Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9000 Aero får nytt liv.

  1. #1
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Saab 9000 Aero får nytt liv.

    Hej!

    Tänkte dela med mig utav mitt nya 9000 projekt. Håller på att skruva till och från med min 9000 "banbil" men både jag och pappa har länge velat ha något annat, original att förädla inför framtiden.
    Hittade en svensksåld 9000 Aero MY97 för en riktigt vettig peng och miltalen var inte heller så farliga med sina 26500mil.

















    Tyvärr saknade den rätt inredning, någon hade skiftat inredning till en beige A50 inredning...











    Något tjär-liknande i baksätet..





    Bilen var inte tvättad på lääänge så det fick bli en rejäl tvätt. Wiren till huven var av vid köp, fixade denna och kunde där med återmontera grillen igen.





    Motortvätt utförd.











    Bytte dumpen med, bort med billigt skräp:





    Dit med original:





    Nu vågar man sitta inne igen med:














    Jag och sambon var och besökte några vänner i Göteborg, tänkte att jag skulle passa på och scouta Saab delar när man var så nära Trollhättan. Börjar söka, sedan kommer annat i vägen. Vi åker hem, landar på soffan och min gamla sökning på facebookmarket kommer upp, vad ser jag... En aero inredning.. Sex mil norr om Göteborg.. Nåväl hör av mig till killen och säger att jag kör upp igen helgen efter. Nästan 80mil tur och retur över en söndag och sedan har jag rätt inredning till bilen! Säljarens bild:





    Då den saknade stereo vid köp och mina gamla på hyllan inte var något att hänga i julgranen så införskaffades en sådan rätt snabbt. Valet föll på Alpine med bluetooth. Tanken är dock att skaffa en original stereo.





    A50 inredningen påväg ut:








    3 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312
    Den nya på plats! Nu känns det som en aero igen! Den är inte i perfekt skick, men nu har jag något att renovera i alla fall. Stöter jag på enstaka grejer till salu, så kommer jag nog byta ut en dörr sida här och där, då de inte är helt hundra. Men nu ser det okej ut i alla fall.






















    Kändes inte som den var servad på länge, så klickade hem ett stort servicekit ifrån Speedparts. Mindes att jag hittat en ny oljeplugg i handsfacket efter köp och ja de brukar tyda på att den som sitter där är rund. Och ja det var den med.. Svetsade på en mutter som senare lossnade, men rörtången löste biffen. Undrar hur gammal oljan va... Alla filter och dyligt kändes väldigt gamla. Bilen misstände rätt kraftigt vid maxladd vid köp så bytte även tändkassett så var det löst.










    Aero98 med sommardäck ingick i köpet, två med kassa däck. Nya har inhandlats i veckan, så ska lägga på de i slutet av veckan. Så kör vi lite fina bilder till helgen.
    De var allt ifrån denna gången.

    5 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Kul projekt. Ska följas. Just en 9000 aero är ngt som står på listan över projekt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312
    Tack! Ja det är trevliga bilar.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Dom stolarna är ett måste för att bilen ska kännas och vara en äkta Aero samt 2.3 motorn såklart. Kul projekt detta kommer följas

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Dom clipsen som håller motorhuvslisten är samma sort som sitter under dörrarna så du kan få fast den.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Dom stolarna är ett måste för att bilen ska kännas och vara en äkta Aero samt 2.3 motorn såklart. Kul projekt detta kommer följas
    Jag håller med, tack!

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Dom clipsen som håller motorhuvslisten är samma sort som sitter under dörrarna så du kan få fast den.
    Jag köpte nya täckbrickor till skruvarna i dörrsidorna på orio, då passade jag på och köpa huvclips med, men de var vita. Så får byta ut de i framtiden, bra tips.

  8. #8
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312
    Hej,

    Liten uppdatering.

    I lördags var jag och köpte lite saab grejer hos några Saabvänner - Victor Eriksson och Nicklas Ryd och idag (Söndag) hann jag med och pilla lite med bilen.

    Hade retat mig på denna länge nu:




    Det är de små detaljerna som gör det!




    Min gamla verktygslucka hade trasigt lås, så den brukade trilla ur hela tiden. Den blev med ersatt:




    Det övre motorfästet var tvär slut, de hade ett polyuretan liggandes inget orignal men det här blir perfekt tillsvidare, vilken skillnad!




    Däckbyte!










    Hemma efter en liten kvällstur:






    I veckan tänkte jag försöka hinna med att byta startmotor då den har missat några gånger, samt bränslefilter då jag inte hann göra det sist.

    /Mike

    5 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312
    Tjena!


    Snålt med uppdateringar, men det renoveras här hemma och till råga på allt så jobbas det endel övertid.

    Men lite tid till bilen fick jag i helgen.










    Startmotorn byttes, skönt och kunna veta att man vågar stänga av bilen när man åkt i väg en sväng
    Som sagt så ska bensinfiltret med bytas, tänkte försöka hinna detta i helgen med.

    Mvh Mike

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Saab 9-3 Aero -01, nytt turboras igen? JA!
    Av timpa. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •