Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Var köpa T7 Tändkassett

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 458
    Medlem#
    11937
    Kolla på amazinjoeys bild på en annan Hüco-TK, där är den fyrsiffriga koden som jag tror är datumstämpeln 4420. 44 kan inte vara månaden.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  2. #42
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    473
    I somras köpte jag en TK från Orio, den är märkt "Saab Original" men det är inte SEMKON-TK.
    3000 kr kostade den.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  3. #43
    Hur är finnishen? På bilderna ser den ut att vara lika kass som "pirat" tändkassetterna.

    När jag åkte 9-5a så plockade jag alltid TK3.7D och E kassetter på skroten med låga datum.
    De var aldrig några problem.

  4. #44
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 818
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    asså det står ju Hüco på den...

    Bifogad fil 21175
    och det där är en officiell kassett från orio på det nya artikelnumret? Ingen har nämnt tidigare att det står Huco på dem ? Skulle även förvåna mig väldeliga om Orio skulle gå ut och köpa nåt sånt här och sälja som "original" och låta tillverkaren stämpla fabrikatet på dem..........Men jag har inte sett nån ny än själv så jag vet inte.

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 458
    Medlem#
    11937
    Å andra sidan stod det "SEM" på de gamla originalkassetterna. Och Bosch tidigare, numera Kayser på avlastningsventilen.

    Så nog syns leverantörernas varumärken på originalkomponenterna alltid.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  6. #46
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 818
    jo jag menade ju inte att tillverkarna aldrig syns men i just detta fallet lät det märkligt för nå jänkare spånade på ett forum om samma sak på nån nyinköpt kassett och man tycker ju att det borde nämnts om tillverkaren stod stämplad på översidan.........De har ju hela tiden nämnt NGK som möjlig tillverkare.

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 458
    Medlem#
    11937
    Intressant det här. Orio skrev följande på sin amerikanska blogg så sent som i september i år:
    http://repairshop.orioautoparts.com/...part-32022255/

    Och det var väl på försommaren 2021 som den nya tändkassetten började dyka upp här i Sverige? Kan det ha varit en lucka produktionsmässigt mellan 55559955 och 32022255? Och att det var en period som det inte gick att få tag på originalkassetter? Båda Hüco-kassetterna vi pratat om i den här tråden verkar ju varit tillverkade 2020, de kanske inte är original trots allt?

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas Visa inlägg
    I somras köpte jag en TK från Orio, den är märkt "Saab Original" men det är inte SEMKON-TK.
    3000 kr kostade den.
    Ska vi gissa att 1721 betyder tillverkad vecka 17 år 2021? Det matchar ju ganska väl med försäljningsstarten av den nya tändkassetten. Ser du om det står Hüco (eller för den delen någon annan indikation på vem tillverkaren är) på din TK?
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 448
    Medlem#
    8758
    Orio hade börjat bygga 32022255 redan under 2020, anledningen till luckan var antagligen att man ville köra slut på det gamla lagret först - gissningsvis ville man återanvända lagerplatserna hos Orio, det bör röra sig om tiotals ton av tändkassetter i sammanhanget.

    Luckan i produktion var betydligt tidigare.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #49
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    12120
    Är det någon som vet varför man inte lät SEM tillverka dom även i fortsättningen ? för dyrt ? var inte SEM intresserade ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #50
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    473
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Intressant det här. Orio skrev följande på sin amerikanska blogg så sent som i september i år:
    http://repairshop.orioautoparts.com/...part-32022255/

    Och det var väl på försommaren 2021 som den nya tändkassetten började dyka upp här i Sverige? Kan det ha varit en lucka produktionsmässigt mellan 55559955 och 32022255? Och att det var en period som det inte gick att få tag på originalkassetter? Båda Hüco-kassetterna vi pratat om i den här tråden verkar ju varit tillverkade 2020, de kanske inte är original trots allt?



    Ska vi gissa att 1721 betyder tillverkad vecka 17 år 2021? Det matchar ju ganska väl med försäljningsstarten av den nya tändkassetten. Ser du om det står Hüco (eller för den delen någon annan indikation på vem tillverkaren är) på din TK?
    Ingen beteckning alls på TK, den är helt anonym

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 835
    Får se när dom börjar klistra på den etiketten på andra
    anonyma kassetter och säger att det är original.
    Förhoppningsvis är det för liten marknad för det.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  12. #52
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 307
    Det finns såpass gott om fina begagnade 3.7E så det finns ingen större anledning att köpa några andra än dessa. De verkar dessutom hålla väldigt bra. Att Orio säljer omärkta kassetter som ”ska vara gjorda enligt samma spec som hos SEM” må vara hänt. Men varför då dölja tillverkaren? Det känns inte helt orimligt att precis samma kassett säljs av andra leverantörer för mindre pengar.

  13. #53
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 818
    Vad jag förstår så ska orios kassett INTE vara nåt plockat från hyllan hos andra. Det är ganska rimligt att anta att om inte SEM velat fortsätta att orio fått tillgång till mjukvara och teknik och vidarbefodrar det till ny tillverkare. Kanske är det nån som gör kassetter sen tidigare och kanske inte. Det är möjligt att Huco gör dem men kontraktet kan ju likaväl stipulera att orios kassetter ska vara omärkta för att skilja dem åt. Det vet inte vi. Det är ju helt upp till beställaren/säljaren att komma överens om. Det brukar handla om pengar i slutändan.

  14. #54
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    197
    Medlem#
    13945
    Jag har iaf fått höra från Maptun och andra som använt den nya TK att den ska vara fullvärdig med SEM kasetten och fungera likadant. Knack detection osv funkar som den ska
    DevOps specialist till vardags, Tech2 + GlobalTIS ( v44 & 148 ), CombiAdapter V2, BDM, T5/T7, T8 & ME9.6 handskar samt livemap kablar för NG900/OG9-3
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 250hk/~400nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  15. #55
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    12120
    Känns väl dessutom ganska troligt att saab ägde konstruktionen och SEM bara tillverkade ? ..isåfall är det ju enklare att låta nån annan tillverka enl samma spec.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #56
    Citat Ursprungligen postat av roffe84 Visa inlägg
    Jag har iaf fått höra från Maptun och andra som använt den nya TK att den ska vara fullvärdig med SEM kasetten och fungera likadant. Knack detection osv funkar som den ska
    Samma information ger de om "Ekonomidelen"
    Tändkassett i ekonomi-segmentet.
    Denna tändkassett är noga testad av oss för att garantera funktion likt origina.

    Problemet med eftermarknadskassetter har ofta varit att dessa inte reagerar på knackningar eller misständningar, efter våra tester kan vi dock konstatera att denna kassett uppfyller alla tekniska krav såväl som våra kvalitétskrav.

  17. #57
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    12120
    Det är förvisso inte omöjligt att just dom två kasdetterna är samma sak, men olika märkning.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Köpte från maptun. Fungerar bra, nu ska andra fel identifieras. Den tändkassett jag hade i var 20 år gammal och satt tidigare i min gamla 9-5 2002a. Så det var dags att byta.
    Nu får tcs lyser och engine check.
    Ska ta felkoder men det luktar:
    Trasig vevhusventilation kan söla ner spjällhuset med oljedimma vilket kan ge följdproblem.
    Troligtvis är det potentiometrarna som är dåliga men det kan räcka med en ordentlig rengöring om det är mycket olja och skit i spjället. Om så är fallet så felsök vevhusventilationen och speciellt den vita backventilen som sitter mellan ventilkåpan och spjällhuset.

    Eller kanske nån av lambdasonder???
    Ska ta felkoder...

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hej, hoppar in lite här, har en 9-5 2.3 t Biopower (B235L enl. Car.info) och jag är ganska säker på att tändkassetten håller på att ge sig, får felkod 1334 & 1312.
    Köpte bilen för 3 veckor sedan och tändstiften byttes nyligen på en service, tänkte prova en ny tändkassett och nya tändstift (alla verkar rekommendera det när man ändrar tändkassett).
    Tror ni det är bäst att köpa från Orio: (Art nr: 32022255)
    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901

    Eller skall man leta efter något begagnat på bildelsdatabasen tex:
    https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=48362522

  20. #60
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    12120
    Den orio säljer ska vara bra, men det finns inte så mycket erfarenheter av den nya (icke SEM-tillverkade) än.

    Ska du köpa en beg så köp absolut inget äldre än 3,7, helst en 3.7E som är sista versionen från SEM.


    Är tändstiften nybytta skulle jag inte bytt dom pga tändkasettbyte, det är väl mer för att elliminera både tändstiftsproblem och TK-problem.

    Var det rätt stift som monterades f.ö ? det "måste" vara NGK-stift av rätt sort, alla andra typer är som att be om problem.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Tändkassett, köpa ny eller våga köpa beg?
    Av BossDR55 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2016-04-05, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •