Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Bytaa vindruta OG9-5

  1. #1

    Bytaa vindruta OG9-5

    Vad kostar en ny vindruta till 9-5 ?

    Skiljer sig rutan mellan sedan och kombi ?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    405
    Ja det är skillnad på kombi och sedan!
    Vet inte riktigt pris men via försäkring bör det bli ca 1600kr
    9-3 Vector Sportcombi -06
    http://www.garaget.org/?car=132358

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Citat Ursprungligen postat av bridgeman
    Ja det är skillnad på kombi och sedan!
    Gör den? Enligt EPC så är det ingen skillnad
    Enda skillnaden är med eller utan regnsensor vad jag kan se.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    405
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av bridgeman
    Ja det är skillnad på kombi och sedan!
    Gör den? Enligt EPC så är det ingen skillnad
    Enda skillnaden är med eller utan regnsensor vad jag kan se.
    Inte enligt bilrute verkstaden jag pratade med, men det kan säkert stämma som du säger!
    9-3 Vector Sportcombi -06
    http://www.garaget.org/?car=132358

  5. #5
    Tänkte nästan att rutan borde vara samma till både kombi och sedan.

    Jag menade listpriset för en ruta hos Saab. Inte med några försäkringar eller annat.

    6-7 tusen eller?

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Tänkte nästan att rutan borde vara samma till både kombi och sedan.

    Jag menade listpriset för en ruta hos Saab. Inte med några försäkringar eller annat.

    6-7 tusen eller?
    Listpriset? Inte rutpriset?
    (F-låt kunde bara inte låta bli...)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Den va bra den :-)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    752
    Är den helkass eller du har bara stenskott?

    Har du stenskott kan du höra med bilpågarna http://www.bilpagarna.se de brukar stå på parkeringar vid köpcentrum m m. Tar ungefär 100-200 för att fixa stenskottet. Jag har gjort det och det blev bra! Suger ut luften, fyller på med lim så att det inte spricker vidare

  9. #9
    En morgon när jag skulle iväg till jobbet hade jag fått en stor fågelskit på rutan. Tog en svamp, lite schampo och vatten och gnuggade bort det. Det resulterade i ett mindre område med repor som inte går bort. Extremt irriternade. Undrar vad den hade ätit alltså...

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Grus...
    Fredrik J

  11. #11
    Ja antagligen...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 257
    Hej!

    En gammal tråd, men ingen som vet vad en vindruta kostar idag?
    Till en 9-5 sedan.

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Är också lite intresserad. Min är fasligt repig men lyckas på något magiskt sätt undvika att få ett stenskott i siktfältet...
    Fredrik J

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Jobbar som bilglasmontör hos Carglass i Sisjön, Göteborg.

    Först och främst, ja det är samma ruta till både sedan och kombi.
    Den heter 2123E SG utan regnsensor och 2123E M/SG med regnsensor.

    Fsg.priset på rutan kan jag kolla upp på jobbet i morgon. Är det enbart glaskonstnaden som är intressant? Jag skulle inte rekommendera någon att byta vindruta på en Saab 9-5 som inte har erfarenhet av det och rätt verktyg.

    Sen är det ju ytterst ovanligt att någon betalar hela kostnaden för ett vindrutebyte, i nästan alla fall används ju glasförsäkringen.

    Ang. de som lagar stenskott på parkeringar etc. Skulle inte rekommendera någon att göra det hos dem, dels lämnar de bara ett års garanti, och risken att ett stenskott ska spricka under lagningen är helt klart påtaglig, de byter knappast rutan på plats isåfall, och jag tvivlar starkt på att de öht gör något förrutom att inte ta betalt för lagningen.

    Hos Carglass lämnar vi livstids garanti på en stenskottslagning och skulle ett stenskott spricka upp under lagningen, vilket helt klart kan hända, och förmodligen skulle ha hänt ändå om den inte hade lagats, så kan vi åtminstone byta rutan på bilen, förmodligen samma dag. Vi är dessutom världsledande när det gäller både bilglasmontage och stenskottslagning, och jag vet inte vad för utrustning de använder som står på parkeringsplatser, men jag vågar påstå att vi förmodligen ligger både ett eller två steg före dem i utvecklingen.

    Kostnaden för stenskottslagningen är densamma om ni lagar den på en parkeringsplats eller hos oss, självrisken avgörs av försäkringsbolaget. Hos länsförsäkringar t ex, är stenskottslagningar gratis. Vi har dessutom godkännande av alla försäkringsbolag.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 257
    Jag vore intresserad av vad själva vindrutan kostar samt arbetskostnad.

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Alright, då återkommer jag i morgon på jobbet. Om jag inte minns fel kostar rutan utan sensor 2.300-2.600:- men jag vågar inte säga för mycket. Arbetskostnaden ligger troligen runt 1000:- och så tillkommer kostnaden för lim ~300:-. Är det sensor tillkommer dessutom en kostnad för demont./mont. av sensorn.

    Men jag återkommer med exakta siffror i morgon.


    Kollat upp priser:

    9-5 vindruta med list utan sensor monterad och klar, totalkostnad: 5753:- ink. moms, endast ruta: 2951 exkl. moms
    med sensor blir totalkostnaden: 6210 inkl. moms, rutpris: 3127:- exkl. moms
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31

    Re: Vindruta 9-5

    Tjena!

    Ska byta vindruta på min 9-5 -07a, undrar om någon vet om man kan rädda gummilisten runt rutan eller om man måste köpa ny? Har inte bytt på nån saab men på flertalet andra bilmärke kan man rädda listen, hade varit bra om det går på Saaben oxå.

    Tack på förhand

  18. #18

    Re: Vindruta 9-5

    Det var en gammal tråd du hittade! För att svara på frågan, ny list sitter monterad på den nya rutan från fabrik. Iallfall på våra rutor...Pilkington...fast det är väl bara överlist nu när jag tänker efter, den du menar kanske? Mellan ruta och tak alltså. Min ruta ska bytas på onsdag, och det är fan på tiden! Duktigt sliten är den, och sprucken!
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31

    Re: Vindruta 9-5

    Det var den första tråden som dök upp när jag sökte, finns där fler lär dom va äldre

    Jag har en ny ruta i garaget, inga lister på den .
    Vet du om det brukar stå tillverkare på glaset?

    Köpte bilen med sprucken vindruta och vill inte ta det på min försäkring när det inte är jag som gjort det. Pilkington ville ha 4500 för en ruta utan sensor jag gav 1800 för en via ett företag i Gbg. Får väl ringa Saab i stan o höra om dom har lister.

    /Martin

  20. #20

    Re: Vindruta 9-5

    Ja tillverkare ska stå i nedre hörnet! 4500:-!!! Var fick du det priset? List kan du beställa en från glasmästarn, tror den ligger på 200-300, heter 2123SM. Varför inte ta det på försäkring? Bonusen förblir väl samma?
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

Liknande ämnen

  1. Läckande vindruta? NG9-3
    Av Limstift i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2023-07-12, 15:48
  2. Vindruta och märkning 9000
    Av sniclas i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •