Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Ett halvår med "nya" bilen - reflektioner

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 647

    Ett halvår med "nya" bilen - reflektioner

    Hej, har nu haft min 9-5 aero -00 i ett halvår och tänkte bara skriva lite om vad jag tycker så här långt. Jag kommer i första hand att jämföra med min 9-3 som jag hade innan.

    9-3:an var av samma årsmodell och med 1000 mil mindre på mätaren. Den hade plyschklädsel och var rätt alldaglig. Var dock lite fixad med sänkfjädar från Nordic och Maptun "steg 3+".

    Min spontana känsla fortfarande efter sex månader är att jag aldrig skulle bytt bil.

    9-3:an var 300 kg lättare och betydligt roligare att ratta. Just det här spattiga helvilda slitandet i ratten vid fullgas som inte existerar på 9-5:an gör verkligen att det känns som en helvild bil . Inte behövde man oroa sig för spruckna kolvar eller oilsludge heller eftersom det satt en T5-spis i den. Dessutom under de nästan 4 år jag hade bilen så var det aldrig något som gick sönder. Jag fick typ byta bromsbelägg en gång fram, samt däck. Det tråkiga med den bilen var att den inte hade skinnklädsel eller viggenoptiken.

    9-5:an då? Jo den är som ett lok på motorvägen. Kursstabil, sväljer ojämnheter där min 9-3 skakade som en ofjädrad hästdroska. 9-5:an har behagligare komfort och mindre vindbrus och vägljud. 9-3:an har motsvarande vägbuller och vindbrus i 100 km/h som 9-5:an har i 150. Dessutom är det mysigt med skinnklädsel, det är kanon när man har småbarn. Dessutom är kupén större och bredare i 9-5 och man får lugnt in 2 barnstolar, en i framsätet och en till i baksätet bakom den. Det hade aldrig gått i 9-3:an

    Lastutrymmet har jag insett var helt enormt i 9-3:an. Den sväljer en barnvagn lika bra som 9-5 kombi. 9-5 har dock en fördel att man får ett gigantiskt PLANT lastgolv när man fäller sätet.

    Det jobbigaste med 9-5:an är att man är konstant orolig att få en sprucken kolv utflygandes genom huven. Dessutom verkar ju väldigt många bilar ha drabbats av oilsludge. Även min Dessutom drar bilfan en liter olja drygt på 1000 mil.

    Dessutom har det varit mer småstrul med 9-5:an som 9-3:an inte drabbades av. Jag har fått byta SID och hjullager. DICE var också paj så ACC:;n funkade inte. Gissa om handlaren jag köpte bilen av fick hålla på ett tag för att komma på det Detta gick på garanti så det drabbade inte mig. Lika så åtgärdades oilsludge på garanti.

    Men summan av detta fortfarande efter 6 månader är att: 9-3:an är mycket roligare att ratta på grund av de sämre chassiet (hmmm), Motorn är skottsäker och man behöver inte få yrsel och magont varje gång man vrider om startnyckeln. Komfort och utrymme är bättre i 9-5 vilket är ett tungt vägande argument för en familj som växer. Detta är det ENDA skälet till varför vi bytte bil.

    Jag är nästan helt säker på att jag kommer att äga en 9-3 med T5 igen i mitt liv, frågan är bara när
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    727
    t5-spis

    kul med fler bakåtsträvare som jag! bara att jämnföra våran -01 med våran -91 vilken som går sönder mest och allmänt käkar pengar som gräs. Det var bättre förr!
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Förstår dig..

    Ibland stör jag mig något fruktansvärt på vindljudet och att det rycker i ratten på min og9-3:a... Men har jag sen kört fars v50 T5 eller som jag ett tag var ute efter en BMW e46:a eller 9-5 Aero så blir jag alltid lika glad bakom ratten på 9-3:an... Vet inte varför, men jag gillar när man känner att det händer något. En bil ska inte svälja allt. Det ska vara roligt.

    Dock lever ju jag med T7 problemet men känns lugnare i en 2liter spis än i 2.3:an å helst Aeron som verkar ha stora problem...

    Nu har jag bestämt mig för att behålla bilen tills dess att 9-3 SC finns på beg marknaden till ett bra pris. Enbart för att jag vill ha den pga utseendet..
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Dessutom drar bilfan en liter olja drygt på 1000 mil.


    Brr... jag hade en gång en 240 med 47000 mil på mätarn som gjorde sådär. Men det var för att den läckte i packboxen..

    Tack för inputen i alla fall. Jag sneglar lite avundsjukt på sänkta 9-5:or med 18-19-tumshjul men är fullkomligt livrädd för T7-motorer. Ska nog gå bort och klappa min gamla 9000..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Jag är böjd att hålla med även om jag ändå gärna behåller min 9-5:a, främst tack vare komforten.

    Jag hade ett problem med min 9-3:a, en silvermetallic 154hk (-99:a) med sportpaket (eller vad det hette), och det var att fönsterhissen på förarsidan slutade fungera. När rutan var nervevad. Detta fick jag dock lagat på goodwill-garanti (kostade mig inte en krona). Det var strömställaren i mittkonsolen som var trasig. Annars hade jag inga som helst problem under de knappt 3 år vi ägde den.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    men är fullkomligt livrädd för T7-motorer.
    Trots att jag har en välbesökt websida om problemen med oil sludge i "T7-motorerna" är jag inte alls rädd för dem.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Hej !

    Kommer ihåg när jag bytte bort min 900SET-97 (210hp STT) mot en 9-5 Aero. Trots att 9-5:an va bättre på alla sätt så saknade man detta hysterika beteende vid fullgas som 900:an hade. Man riktigt kände hur kraften slet i däcken...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Kahuna, jag har också vandrat likande väg, men jag ser inte på saken som du gör. Visst hade min ng900 fördelar över 9-5:an, men jag skulle aldrig byta tillbaka. Inte en chans, även fast jag tycker en sänkt viggen är bland de snyggaste svenssonbilar som finns. Så stilren men ändå så vacker och rå.

    För att ge dig en spark i ändan åt rätt håll så ska jag dela med mig av mina erfarenheter.

    När jag köpte 9-5:an och körde den hem från Karlstad så satt jag och ångrade mig. Visst var komforten otrolig och visst var det härligt med en nyare bil, elskinnstolar, taklucka och gott om utrymme, men bilen var ju tråååkig. Inte alls så personlig och med egen själ som min trimmade ng900. Förvisso hade jag redan innan jag började leta bil bestämt mig för att köpa St3, fjädrar och dämpare, men på något vis kändes det som att det ändå inte skulle räcka till.

    Idag, 1,5 år senare så går tankarna i helt andra banor. Visst har jag gjort en hel del mer med bilen än jag från början tänkt mig, men när jag nåt mitt ursprungliga mål var jag redan då säker på att jag under inga omständigheter ville bytt tillbaks till 900:an.
    9-5:an svalde snällt alla ojämnheter och kändes odramatisk när det gick fort. Även på krokiga småvägar. Man kunde lätt tro att det inte gick särskilt snabbt, men i jämförelse med 900:an hade rådde det ingen tvekan om vilken bil som både var snabbast och komfortablast. Det var alltså så att komforten lurade mig. 9-5:an var faktiskt snabb.
    Visst släpar den på en massa vikt som 900:an inte hade och kräver därför mer effekt för att nå samma prestanda, men om man kombinerar alla fördelar som 9-5:an har så trimmar jag hellre den lite extra för att nå samma acceleration än att byter tillbaka.

    Jag har (ta i trä) inte haft några problem med bilen på de 5000 milen jag kört, något som jag hade med 900:an på samma körsträcka.

    Visst, sen är det ju problemet med oilsludge och hög oljeförbrukning, men det har jag löst genom att montera B234X-kolvar och stakar. Då får man hållbarheten på köpet.

    Beträffande torque-steer effekten som du saknade så kan jag meddela att med 500 Nm så framträder det även i min 9-5:a
    Jag ämnar snart trixa lite med framvagnen för att minimera det, även om det som du säger, ger en känsla av helvild bil.

    Förutom ovan sagda fördelar så är jag helt såld på råstyrkan från botten av registret. Redan under 2000 rpm så bär det iväg som attan. Att hålla 90 och ge fullt på femman är kanske inte det snällaste man kan göra mot drivlinan, men lik förbaskat så är det så jäkla härligt och avkopplande att inte behöva växla hela tiden.

    Mitt råd till dig Kahuna är att istället för att längta tillbaka, blicka framåt, öppna plånboken och uppgradera. Du kommer inte att ångra dig!

    Mvh Stoffe

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    t5-spis

    kul med fler bakåtsträvare som jag! bara att jämnföra våran -01 med våran -91 vilken som går sönder mest och allmänt käkar pengar som gräs. Det var bättre förr!
    10år äldre bilar brukar gå sönder oftare.
    Testa vilken motor som hanterar 400+hk bäst i ländden
    Komforten är största pluset med 9-5.an tycker jag i en jämförelse.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    men är fullkomligt livrädd för T7-motorer.
    Trots att jag har en välbesökt websida om problemen med oil sludge i "T7-motorerna" är jag inte alls rädd för dem.
    Nehe, det var ju bra.

    Men om det finansiella perspektivet är "9-5 Aero 20.000 mil" så går det inte att bortse från att risken för motorhaveri är ca 1000 gånger större än en icke-lågfriktionsmotor med T5.5. All erfarenhet tillgänglig för den intresserade indikerar att köp av nyare Saab med mycket mil på nacken är ett rent gungfly och hasardspel med hushållspengar. Det räcker att stå utanför Bilpartner i Lund en halvtimme så kommer det in en T8-bensinturbo som låter som en 60-tals Mersadiesel.

    Att det över huvud taget går att sälja begagnade Saab 9-5/9-3 idag är tack vare folks fullkomliga ointresse för bilar, och de administrativa klantarslar i Saab/GM:s korridorer som är pappor till lågfriktionsmotorns liv och leverne lutar sig säkerligen tillbaka i högönsklig välmåga hos något annat företag vid det här laget, trots att de företagsekonomiskt sett borde ha näringsförbud resten av livet.

    Näe, fy fan. Ska man idag seriöst våga sig på en beggad 9-5 Aero är det bara att budgetera in nya kolvar/ringar innan man vågar sig utanför kommungränsen.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Men om det finansiella perspektivet är "9-5 Aero 20.000 mil" så går det inte att bortse från att risken för motorhaveri är ca 1000 gånger större än en icke-lågfriktionsmotor med T5.5.
    Att siffran 1000 är tagen ur din fantasivärld är lätt att inse.

    Saab angav väl att det var 2.3% av B2x5-motorerna som har problem med oil sludge. Av dessa kanske 10% faktiskt råkar ut för haveri. Antalet motorer med "T5.5" som råkar ut för haveri blir därmed 0,023 * 0,1 / 1000 = 0,0000023 dvs 1 motor av 435000. Är inte 435000 i samma storleksordning som antalet motorer med "T5.5" som har tillverkats? Vems motor var det som havererade?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    All erfarenhet tillgänglig för den intresserade indikerar att köp av nyare Saab med mycket mil på nacken är ett rent gungfly och hasardspel med hushållspengar.
    Det är snarare mindre risk med en bil som har gått långt då detta betyder mycket långkörning med liten risk för oil sludge.

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Det räcker att stå utanför Bilpartner i Lund en halvtimme så kommer det in en T8-bensinturbo som låter som en 60-tals Mersadiesel.
    Börjar du blanda in gamla 900 med T8-motorer, eller nya 9-3 med Trionic 8-motorer? Vad har de med saken att göra?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 647
    Stoffe, visst ska det bli mer effekt, men jag tror inte det blir i den utsräckningen att det blir nya kolvar och 500 Nm

    Tack för coachningen i alla fall
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    493
    Det är ju bra iaf att de har ordnat med förlängd motorgaranti.
    Annars hade jag inte vågat rekommendera 9-5 till mina
    nära. Min bror har en 9-5 2,0t -01, och ,min systers familj
    en 9-5 Vector -02. Dessa är gamla Audi, Passat ägare och
    det var mig dom rådfrågade om 9-5, hoppas nu bara att
    dom inte får några bekymmer, dom har dock fullservade
    bilar så man har ju garantin om det händer något,
    talade ju oxå om vad som gällde för dom, vågade ju inte
    lovprisa bilen då det skulle kännas som att lura dom.
    9-3 SC 1,9tid -08

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 613
    -big kahuna-: Jag upplever precis samma sak som dig, fast TVÄRTOM.

    Jag hade en 9-3. 99:a 200hk innan och bytte till en 9-5 Aero i höstas.
    Vilken skillnad, komfort, körkänsla, prestanda ja allt. Har inte haft ett endaste problem med min 9-5:a (peppar, peppar) sen jag köpte den. Hade iofs inte några jättestora problem med min 9-3:a heller ( en trasig DI, läckande kylkabel)

    Jag skulle aldrig byta tillbaka. Bagaget i 9-5:an är lätt större än vad man tror (sedan), jag får in en barnvagn, baslåda, slutsteg och massor med matkassar när jag är och t.ex. handlar. Inga problem alls.

    Bilen känns otroligt säker att köra också, känns som att man sitter i en betong bil som är bra skyddad. Ljudnivån är låg från vägbuller (dock inte från avgasröret )

    Överlag är jag mycket mycket mycket nöjd och visst är man lite nervös/orolig över oil sludge problemet men jag kan ju inte gå och vänta på att det drabbar mig! Oljan kollas ofta och underhålls på rätt sett.

    Nåja jag hoppas du blir nöjd till slut oavsett hur du gör...
    / Stefan
    Är inte särskilt aktiv här längre då jag ej har Saab längre.

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    En liter olja på tusen mil?
    Vakna för fan!
    Vad är det att bekymra sig över?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Att siffran 1000 är tagen ur din fantasivärld är lätt att inse.
    Jag erkänner. Siffran är ej byggd på någon doktorsavhandling. Den bygger mer på en faktisk ilska över att en i övrigt så bra bil som 9-5 under huven saknar något som inger trygghet och förtröstan, utan istället är upphov till nervositet och oro.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Saab angav väl att det var 2.3% av B2x5-motorerna som har problem med oil sludge.
    Som potentiell bilköpare bryr jag mig mycket mer om frekvensen av mustig avgasrök ur alla dessa 9-5:or med 2.0t/2.3t på bakluckan, än vad Saab anser lämpligt att offentliggöra för procentsiffra.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Börjar du blanda in gamla 900 med T8-motorer,
    Hehe, kanske att man får stå utanför Bilpartner ganska länge för att få se en sån
    eller nya 9-3 med Trionic 8-motorer? Vad har de med saken att göra?
    Nja, inget. Det var lite OT som är att hänföra till min allmänna irritation över intrycket att ju nyare Saab desto skörare motor.

    Normalt vill man ju byta upp sig, även motortekniskt.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    En liter olja på tusen mil?
    Vakna för fan!
    Vad är det att bekymra sig över?
    Well, kanske inget alls.

    Men om man jämför mot en bil som drar 0 liter olja på tusen mil - ja då blir det lätt såhär

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 165
    jag kan säga så här. Enda anledningen att jag inte köpte 9-5an är enligt mig alla problem med motorn rost o annat skit som enligt mig inte ska finnas på en så pass ny bil. Jag bryr mig inte om diverse garantier (som man ändå får jaga folk för hos ÅF). Jag köpte 9-3a med t5 (min andra) och skulle aldrig byta den mot en 9-5a. Precis som du säger, att man varje gång man gasar ska vara rädd om ngt ska smälla orkar inte jag med, dricker olja, rost på 3 år gamla bilar, nej tack. 9-3an ligger kanske inte på vägen riktigt om 9-5an men det är litet pris o betala jämfört med alla skräckhistorier man har sett och bevittnat på t7 motorer.

    har kört 13000km nu med 9-3an som används varje dag och inte ens glödlampa har gått sönder. Nu är min 2 dörrars så det e väl lite bläää när det gäller o komma in fler än 2, men när det gäller o lasta så sväljer den det mesta med baksätet nere.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 613
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    har kört 13000km nu med 9-3an som används varje dag och inte ens glödlampa har gått sönder. Nu är min 2 dörrars så det e väl lite bläää när det gäller o komma in fler än 2, men när det gäller o lasta så sväljer den det mesta med baksätet nere.
    Med andra ord ett bra köp
    / Stefan
    Är inte särskilt aktiv här längre då jag ej har Saab längre.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av CokeMan
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    har kört 13000km nu med 9-3an som används varje dag och inte ens glödlampa har gått sönder. Nu är min 2 dörrars så det e väl lite bläää när det gäller o komma in fler än 2, men när det gäller o lasta så sväljer den det mesta med baksätet nere.
    Med andra ord ett bra köp

    haha precis

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Turbon laddar inte, men bilen går i övrigt bra OG9-3 T5
    Av Tobbe87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 17:14
  2. [LÖST] Bilen startar inte, står och "klickar" NG9-3
    Av Suedish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 23:50
  3. Slippa "koppla in" farthållaren varje gång bilen v
    Av Xmit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •