Kolla på amazinjoeys bild på en annan Hüco-TK, där är den fyrsiffriga koden som jag tror är datumstämpeln 4420. 44 kan inte vara månaden.![]()
Kolla på amazinjoeys bild på en annan Hüco-TK, där är den fyrsiffriga koden som jag tror är datumstämpeln 4420. 44 kan inte vara månaden.![]()
I somras köpte jag en TK från Orio, den är märkt "Saab Original" men det är inte SEMKON-TK.
3000 kr kostade den.
Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05
Hur är finnishen? På bilderna ser den ut att vara lika kass som "pirat" tändkassetterna.
När jag åkte 9-5a så plockade jag alltid TK3.7D och E kassetter på skroten med låga datum.
De var aldrig några problem.
och det där är en officiell kassett från orio på det nya artikelnumret? Ingen har nämnt tidigare att det står Huco på dem ? Skulle även förvåna mig väldeliga om Orio skulle gå ut och köpa nåt sånt här och sälja som "original" och låta tillverkaren stämpla fabrikatet på dem..........Men jag har inte sett nån ny än själv så jag vet inte.
Å andra sidan stod det "SEM" på de gamla originalkassetterna. Och Bosch tidigare, numera Kayser på avlastningsventilen.
Så nog syns leverantörernas varumärken på originalkomponenterna alltid.![]()
jo jag menade ju inte att tillverkarna aldrig syns men i just detta fallet lät det märkligt för nå jänkare spånade på ett forum om samma sak på nån nyinköpt kassett och man tycker ju att det borde nämnts om tillverkaren stod stämplad på översidan.........De har ju hela tiden nämnt NGK som möjlig tillverkare.
Intressant det här. Orio skrev följande på sin amerikanska blogg så sent som i september i år:
http://repairshop.orioautoparts.com/...part-32022255/
Och det var väl på försommaren 2021 som den nya tändkassetten började dyka upp här i Sverige? Kan det ha varit en lucka produktionsmässigt mellan 55559955 och 32022255? Och att det var en period som det inte gick att få tag på originalkassetter? Båda Hüco-kassetterna vi pratat om i den här tråden verkar ju varit tillverkade 2020, de kanske inte är original trots allt?
Ska vi gissa att 1721 betyder tillverkad vecka 17 år 2021? Det matchar ju ganska väl med försäljningsstarten av den nya tändkassetten. Ser du om det står Hüco (eller för den delen någon annan indikation på vem tillverkaren är) på din TK?
Orio hade börjat bygga 32022255 redan under 2020, anledningen till luckan var antagligen att man ville köra slut på det gamla lagret först - gissningsvis ville man återanvända lagerplatserna hos Orio, det bör röra sig om tiotals ton av tändkassetter i sammanhanget.
Luckan i produktion var betydligt tidigare.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Är det någon som vet varför man inte lät SEM tillverka dom även i fortsättningen ? för dyrt ? var inte SEM intresserade ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Får se när dom börjar klistra på den etiketten på andra
anonyma kassetter och säger att det är original.
Förhoppningsvis är det för liten marknad för det.
Det finns såpass gott om fina begagnade 3.7E så det finns ingen större anledning att köpa några andra än dessa. De verkar dessutom hålla väldigt bra. Att Orio säljer omärkta kassetter som ”ska vara gjorda enligt samma spec som hos SEM” må vara hänt. Men varför då dölja tillverkaren? Det känns inte helt orimligt att precis samma kassett säljs av andra leverantörer för mindre pengar.
Vad jag förstår så ska orios kassett INTE vara nåt plockat från hyllan hos andra. Det är ganska rimligt att anta att om inte SEM velat fortsätta att orio fått tillgång till mjukvara och teknik och vidarbefodrar det till ny tillverkare. Kanske är det nån som gör kassetter sen tidigare och kanske inte. Det är möjligt att Huco gör dem men kontraktet kan ju likaväl stipulera att orios kassetter ska vara omärkta för att skilja dem åt. Det vet inte vi. Det är ju helt upp till beställaren/säljaren att komma överens om. Det brukar handla om pengar i slutändan.
Jag har iaf fått höra från Maptun och andra som använt den nya TK att den ska vara fullvärdig med SEM kasetten och fungera likadant. Knack detection osv funkar som den ska
DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl
Känns väl dessutom ganska troligt att saab ägde konstruktionen och SEM bara tillverkade ? ..isåfall är det ju enklare att låta nån annan tillverka enl samma spec.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Samma information ger de om "Ekonomidelen"
Tändkassett i ekonomi-segmentet.
Denna tändkassett är noga testad av oss för att garantera funktion likt origina.
Problemet med eftermarknadskassetter har ofta varit att dessa inte reagerar på knackningar eller misständningar, efter våra tester kan vi dock konstatera att denna kassett uppfyller alla tekniska krav såväl som våra kvalitétskrav.
Det är förvisso inte omöjligt att just dom två kasdetterna är samma sak, men olika märkning.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Köpte från maptun. Fungerar bra, nu ska andra fel identifieras. Den tändkassett jag hade i var 20 år gammal och satt tidigare i min gamla 9-5 2002a. Så det var dags att byta.
Nu får tcs lyser och engine check.
Ska ta felkoder men det luktar:
Trasig vevhusventilation kan söla ner spjällhuset med oljedimma vilket kan ge följdproblem.
Troligtvis är det potentiometrarna som är dåliga men det kan räcka med en ordentlig rengöring om det är mycket olja och skit i spjället. Om så är fallet så felsök vevhusventilationen och speciellt den vita backventilen som sitter mellan ventilkåpan och spjällhuset.
Eller kanske nån av lambdasonder???
Ska ta felkoder...
Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
5 växlad Manuell
Projekttråd:
http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a
Låg det dokumentet med kassetten? De nya jag köpt och monterat har inte haft nåt som helst i kartongen förutom en inplastad kassett på wellpapp.