Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Få ut drivaxeln ur hjulnavet NG9-3 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    12800

    Få ut drivaxeln ur hjulnavet NG9-3 -06

    Hallå,

    Jag skulle byta hjulnav höger fram. Jag kom så långt som att drivaxeln skulle tas ut ur navet. Enligt instruktioner från WIS eller diverse Youtubefilmer ska den brytas loss framifrån genom att man pressar ut den med pressverktyg framifrån, alternativt att man knackar loss den med en stor hammare framifrån.

    Men den sitter som sju svåra år.

    Så min fråga är nu: Hur kan man få ut en drivaxel som verkligen sitter som berget fast i hjulnavet?

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Det är väl rosten som gift materialen. Rost kan "spräckas". Tryckluftshammare nära centrumet på navet. Och skall du hamra på drivaxeln så skruva på centrummuttern några varv o hamra på den istället annars märker du snart att divaxelns ände att den svält och du inte längre får på muttern. Skulle sen muttern inte längre vara gångbar efter hamrandet så kan den köpas ny löst. Bäst är nog ändå att använda tryckluftshammare emot navet först o sen borde det släppa ganska enkelt med handslägga. Vibrationerna är det som får o släppa.


    En sån här avdrgare kan också funka men eftersom du säger att det sitter som berget är det lite osäkert:
    AVDRAGARE.jpg


    Vilka metoder har du testat hittils? Och sen så slår det mej att om navet skall bytas så skall ju det loss härnäst. Det kan också visa sej sitta som bara den.

    Varför skall du byta navet?
    Senast redigerat av daspunner den 2020-04-21 klockan 20:15.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    12800
    Tack för tipsen.

    De metoder jag har testat är dessa:

    1. Pressade med pressverktyg. Samma variant som bilden du postade ovan. Enda skillnaden är att gängade pinnen i mitt fall är spetsig. Änden av drivaxeln har en liten grop i mitten, så det verkade vara "meant to be". Men jag fick inte ut axeln. Lyckades bara gröpa ur axelns ände till en större grop än tidigare, och även karva av lite av materialet från själva pressverktygets spets. Så hårt sitter axeln fast. Jag har även i pressverktygssatsen den sortens tryckpinne som används på bilden ovan, men använde den spetsiga istället. Hade jag haft mer tur med den du visar ovan?

    2. Hamrade rakt framifrån med slägga. Jag hade skruvat dit muttern först för att skydda drivaxelns gängade ände, och den klarade sig. Muttern deformerades något, men jag kunde fila till den så den fick tillbaks formen nog för att en hylsa skulle gå på den igen. Men axeln rubbades ej. Man kan säga att det var den deformerade muttern som gav mig "kalla fötter" och fick mig att komma hit till forumet och fråga.

    Under processerna ovan sprayade jag WD40 med jämna mellanrum.

    Det där med tryckluftshammare är nytt för mig. Äger ingen sån och har aldrig använt. Jag äger en liten 6 liters 8 bar kompressor. Så en hammare till den kanske man skaffar så småningom?

    Anledningen till att jag ville byta nav: Bilen går att köra, men jag har under ett par månader haft ett tilltagande rytmiskt ljud från höger framhjul. När jag belastade höger sida (krängde åt vänster) tilltog ljudet. När jag avlastade höger sida (krängde åt höger) försvann ljudet helt. När jag körde rakt fram var ljudet där konstant lite grann. När jag hade kört 5 kilometer i 80 km/h kändes hjulskruvarna fram något varma (båda framhjulens hjulskruvar faktiskt). Detta sammantaget gjorde att jag trodde: hjullagret höger fram är på upphällningen.

    Men nu i eftermiddags när jag hade gett upp med att få ut drivaxeln och höll på att montera ihop allt igen upptäckte jag ett litet, färskt slitagemärke på... bromsskölden! Bromsskivan har gnagt mot bromsskölden en gång per rotation. Jag bände ut bromsskölden för hand, monterarade ihop allt färdigt, ut och provkörde, och ljudet är borta!

    Men... det stackars oskyldigt dömda hjulnavet som jag har bankat på lär inte ha mått så bra av det? Har kullagrets livslängd månne förkortats av detta? Så jag är fortfarande tacksam för tips och erfarenheter om hur man får ut hjulaxlar ur nav, för det lär bli den riktiga varan av det jobbet så småningom ändå nu
    Senast redigerat av Jätt i Spett den 2020-04-22 klockan 14:50. Anledning: glömde skriva hur jag fixade bromsskölden...

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Tyvärr hör den här modellen till bland de värsta ihop med div Mitsubishi.........Sitter det fast så kan man glömma att slå, det enda som oftast hjälper är hydraulik. Loss med allt och upp i press eller så avdragare med hydraulik. Ibland räcker inte ens det utan det krävs att man värmer med gassvets också. Det kan rosta fast nå grönjävulskt på dessa.........Har man inte tillgång till bra verktyg så är det nästan bättre man lämnar bort det och begär fast pris.........
    Visst kan det sitta så man kan få lös det med modesta verktyg också men det primära är iallafall att märker man att det sitter fast, slå då inte mer och förstör något för det kommer troligen inte att släppa.

  5. #5
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Jag använde gasolbrännare/gassvets när jag skulle byta hjullager, varken avdragare eller slag hjälpte. Värme gör att de lossnar oftast, pröva det!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    12800
    Finns det bra hydrauliska avdragare/utpressare som man använder på plats där bilen står, eller måste man plocka av hela "steering knuckle" (vad heter det på svenska?) + hjulaxeln och ta med det förälskade paret till en verkstad? En utpressare som pressar med en spets i mitten av drivaxelns topp vågar jag inte använda, den mosar bara sönder metallen i toppen av drivaxeln mer och mer som det ser ut i nuläget. Men en pressare som har en platt, nästan lika stor pressyta som axelns topp skulle nog kännas säkert.

    Det där med att värma har jag aldrig testat, det måste jag undersöka mer. Blev det lätt att få ut navet/axeln efter att du hade värmt? Trillade det ut av sig självt eller måste det slås med släggan ändå?

  7. #7
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Vi värmde på rätt bra i typ 5 minuter som minst, sen slog vi till den endast en gång ordentligt med släggan och så åkte axeln ur Vi stod och kämpa rätt bra och länge med allt annat som avdragare m.m utan att något hände. Rekommenderar verkligen om det finns möjlighet att värma upp skiten!
    Senast redigerat av Vfr den 2020-04-24 klockan 03:23. Anledning: Borttagning av onödig citering direkt efter inlägget

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    12800
    Detta måste testas. Jag ska definitivt prova med brännare innan jag kastar in handduken. Funkar inte det heller får proffsen plocka ut axeln.

    Tack för alla tips allihop!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2020-04-24 klockan 03:25. Anledning: Borttagning av onödig citering direkt efter inlägget

  9. #9
    Jag använde en stor avdragare, men körde med en kraftig mutterdragare. Den slog loss drivaxeln på någon minut. Våld ska inte underskattas. Det gäller bara att använda det på ett sätt som inte förstör.
    Senast redigerat av Vfr den 2020-04-24 klockan 03:25. Anledning: Borttagning av onödig citering direkt efter inlägget

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Fast då satt den troligen inte lika hårt som de brukar............Ibland sitter de som man undrar om knut och hjullager faktiskt är en enhet. Och då har jag ändå skruvat med bilar i över 30 år..

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    12800
    Jag använde en stor avdragare, men körde med en kraftig mutterdragare. Den slog loss drivaxeln på någon minut. Våld ska inte underskattas. Det gäller bara att använda det på ett sätt som inte förstör.
    Jag körde faktiskt också lite med en mutterdragare med mitt utpressningsverktyg. Men efter att ha konstaterat att axeln inte hade rört sig ens 1/10 mm när verktyget redan hade börjat ta stryk (jag tittade från sidan och räknade hur många gängor som stack utanför navet) då kände jag att jag behöver nåt bättre än vad jag hade till hands.

    Fast då satt den troligen inte lika hårt som de brukar............Ibland sitter de som man undrar om knut och hjullager faktiskt är en enhet. Och då har jag ändå skruvat med bilar i över 30 år..
    Det var så det kändes för mig som stod där som relativ nybörjare också. Jag undrade om de inte var ihopsvetsade. Hela bilen skakade och ekade när jag drämde med storsläggan. Helt stumt, som att slå i urberget självt.

Liknande ämnen

  1. Glapp i drivaxeln, 9-3
    Av safee i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 20:30
  2. Hur får man bort hjulnavet på en 9/5 02a.
    Av Persan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 20:31
  3. får inte in drivaxeln!
    Av decube i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 20:58
  4. Drivaxeln slut?
    Av Mekarbruden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 15:13
  5. Damask på drivaxeln
    Av Turbo-Danne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •