarlig så det ska väl gå på försäkringen tycker man, dock vet jag inte säkert. När jag behöver byta kontaktar jag bara våra kunder nämligen glasmästarn så ordnar det sig utan konstigheter.
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  5. #25
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    963
    Medlem#
    427

    Re: Vindruta 9-5

    Jag vill bara säga att Pilkingtonrutorna är dålig skit om man jämför med original! Därför bör man vända sig till någon firma som monterar originalrutor! Tyvärr har det varit svårt att få tag på originalrutor ett tag. Jag vet inte hur det är nu. Pilkingtonrutorna är tunnare, repkänsligare (verkar det som iaf) och har dålig passform, åtminstone på 9-5.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  6. #26

    Re: Vindruta 9-5

    Och var har du källa på det? Pilkington tillverkar glas till fordonsindustrin, tex volvo har/hsr haft pilkington från fabrik alltså orginal. Vet inte om saab haft det nångång men att dom skulle ha dålig passform har jag aldrig hört om trots 12 år i branchen. Dom du kallar orginal, saint gobain, är även dom eftermaknadsleveratör precis som pilkington.
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Vindruta 9-5

    Jag är också intresserad av att höra hur glasmästarna/försäkringsbolagen bedömer sönderblästrade vindrutor...

    Min ruta går knappt att se igenom vid motljus (efter 20.000 mil). Min 9000 gick 30.000 mil och rutan såg fin ut när jag sålde den. Sämre kvalitet på 9/5?

    Normalt sett skall det väl vara en "plötslig skada" för att försäkringar skall gälla, men kag vet inte vad praxis är i glasbranchen.

  8. #28

    Re: Vindruta 9-5

    Det är ju en trafikfara att åka omkring med en så dålig ruta så den ska dömas ut av glasmästaren och bytas.
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Vindruta 9-5

    Bilprovningen säger inget, men så tittar de ju bara igenom den i en mörk verkstad...

    Jag får väl ringa en glasverkstad och höra deras syn på saken. Vill inte utföra försäkringsbedrägeri, men om de normalt sett tar det på försäkringen så inte mej emot.

  10. #30
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    963
    Medlem#
    427

    Re: Vindruta 9-5

    Citat Ursprungligen postat av A. Bengtsson
    Och var har du källa på det? Pilkington tillverkar glas till fordonsindustrin, tex volvo har/hsr haft pilkington från fabrik alltså orginal. Vet inte om saab haft det nångång men att dom skulle ha dålig passform har jag aldrig hört om trots 12 år i branchen. Dom du kallar orginal, saint gobain, är även dom eftermaknadsleveratör precis som pilkington.
    Jag har bara erfarenhet av rutbyten på SAABar och på dem så är det märkbar skillnad på passform och tjocklek på originalrutorna och Pilkingtonrutorna. På 9-5 t.ex. så är inte Pilkingtonrutorna tillräckligt välvda, vilket gör att rutan inte ligger bra i karossen och på bilar med regnsensor är passformen på fästet till regnsensorn så dålig att regnsensorn inte ligger an mot rutan som den ska , vilket gör att funktionen på regnsensorn blir mycket dålig!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  11. #31

    Re: Vindruta 9-5

    Konstigt det du skriver med passformen då vi aldrig har reklamationer på det problemet men det kanske ligger inom någon tolerans. Regnsensorn förstår jag verkligen inte vad du menar, det är en extern tillverkare på fästena som även tillverkar till Saint Gobain (sekurit) och Guardian (BMW orginal) Kollar du på sensorn utifrån på 9-5:an och jämför den med en volvo så ser du att den ser likadan ut. Att inte få sensorn att sitta rätt har idet här fallet inte med glastillverkaren att göra utan "montören" skulle jag tippa på. Jag fick monterat ny vindruta i min bil härom dagen, med sensor. Sensorn funkar fint, och rutan är från pilkington!
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  12. #32
    Någon som nyligen fått en framruta tillverkad av Saint Gobain (Sekurit) på sin 9-5 1998-2010? Ange gärna DOT/årtal samt glasmästare.

Liknande ämnen

  1. Läckande vindruta? NG9-3
    Av Limstift i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2023-07-12, 15:48
  2. Vindruta och märkning 9000
    Av sniclas i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •