Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Sprickor i fälg -hur illa?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576

    Sprickor i fälg -hur illa?

    Hej,

    Jag tvättade av sommarhjulen till min Porsche Cayenne idag. På insidan av en av fälgarna hittade jag något som är misstänkt likt sprickor.
    Jag har aldrig haft en sprucken fälg tidigare, men iofs har jag aldrig ägt en bil som bjuder på så många överraskningar som detta tyska tröskverk gör.

    Vad tror ni, hur illa är fyra sprickor som ser ut enligt bilderna? Går det att laga till vettig kostnad?

    //Niklas
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  2. #2
    Jag personligen hade inte vågat köra med sprickor, kolla vad en sån fälg kostar begagnat ? Nog billigare än fixa

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hård ikörning i potthål eller annat på vägen som knäckt fälgen?

    Om lagning är aktuell,

    Du har väl Skogås/Stockholm närmast? https://www.intera-sverige.se/falgreparationer.html

    Helsingborg
    http://www.falgfixarna.se/prislista-privatperson/

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Alltså, jag körde i ett grymt potthål en gång i 70 knyck, det var lätt 30cm djupt och 1 meter långt. Jag har aldrig varit med om en sån smäll! Jag hade "Viking Aero" på den ng900an och däcket fick en bula. BMWn som körde efter mig knäckte fälgen så han fick punka. Borde inte det där snarare vara dålig gjutning?

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Tung bil och skador i vägen/hål sliter nog på fälgar spec med lite lägre profil. De hjulen hade jag inte monterat på min bil utan att få de kontrollerade/reparerade.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ser ut som "vanliga" sprickor på större fälgar. Folk kör tills de upptäcker att hjulet har pyspunka, trycker i en burk punkteringsspray och sen fortsätter köra...

    Skadorna är nästan alltid på insidan. Det är fullt lagningsbart. Jag har lämnat flera fälgar för åtgärd hos den lokala fälgfixarfirman. De svetsade sprickorna och riktade fälgen. De har alltid valt att låta svetsen vara kvar på insidan fälgen så man har alltid kunnat se vart (och att) det varit lagat efteråt. Kan man inte acceptera detta så är det nog lika bra att leta efter en annan fälg. Fast andra firmor kanske tänker annorlunda?

    Gissniningsvis kostar detta runt 1000kr/fälg att åtgärda. Ska fälgen lackas om så lär det bli dyrare.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Är det originalfälg eller eftermarknadsfälg på det tyska tröskvärket.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Jag misstänker att det är eftermarknadsfälgar eftersom jag inte hittar nåt tydligt tillverkarnamn. Gigantiska fälgar med mina referensramar: 22 x 9 tum. Sitter kinesiska sulor på dem, 285/35.

    Jag vill nog inte köra nånting med de där innan jag fått fälgen uppkollad. Bilen (känd som ”Klunzen” i vår familj) väger över 2,5 ton tom, så det är ju en del påkänningar på hjulen.

    Är det nån som vet om det finns firmor i Örebro/Karlskoga-trakten som kan tänkas svetsa en fälg?

    Jösses vad jag har fått meka med den här bilen , jag har aldrig varit med om nåt liknande. Nästa bil blir iaf inte från VAG.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Alltså, jag körde i ett grymt potthål en gång i 70 knyck, det var lätt 30cm djupt och 1 meter långt. Jag har aldrig varit med om en sån smäll! Jag hade "Viking Aero" på den ng900an och däcket fick en bula. BMWn som körde efter mig knäckte fälgen så han fick punka. Borde inte det där snarare vara dålig gjutning?
    Kan säkert vara dålig gjutning på en billig eftermarknadsfälg. Jag har ägt bilen två år och fick med dessa hjul vid köpet, så jag vet inte mycket om hjulen.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  9. #9
    Om det är icke namngivna eftermarknadsfälgar är det ingen idé att kosta på en lagning. Köp bättre begagnade originalfälgar i mindre dimension. T.ex.: https://www.porsche.nu/annonstorget/...k-falg-cayenne

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Rent krasst kan man väl säga att "lyxbilar" är lyxiga för första ägaren, sen går det utför.
    Jag road mig med att kolla på de billigaste bilarna med över 350hk på blocket, och i botten av prisligan låg Audi och BMW, följt av just Cayenne och någon enstaka Mercedes. Bilar som när de var nya för 15 år sen kostade miljonen+ går nu att få för ungefär vad man betalar för en fin og9-5 från samma år.
    Jag tror visst att Niklas71 fått smaka på anledningen till att de betingar så låga värden idag

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jag levde ändå i tron om att Cayenne var rätt stabila rejäla bilar (väl ihopskruvade och krånglar lite). Men det klart sköts de inte så kan det ju börja krångla. De är ju förvisso "billiga" när de kommer till åren, det är väl som Bollman skriver, det finns en anledning. En fd arb kollega har en Cayenne Turbo.... fast han verkar nöjd med den.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Man ska inte glömma en sak när det gäller högt prissatta "prestigemärken". De som äger dessa har inte helt sällan en stolthet i att aldrig tala om att de har problem med sina dyra skapelser. För det är väl skämmigt att premiumbilen behöver verkstadstid för reparation. Har varit utför detta många gånger bland kollegor och vänner. Så all heder åt Niklas71 att vara ärlig om sitt "tyska tröskverk".

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Cayenne är väl en dekaltrimmad VW Touareg? Och VW ger jag exakt noll för vad gäller kvalitet...

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    ... VW ger jag exakt noll för vad gäller kvalitet...
    Har en granne med VW Passat GTE. Den har på 12mån varit obrukbar i 4mån, då den stått på verkstad. Hade en kollega med motsvarande bil, den stod också mer på verkstad än vad han själv hade den under det första året.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Hehe lite off topic och kanske inte relaterat till premiumbilar heller men skaffade mig en Skoda superb Plug-in hybrid. Haft den 3 månader och varit på verkstan 4 gånger. Haft problem med uppkopplingen i bilen (inte hela världen) och så har dom fått byta ombordladdaren för den laddade inte alltid. Nu har uppkopplingen lagt av på bilen igen så ska in till verkstan.

    Men har väl fått sådär kvalitetsintryck av VAG om man säger så

    Men angående problemet med fälgarna så är det nog en god idé att lämna in för kontroll


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Har en granne med VW Passat GTE. Den har på 12mån varit obrukbar i 4mån, då den stått på verkstad. Hade en kollega med motsvarande bil, den stod också mer på verkstad än vad han själv hade den under det första året.
    Samma med kollegan, batteriet slutade lira 6ggr på ett år. De hävdade att han har laddat bilen på en oauktoriserad laddningstation...han har bara laddat på laddaren som de har installerat hemma hos honom(ingick med bilköpet)

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja tänk på beg. marknaden för dessa "moderna" skapelser med el eller hybriddrivlinor. Dyrt ägande är nog bara förnamnet. Sådana ska man nog bara äga som längst under garantitiden.

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det tror jag är en fullt medveten taktik från tillverkarna, win-win liksom. Tillverka komplicerade bilar som är dyra att köpa, samtidigt som man kan hänvisa till miljön. Samma bilar blir på tok för dyra att underhålla just på grund av den komplicerade och troligen inte helt färdigutvecklade tekniken, vilket kommer leda till rätt tidiga skrotningar av modellerna och således driva upp nybilsförsäljningen.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det tror jag är en fullt medveten taktik från tillverkarna, win-win liksom. Tillverka komplicerade bilar som är dyra att köpa, samtidigt som man kan hänvisa till miljön. Samma bilar blir på tok för dyra att underhålla just på grund av den komplicerade och troligen inte helt färdigutvecklade tekniken, vilket kommer leda till rätt tidiga skrotningar av modellerna och således driva upp nybilsförsäljningen.
    Har också tänkt på det. Livslängden för typ en plug in hybrid lär inte vara lång.

    Som förstaägare (3 år) tycker jag plug in hybrid är klockren. Jag har snittförbrukning på 0.12 L/mil på 550 mil.

    Men själva miljöaspekten skiter ju sig då bilen antagligen går halva livslängden mot en motsvarande ren diesel/bensin.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Laga sprickor i plast?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-19, 15:08
  2. sprickor i bromljuset (9-3 sc)
    Av Expressoblack i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 22:29
  3. Sprickor i avgashus...
    Av sssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •