Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97

Ämne: Var köpa T7 Tändkassett

  1. #1

    Var köpa T7 Tändkassett

    Har en saab 95 2.3t 03 som har fått felkoderna p1312 och p1334 vid ett par tillfälle men idag dök också p0340. Stiften är nybytta så nu blir de väl att byta kassetten. Men har åkt iväg på semester så min fråga är vart hittar man en sån. Är just nu i Sundsvall men åker imorgon söderut?
    Vet inte om de har nån betydelse men den är biopower chipad av maptune

  2. #2

    Re: Tändkasset

    Närmsta SAAB-verkstad borde väl ha, annars Mekonomen. Har för mig att Autoexperten också har originalkassetter. Eller begagnad på närmsta skrot.

    Du har väl satt i rätt tändstift?
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182

    Re: Tändkasset

    Förr har det väl varit så att Mekonomen har lämnat 3års garanti på alla delar? Det gör nog inte Saab själva om man köper tändkasetten där

    Om det inte skiljer för mycket i pris så kan det ju va värt och få en eller två års extra garanti.

  4. #4

    Var köpa T7 Tändkassett

    Hej! efter mycket surfande på nätet så har jag sett att det finns tändkassetter från ca 1500kr upp till 3000kr är det skillnad på dom även när dom är svarta och det är T7? har sett någonstans att sem Åmål tillverkar dom, gäller det alla eller finns det fler tillverkare? vart skulle ni rekommendera att man köper en? Tack på förhand

  5. #5
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Köp en från SEM i åmål. Piratkassetterna ska enligt uppgift inte klara specar/funktion.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1385295

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  6. #6
    Tack! Arne nu förstår jag mer :-)

  7. #7
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det finns gott om exempel här på forumet om problem kopplade till tredjepartständkassetter, här är det senaste:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...tproblem-OG9-5

    Just tändkassetten är en av få komponenter där det är värt att satsa på original alla dagar i veckan (original tillverkas mycket riktigt av SEM). Kostar ca 3000kr ny, ibland kan man komma ner närmare 2500 när det är kampanj eller om man nyttjar klubbrabatten. Känns det ändå för dyrt, köp hellre en begagnad av den senaste versionen (TK3.7E) än något trejdepartskrafs.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Personligen så tror jag att problemet med tändkassetterna är som billiga hjullager. Vissa fungerar länge och vissa kastar in handduken direkt. Men vilken man får vet man inte innan. Jag har själv monterat ett antal icke original och nån av dem går här på byn fortfarande utan problem så det är ju inte så att alla är felande. Det är väl mer att kvaliteten är så ojämn och dålig att man ska ha tur att få en som fungerar länge.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jag har hjälpt en kille här i Västerås via forumet han hade problem med ryckig gång mm på en og9-5. Han hade köpt en eftermarknad TK från skruvat.

    Jag lånade ut en gammal fungerande TK (Saab) till honom och bilen gick som den skulle.

    I höstas hjälpte jag svågerns svärfar med hans og9-5 den hade blivit trött och innan jag tittade på den så gick den ett tag med både röd o svart eftermarknads TK. Resultat främre katten hade lossnat och täppt till avgassystemet. (Det kan dock hända med original TK med förvisso dock oftast på Aero detta var en klen biopower).

    Det finns många exempel där eftermarknads TK ställt till problem men även som föregående inlägg sådana som fungerar ”bra”.

    Har man en slit o släng bil med litet pengavärde men högt bruksvärde så kanske en eftermarknads TK är ok men jag hade föredragit en begagnad original.

    Kör man trimmat (och använder det) oavsett Trionic 5 el 7 så skulle jag aldrig stoppa i ngt annat än original TK.

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Personligen så tror jag att problemet med tändkassetterna är som billiga hjullager. Vissa fungerar länge och vissa kastar in handduken direkt. Men vilken man får vet man inte innan.
    Precis så är det, det finns blandat OK och skräp bland tredjepartskassetterna men det går inte att bedöma skillnaden i förväg. Och tändkassetten är typiskt en del där man inte vill chansa dels av flera skäl bl.a. eftersom bilen stannar när tändkassetten ger upp. Original av senare version (tidiga versioner av originalkassetter, d.v.s före TK3.7, har också kvalitetsproblem) har dels bra livslängd, men framförallt brukar den ge felkoder innan den ger upp helt.

    Personligen anser jag att den där tusenlappen som skiljer mellan tredjepart och original är väl investerade pengar för att slippa dels risken att behöva byta igen snart, men framförallt risken att bli stående utan förvarning.

