Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Motorstopp vid inbromsning OG9-3 T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Motorstopp vid inbromsning OG9-3 T7

    Hej!
    Bilen i fråga är en og 9-3a, 2001.

    Har problem med att motorn dör när jag frikopplar och bromsar in, exempelvis innan rödljus, händer i princip varje gång och jag får rädda upp det genom att motorbromsa och/eller dutta på gasen för att hålla varvtalet uppe. Detta händer bara om bilen är i rullning och aldrig om jag står stilla och kopplar, brukar gå fint om jag ligger på extremt låga varvtal och frikopplar då varvtalet sjunker till 500-600 men brukar kunna rädda upp sig till normal tomgång ~900.

    Bytte till en td04 turbo i vintras och har inte ändrat mjukvara men vet inte om det har någon betydelse i det här fallet?
    Chansar själv på att det läcker luft någonstans men tar gärna in fler förslag!

    Väl mött!
    Mvh.

  2. #2
    Byt vakuumslangar å backventilen. De läcker luft om något!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Hej!
    Bytte backventilen mellan spjällhus och vemtilkåpan här om dan, den var kaputt, men problemet kvarstod. Bytte vakuumslangar till bypass ventil för några månader sedan, kan de redan vara kassa eller finns det någon mer slang jag missat?

    Mvh

  4. #4
    Kolla dem, de sitter nog inte...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Tja!
    Tittade över dom igår och de var slitna, bytte , men problemet kvarstår. Andra ideér?

  6. #6
    Du har ett stort luftläckage någonstans, har du Opensid? Vad ligger din Amul på ?
    Byt ut alla backventiler oxå
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-23 klockan 11:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Har inte opensid.

    La igår märke till att problemet bara uppstår när motorn är varm och i princip aldrig kall oavsett hastighet och varvtal går det att tvärnita med kall motor medans en varm stannar så fort man släpper gasen

  8. #8
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Va sjutton gjorde jag på min og när han dummade sig då. Tror det var evap ventill alt att evap från spjällhuset inte satt... Om du drar ur lmm. Går den bra då?(obs du kommer få felkod och bus kör inte som en biltjyv)

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  9. #9
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Kolla även med en annan bypass. Hade liknande bekymmer med min gamla Aero -01 när den tjuvstannade! Då var det membranet i bypassventilen som var skrot.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Tjena!

    Sen uppdatering men haft mycket i livet!

    Bytte alla backventiler och bypass och bilen går nu mycket finare på tomgång, acceleration och vanlig körning. Vid inbromsning så känns det som om det blivit bättre men att varvtalet fortfarande sjunker lite väl lågt. Körde motorn på tomgång och sprutade startgas på de ställen det kan tänkas dra in tjuvluft(luftfilter, kobra, insug osv) men hittade inget.

    Igår när jag skulle fick parkera dog motorn plötsligt och jag upptäckte ett sätt att tvinga fram min fel.
    Om jag lägger på lite gas sedan kopplar och vrider ratten fullt så servon får jobba så dör motorn.


    Så summan av kardemumman; Hur hör styrservo ihop med motorn?

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Styrservon drivs ju av motorn via rem. Fullt rattutslag o pumpen jobbar som hårdast o belastar motorn som mest.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. Motorstopp på 9-3SS -05
    Av Vfr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 06:51
  2. Motorstopp 9-3og Aero(T7)
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 22:19
  3. Märkliga motorstopp
    Av fruktis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •