Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Sprickor i fälg -hur illa?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    QUOTE=Mr_SunBear;1528209]Jag levde ändå i tron om att Cayenne var rätt stabila rejäla bilar (väl ihopskruvade och krånglar lite). Men det klart sköts de inte så kan det ju börja krångla. De är ju förvisso "billiga" när de kommer till åren, det är väl som Bollman skriver, det finns en anledning. En fd arb kollega har en Cayenne Turbo.... fast han verkar nöjd med den.[/QUOTE]

    Ja, min Cayenne turbo är en härlig bil att köra när den funkar, men jag känner inte att jag litar på den i samma utsträckning som min 9k -97 med 31000 mil på mätaren.
    Porschen är taffligt hopskruvad med billiga komponenter. Jag har tillgång till mycket av verkstadshistoriken, och de första ägarna kostade på bilen 397000 kr (!) i reparationer på Porscheverkstäder. Med andra ord så tycker jag att den inte borde vara totalt försummad innan jag köpte den.
    Det här är mitt första fösök att äga nåt annat än Saab, och under de gångna två åren har jag tänkt mycket på skillnaden mellan märkena. Porsches kabelskarvar är till exempel punktsvetsade kopparledare omlindade med tygtejp, där Saab oftast är snyggt krimpta och har krympslang.
    Jag har lagat otaliga skarvar i den här Porschen, men mycket få i mina Ssaabar som jag ägt de senaste 33 åren.

    Porschen har samma billiga låskistor som dess årskamrater hos VW och Skoda, och de är ökända för att gå sönder. Jag har hittills bytt två men en tredje pockar på uppmärksamhet.
    På 2300 mil har jag förutom stor service också bytt:
    -Högtalare i instrumenteringen (för blinkersljud)
    -Stödlagergummi på kardanen (brast vid en omkörning med spännande beteende i bilen som resultat). Detta är inte tänkt att kunna bytas, utan Porsche vill sälja ny kardan med lager. Tur man kan få inspiration till DIY-lagningar på nätet.
    -Bakhjulsspindel vänster sida. Lagret var kass och kräver 20-tons press för byte. Enklare att byta mot en komplett beggad spindel.
    -Två ABS-givare
    -byggt om hela kabelstammen inne i bilen pga ovan nämnda dåliga kabelskarvar som inte mådde bra av ett långvarigt vattenbad pga dålig dränering från takluckan. Jag fick nog byta 5-10m CAN-buss...
    -bytt låsmotor till tanklocket. Plockade en från skroten ut en gammal Passat.
    -fyra länkstag i bakvagnen, bussningar går inte att köpa lösa...
    -xenonlampor på bägge sidor
    -bromsklossar fram
    -huvlåswire. När den rostar fast så huven inte hålls ordentligt stängd så varnas föraren varje gång bilen börjar rulla efter ett stopp. Jätteroligt i kökörning ������
    -signalhorn, när jag ändå hade rivit hela fronten för att fixa huvlåset
    -fixat rost i rutramen (inte bara 9k som rostar där tydligen)
    -främre styrstag bägge sidor
    -gasfjädrar till baklucka, bytta en gång tidigare av annan ägare också.

    Jag förstår att VAG har bra lönsamhet och att SAAB hade problem där. Porsche har en kvalitet som inte går djupare än skinnklädseln, men Saab hade smartare och rejälare konstruktion på många sätt vilket såklart kostar. Samtidigt kan VAG ta bra betalt för upplevda premiummärken som Audi och Porsche, vilket Saab hade svårt att kunna göra för sina bilar.

    Nåja, för att inte gå helt OT: sommarhjulen får vänta tills fälgen blivit lagad eller ersatt

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag funderar på att kränga iväg bilen, men det skulle kännas fel att göra det på fälgar som jag själv inte litar på. Måste i vilket fall försöka göra nåt åt sommarhjulen före försäljning känner jag.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Niklas71 den 2020-04-19 klockan 11:02.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Det där med kabelskarvar...

    Den metod som oftast används är ultraljudsvets, ser ut som räfflor. Det används i alla fall i dom fallen jag arbetat med. Jag arbetar för en kablageleverantör.

    I områden som klassas som torrt så lindar man bara tejp utanpå splicen (skarven). Det finns ingen anledning att gödsla med vattentäta Quick seal. Det komiska är dock att det kommer in vatten i områden som klassas torra, precis som du varit med om. Klassiker genom dränering till takluckan. Volvo har haft samma på SPA plattformen. Där omklassade man vissa delar i kupén till vatten och la på krympslang på splicear.

    Överlag är det ju ett helvete när korrosionen börjar härja i ledningar. Kapillärverkan gör ju att kopparn kan korrodera flera meter.

    Vet du vem som är kablageleverantör till din Porsche?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Det där med kabelskarvar...

    Den metod som oftast används är ultraljudsvets, ser ut som räfflor. Det används i alla fall i dom fallen jag arbetat med. Jag arbetar för en kablageleverantör.

    I områden som klassas som torrt så lindar man bara tejp utanpå splicen (skarven). Det finns ingen anledning att gödsla med vattentäta Quick seal. Det komiska är dock att det kommer in vatten i områden som klassas torra, precis som du varit med om. Klassiker genom dränering till takluckan. Volvo har haft samma på SPA plattformen. Där omklassade man vissa delar i kupén till vatten och la på krympslang på splicear.

    Överlag är det ju ett helvete när korrosionen börjar härja i ledningar. Kapillärverkan gör ju att kopparn kan korrodera flera meter.

    Vet du vem som är kablageleverantör till din Porsche?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Det låter som exakt den metod Porsche använder. Jag har inte hittat några tillverkarmärkningar på kablagen tyvärr. Kapillärverkan i kablar är imponerande, som mest tror jag jag hittade ca två meter korrosion i en och samma kabel.
    En normal människa hade nog inte gett sig på att byta det här.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Måste säga att jag är grymt imponerad att du lokaliserade felet och även åtgärdade!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    En rolig grej med att få bort fukten och reparera alla korroderade kablage i kupén var att jag fick bort flera småfel som till exempel TPMS och att stötdämparinställningen inte gjorde nån skillnad. Växellådan började också växla smidigare. Gissningsvis fick den inte alltid rätt info via CAN tidigare.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Måste säga att jag är grymt imponerad att du lokaliserade felet och även åtgärdade!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Tack!
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

Liknande ämnen

  1. Laga sprickor i plast?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-19, 15:08
  2. sprickor i bromljuset (9-3 sc)
    Av Expressoblack i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 22:29
  3. Sprickor i avgashus...
    Av sssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •