SAAB 9-3 LINEAR SC 1.8t (175hk) BioPower 2007

Bilen startar inte när det är kallt ute, spelar ingen roll om jag tankar etanol eller bensin, problemet visar sig såhär:
När det är minus grader så vid första försöket så drar startmotor runt men den startar inte andra försöket så klickar det bara i nyckeln och startmotorn drar inte runt, om jag väntar till det blir varmare ute så kan bilen starta men då i nödläge och motorlampan lyser.
Detta gjorde jag första gångerna tills jag kom på att man kan nollställa felkoder genom att koppla från batteriet i 10 sec. nu mera ser det ut så här:
Om bilen har stått i kallt över natten så är den svår att starta, den startar 2-30 sec efter det dör motorn och och startmotorn drar inte runt samt att motor lampan lyser, jag behöver då koppla från batteriet i 10 sec för att nollställa felkoden och försöka igen, kan behöva göra detta 10 ggr ibland och då gasar jag mycket så att den ska bli varm så fort som möjligt, det är aldrig problem när motorn är varm utan den startar alltid. när jag fått den varm så fungerar bilen bra hela dagen.

Någon som har en ide om vad som kan vara fel? Jag har inget för att läsa felkoder, så jag vet inte vilken felkod som motorlampan ger.