    Jag fick byta TK på min og9-5 för 7 år och 11000 mil sedan. Den nya original TK3.7E jag stoppade i snurrar än utan minsta strul.
    Senast redigerat av jellybear den 2020-04-21 klockan 12:30.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Absolut, visst är det så och det är inte så att jag råder folk att köpa icke original men på en del låter det som att ingen av dem fungerar och att de är felande från butik typ.

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Har man tänkt åka T7 Saab mååånga år till så skulle jag köpt en ny, de har väl såvitt jag vet gått ur produktion för lite mer än 1år sedan så när det är slut så är det slut på riktigt. Då är det kines-kassetter som gäller eller begagnade original.

    Till en slit-och-släng bil hade jag jagat tag på en begagnad TK 3.7E, går hitta för OK peng på Bildelsbasen etc ibland. Allt från 500-1500kr kan väl vara OK att betala för en beroende på tillverkningsdatum. Man kan ju ganska fort bedömma skicket om det är en helt ny som t ex monterats i en bil för ett par månader sedan och som sedan hamnat i en krock t ex.

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Absolut, visst är det så och det är inte så att jag råder folk att köpa icke original men på en del låter det som att ingen av dem fungerar och att de är felande från butik typ.
    Vet att Maptun tog in EM TK till T7. Fredrik testade i deras bänk och triggade knack i mjukvara för att kolla hur TK betedde sig. Tydligen fungerade knack detektering och även andra funktioner. Det ska vara den som de säljer på sin sida om jag förstod det hela rätt. Men detta var för ett par årsedan det kan vara annat nu.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    En fundering. Man kan ju testa en TK med Tech2. Jag har alltid kört original TK. Ibland har jag testat med Tech2. Alltid med godkänt resultat.
    Så jag börjar undra hur bra detta test är.
    Samt om det skiljer på vad det ger när man testar SEM och EM TK.
    Någon som har koll på det?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Testet kan bara vara tillförlitligt om TK ger samma utsignaler som SEM. En hel del piratkassetter döljer problem genom att inte ge samma utsignaler som SEM (troligen som en konsekvens av att man försökt se till att CE-lampan inte lyser utan att fixa det egentliga problemet - Trionic kan inte rapportera misständningar den inte ser).

    Sedan är troligen avbränningstestet som T7 gör vid avslag (vilket resulterar i P1312/P1334 ifall det misslyckas två ggr i rad) är nog ett av de tuffare testet som enkelt går att göra eftersom det oftast ser med genomvarm tändkassett.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Kineserna kan nog kopiera vad som helst. Just den biten ser jag inte som nå problem. Haken med just dessa är ju att de är så dåligt gjorda i övrigt, annars får man ingen ekonomi i det hela. Ska man göra 10k billiga kassetter så kopierar man tekniken och producerar allt på en gång. Man har ingen löpande kvalitetskontroll och man testar ingenting ur produktionen för att förbättra löpande. En batch kan vara lödd av 79 årige xaoming som hade en dålig morgon och så blir det som det blir. Det är bara titta på de tech2 kloner som finns. Grundtekniken är det inget fel på. Problemet är ju att de ibland ser ut att vara ihopsatta av personer som har de som övningsobjekt för att lära sig löda.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Testet kan bara vara tillförlitligt om TK ger samma utsignaler som SEM.
    Jag har aldrig hittat en felaktig TK, via Tech2-testet. Hur tillförlitligt är det?
    En variant skulle väl vara prova. Men riktigt sååå intresserad har jag inte varit. Hm..

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Kineserna kan nog kopiera vad som helst. Just den biten ser jag inte som nå problem. Haken med just dessa är ju att de är så dåligt gjorda i övrigt
    ....
    Grundtekniken är det inget fel på. Problemet är ju att de ibland ser ut att vara ihopsatta av personer som har de som övningsobjekt för att lära sig löda.
    Ja det är garanterat enklare att försöka kopiera originalet exakt än att konstruera från scratch, så att man skulle få andra utsignaler verkar konstigt. Bortsett förstås då om det kan dölja fel och få kassetten att verka hel. Men det är ju en aspekt.

    Oavsett detta, hur bra är Tech2-testet?
    (Jag har en känsla att det vanliga är att den som felsöker bara byter och ser om det blir skillnad. Det tar ju en liten stund att Tech2-testa...)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Köpa ny tändkassett

    Ska köpa ny tändkassett till min saab 9-5 aero 2001. Blir dock inte klok på vilken man vågar köpa från autodoc. Vilket produktmärke vågar man lita på?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Tändkassetter är känsliga, köp original. Det hittas tyvärr inte på autodoc.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

Liknande ämnen

  1. Tändkassett, köpa ny eller våga köpa beg?
    Av BossDR55 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2022-01-25, 20:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •