Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 97 av 97

Ämne: Var köpa T7 Tändkassett

  1. #81
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Varför lägger inte Orio korten på bordet och berättar exakt vad som är inköpt? Med tanke på hur samhället ser ut i dag i övrigt så litar jag personligen inte på rykten från olika håll och skulle inte köpa en "original"-kassett från Orio om jag inte har svart på vitt vad som gäller. Varför skulle de inte vilja berätta exakt vad som gäller om det är en så stor produkt som de säger?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  2. #82
    Är helt 100% med dig, hade gärna velat veta vem som gör alla OE delar i bilen.
    Lättare köpa in det då etc

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #83
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Det var väl fler som frågar orio och fått svaret att dom inte talar om det ?

    Jag tycker mycket tyder på att det INTE är huco, även om det inte spelar så stor roll.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #84
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Någon mer som var på seminariet orio höll i helgen? De borde ha sagt mer än att "kassetten håller högre kvalite än innan" när man väl började prata om dom.

  5. #85
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast vad spelar det för roll? Det kan vara Huco, det kan vara någon annan. Det är dock bekräftat att de inte köpt in någons kassett som den är och det är ju inte otroligt att man stoppar sem teknik i andras skal eller liknande. Jag menar även om man kan få bekräftat vilken tillverkaren är så kan man ju iallafall inte springa och köpa tillverkarens egen kassett och kanske tro att man får samma grej.
    Om man nu skulle gå ut med tillverkaren då? Hur skulle det ändra något?

  6. #86
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Var köpa T7 Tändkassett

    Jag tror problemet ligger i att Orio på senare år har börjat blanda in delar av tvivelaktig kvalitet (från tex PPS). Därför vill man veta att det inte är samma produkt som man kan köpa för halva priset på andra ställen. Sen att Orio inte vill avslöja sin leverantör om det nu är ”egenutvecklat” och tillverkat av en leverantör med gott rykte tycker nog många är märkligt. Jag menar, jag tror inte så många ens tänkte tanken att ringa till SEM och köpa den direkt därifrån. Man vill bara försäkra sig om en god kvalitet och känna sig trygg i köpet när man väljer en produkt från en välrenommerad firma.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #87
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Förvisso men de uppgifter som finns tyder ju på att de inte valt den snåla vägen...............Det är ju återigen ingen produkt de köpt in från någons hylla. Så mycket vet vi . Så nä man kan absolut inte köpa den för halva priset någon annan stans.

  8. #88
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast vad spelar det för roll? Det kan vara Huco, det kan vara någon annan. Det är dock bekräftat att de inte köpt in någons kassett som den är och det är ju inte otroligt att man stoppar sem teknik i andras skal eller liknande. Jag menar även om man kan få bekräftat vilken tillverkaren är så kan man ju iallafall inte springa och köpa tillverkarens egen kassett och kanske tro att man får samma grej.
    Om man nu skulle gå ut med tillverkaren då? Hur skulle det ändra något?
    Man ska inte bara svara med vem som är tillverkaren, utan också ange om den är tillverkad enligt exakt samma specifikationer som SEM, med samma komponentkvalitet. Är något ändrat, berätta vad. Luddigheter som "håller högre kvalitet än tidigare" inger inget förtroende.

    Saab är dött som bilmärke. Orio vill tjäna pengar på oss som önskar köra vidare i de kvarvarande bilarna där reservdelar står för en allt större del av bilens totala värde. Därför tycker jag personligen att man kan vara mer öppen med vad man gör än om det hade gällt t ex BMW. Vilka hemligheter ska man försvara?

    Kontentan för mig är iaf att jag inte kommer köpa reservdelar av Orio om de inte vill vara transparenta gentemot Saab-entusiasterna. Orio om några borde vara de som är är fanbärare gällande öppenheten med vad de säljer som "original".

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  9. #89
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Luddigheter som "håller högre kvalitet än tidigare" inger inget förtroende.
    Det som sas i seminariet var att de såg den betydligt högre kvalitén i en betydligt lägre mängd reklamationer. Framgick inte om det var den enda parametern. Helt klart var att de var 100% på det klara med att anledningen till att deras marknadsandel berodde på att den fungerar mycket bättre än piratkassetter, så de vet vet att det är konstruktionens funktion som är försäljningspoängen och att produkten är ekonomisk viktig - betyder att någon internt alldeles säkert fått garantera att den nya kassetten är bättre än åtminstone piraterna.

    Att man inte talar om tillverkaren är sannolikt för att man på många företag betraktar det som företagshemlighet, för att fösvåra för konkurreneterna. Absolut inget konstigt.

    Sedan kan man ha olika åsikter om det är en bra idé, men om man skulle officiellt gå ut med det skulle det kunna resultera i att många skulle köpa kasetter direkt från huco (eller vilka det nu är) och få en sämre kassett, vilket då resulterar i att köparen tycker sig köpt en originalkassett och att alla kassetter därmed är skit. Liknande saker har hänt där någon köpt en piratdel som de tror är preecis lika original men som inte fungerar bra, med resultat att de hävdar att grundkonstruktionen är dåig (för att de inte förstår att de ställt till med problemet själva).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #90
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast hur transparent ska allting vara då? Även kassetter gjorda av sem gick ju sönder fast vi visste vem som gjort dem. Det måste ju finnas rimliga nivåer på allting också. Om orio lovar högre kvalitet än tidigare så får de ju stå för det också och beakta de reklamationer som kommer in. Eller ska vi stå och säga att den nog inte är bra nog trots få framtida reklamationer?
    Av det jag har frågat och fått svar på som ÅF räcker för min del. Den är tillverkad för orio och med likadan teknik som sem.
    Har dessutom inte hört om någon som reklamerat de nya kassetterna än?

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #91
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Att man inte talar om tillverkaren är sannolikt för att man på många företag betraktar det som företagshemlighet, för att fösvåra för konkurreneterna. Absolut inget konstigt.
    Det finns artiklar som är hyllprodukter eller lätt modifierade hyllprodukter, eller produkter där OEM leverantören har ett OK att sälja delarna själva. Tex att en leverantör levererar ett dimljus med leverantörens logga och artikelnr på. Eventuellt med en till logga med "bilmärkets" artikelnr och logga. Då kan man välja (om OEM har egna försäljningskanaler vilket väl är fallet med Bosch, Hella, Brembo mfl.) gå och köpa delen med OEM artikelnr och -troligen- spara några kronor. Men originaldelsförsäljaren förlorar att inte få sälja delen. Därför brukar man ofta ta bort OEM tillverkarens logga, även om det är en "bra" tillverkare, för att om man ska köpa en "piratdel" så måste man "veta" om det verkligen är exakt samma del eller en kopia. Min känsla är att det för länge sen var vanligare med "hyllprodukter" och att det idag är vanligare att det är någon form av anpassning av artikeln. Ibland har man ju tex två leverantörer av samma del, där det kan variera vilken man får, att en är reservdel och den andra monteras i fabrik... eller man monterar från olika leverantörer i olika sammasättningsfabriker. För en slutkund är det viktiga att man kan ange ett originalnr och få "rätt del", då kan återförsäljare/fabrik styra vad som monteras. Just styrenheter brukar vara så dyra att ta fram så att man bara går till en leverantör och att man inte har inhouse kompetens att konstruera enheten in till minsta resistor. Sensorer och liknande är det nog vanligare att man har en hyllprodukt som är lätt modifierad.

    Är det någon som vet om tändkassetten innehåller CPU/programvara eller en ASIC?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #92
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Man ska inte bara svara med vem som är tillverkaren, utan också ange om den är tillverkad enligt exakt samma specifikationer som SEM, med samma komponentkvalitet. Är något ändrat, berätta vad. Luddigheter som "håller högre kvalitet än tidigare" inger inget förtroende.

    Saab är dött som bilmärke. Orio vill tjäna pengar på oss som önskar köra vidare i de kvarvarande bilarna där reservdelar står för en allt större del av bilens totala värde. Därför tycker jag personligen att man kan vara mer öppen med vad man gör än om det hade gällt t ex BMW. Vilka hemligheter ska man försvara?

    Kontentan för mig är iaf att jag inte kommer köpa reservdelar av Orio om de inte vill vara transparenta gentemot Saab-entusiasterna. Orio om några borde vara de som är är fanbärare gällande öppenheten med vad de säljer som "original".
    Återstå att se om de är rosor eller inte, vet allafall att nivågivarna från orio är PPS å de funkar fan inte. TK kanske är bättre, fabriken kan ju ha tillgång till bättre hårdvara och kompontenter

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  13. #93
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Ja hörni då åkte man på kinakassett-syndromet. Köpte "ny" 9-5:a förra sommaren mest för att jag fick den billigt, auktion, kunde inte motstå. Den har tjänstgjort som tredjebil och inte ens rullat 100 mil i min ägo fram till nu. 9-5 2.3t BP vector med knappt 18k mil. Gjorde stor service på den direkt efter köpet. Noterade att det satt kinakassett i den när jag bytte stift men tänkte det tar jag sen... Hade en Huco på hyllan för en femhundring tack vare den här tråden men kinakassetten var förmodligen relativt ny så what the hell....

    Så häromdan parkerade jag SAABen hemma. Dagen efter skulle jag flytta på den och den bara vägrar att starta. Helt död, startmotorn bara tuggade. Hörde soppapumpen så tänkte direkt vevaxellägesgivare eller TÄNDKASSETT. Inga felkoder, ingen CE-lampa, no nothing. Slängde i Hucon kvickt och den startar direkt! Vilket skräp, den höll förmodligen bara ett par tusen mil om ens det. Får hoppas att Huco kassetten håller nu då.

    Förresten nån som hört nåt mer om huruvida det faktiskt är Huco som tillverkar de nya original-kassetterna eller någon annan?
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  14. #94
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Även om det skulle vara huco (vilket är oklart) så betyder det ju inte att det är samma kasetter dom sålde under eget märke.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #95
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är nog ganska säkert att den nya originalkassettens design togs fram runt 2020 - innan Orio kom in i bilden fanns det säkert ingen möjlighet att köra Saabs original produktionstester (och hitta alla problem). Om det nu är Hüco som är den nya tillverkaren.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #96
    Enligt orio själva så ska de hålla bättre kvalité än SEM kasseterna, men det återstår att se 3.7E funkar ju rätt bra hittils

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  17. #97
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    klart dom säger det ..man får ju hoppas..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Tändkassett, köpa ny eller våga köpa beg?
    Av BossDR55 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2022-01-25, 20:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •