Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Motorolja i trimmad ng9-3 B207

  1. #1
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519

    Motorolja i trimmad ng9-3 B207

    Jag ska uppgradera min ng9-3 med ett steg 5 (290hk) från Maptun och funderar på vilken motorolja jag ska använda. Kör just nu på Valvoline MST C3 5w-40 som har dexos 2 märkning. Jag frågade maptun om jag behövde ha någon speciell olja men dom sa att dom hade kört med GM:s original lja. Är den tillräckligt bra när man höjer effekten så mycket från originalets 150?
    Vad kör ni på som har trimmade ng9-3 med B207 motor?
    Senast redigerat av loffeleguan den 2021-06-02 klockan 12:39.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av loffeleguan Visa inlägg
    Jag ska uppgradera min ng9-3 med ett steg 5 (290hk) från Maptun och funderar på vilken motorolja jag ska använda. Kör just nu på Valvoline MST C3 5w-40 som har dexos 2 märkning. Jag frågade maptun om jag behövde ha någon speciell olja men dom sa att dom hade kört med GM:s original lja. Är den tillräckligt bra när man höjer effekten så mycket från originalets 150?
    Vad kör ni på som har trimmade ng9-3 med B207 motor?
    Valfri DEXOS2 så org GM är mer än tillräcklig! GM kör ju samma på sina corvetter lixom...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    oljan vet sällan hur många hästar man har. Det som isåfall skulle döda saker och ting är om pumpen tappar kapacitet, kaviterar och det blir problem med oljetillförseln så filmen försvinner. I övrigt så spelar det ingen roll vad man har för olja så länge den uppfyller spec. Finns ingen räserolja som många tror som gör nåt magiskt med trimmade bilar.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Kör förståndigt. Belasta inte motorn innan den blivit genomvarm. Jag försöker undvika att gasa hårt från låga varv eller varva mycket innan motortempen gått upp.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Dessutom är det ofta i slutet av oljans livscykel som det är skillnad på en bra och dålig olja, så byter man oftare kan man ofta köra på i princip vad som helst.

    Men eftersom Dexos2 både är rekommenderad och balnd det billigaste helsyntet man kan köpa så tar man ju gärna den.

    Jag har sju bilar, varav fem får dexos2 , tre saabar, en opel och en pontiac troligen skulle även de två japanska bilarna funka fint på den men det är fel viskositet så dom brukar få castrol.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag kör med dexos 1 gen2 i alla mina bilar, bra eller inte vet jag ej

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    oljan vet sällan hur många hästar man har. Det som isåfall skulle döda saker och ting är om pumpen tappar kapacitet, kaviterar och det blir problem med oljetillförseln så filmen försvinner. I övrigt så spelar det ingen roll vad man har för olja så länge den uppfyller spec. Finns ingen räserolja som många tror som gör nåt magiskt med trimmade bilar.
    Det är inte riktigt sant.

    Läste för ett tag sedan en historia från en som jobbat som konsult i frågor gällande bland annat motorolja och smörjning, och han fick en fråga från ett stall som tävlade med motorcyklar. De hade en säsong plötsligt fått problem med att motorerna inte håller och de kunde inte lista ut vad som var orsaken, det var likadana motorer som tidigare och man körde också på samma olja. Så konsulten började rota i problemet, och något var uppenbarligen fel med smörjningen men varför hade det fungerat tidigare? Efter ett tag så framkom det att tidigare år så var man sponsrad av bolaget som tillverkade motoroljan, när sedan sponsoravtalet upphörde så köpte man in vad man trodde var samma olja över disk. Oljan som såldes över disk hade samma namn och kom i likadana flaskor som den olja man använt tidigare. I verkligheten så visade det sig dock att oljorna var allt annat än lika, den sponsrade oljan var en dyr PAO/ester blandning medans oljan som köptes över disk var en högförädlad mineralolja.

    En smörjoljefilms tjocklek sjunker när man utsätter den för högre tryck, såsom vid högre cylindertryck pga. högre motoreffekt vilket minskar marginalerna mot metall-metall kontakt. Oljepumpen ser trots allt bara till att oljan kommer fram till rätt plats, den bygger inte upp smörjfilmen som separerar motordelarna.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    En sämre olja kan naturligtvis tappa egenskaperna om den blir för het eller vad som helst. Tror ju mer på den orsaken isåfall, stiger tempen ja då försvinner bärigheten fort......Så länge oljan finns vid varje smörjpunkt så ser ju som sagt oljan till själv att skapa oljefilmen. Inte trycket som många tror. Svagheterna är ju oftast dåligt designade smörjsystem om man börjar mata på med effekt. Det krävs ju en del huvud där också och inte bara köpa balla prylar i en katalog. En smörjpunkt kan ju vara väldigt het och kräva mer och en annan kanske mindre osv osv. 100 grader på mätaren säger ju inte allt.........

  9. #9
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Jag förstår att man inte behöver nån racerolja. Att andra motorer med högre effekt kör GM:s originalolja är ju en helt annan historia, dom är ju konstruerade så från början, det är ju inte min 1.8t biopower, därav frågan. Jag vet inte riktigt vad som händer internt i motorn när man höjer effekten från 150 till ca 300. Ska ju monteras annan turbo och downpipe, spridare har jag redan. En standard Biopower har ju redan tätare intervaller än en vanlig bensinare och jag tänker köra mer etanol efter denna uppgradering.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Jag hade kört på gm dexos 2 olja om du får tag på den till bra pris. Körde den i silverpilen (9-5 b235) och den var inte original direkt. Den motorn såg ren/ny ut inuti när den revs vid nästan 10000 mil. Byt olja var tusende mil så är det lugnt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Håller med om GM dexos2, jag köpte min 95 när den gått 13500 mil.
    800 mils intervall med GM oljan. Bytte ventilkåpspackning vid 23k toppen såg ny ut i, och kedjan var rejält spänd...turbon håller än...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorolja vid tändstiftet, P0302 NG9-3 B207
    Av Eldfluga i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-05-10, 23:30
  2. [LÖST] Passar denna motorolja? NG9-3 B207
    Av aan1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-10, 12:17
  3. Motor körd utan motorolja SAAB 9-5 2,3t SE (trimmad)
    Av gard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 12:22
  4. Vilken motorolja till 9000 turbo -88 (lätt trimmad)
    Av Lunetic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 07:30
  5. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •