Hej, har nu haft min 9-5 aero -00 i ett halvår och tänkte bara skriva lite om vad jag tycker så här långt. Jag kommer i första hand att jämföra med min 9-3 som jag hade innan.
9-3:an var av samma årsmodell och med 1000 mil mindre på mätaren. Den hade plyschklädsel och var rätt alldaglig. Var dock lite fixad med sänkfjädar från Nordic och Maptun "steg 3+".
Min spontana känsla fortfarande efter sex månader är att jag aldrig skulle bytt bil.
9-3:an var 300 kg lättare och betydligt roligare att ratta. Just det här spattiga helvilda slitandet i ratten vid fullgas som inte existerar på 9-5:an gör verkligen att det känns som en helvild bil . Inte behövde man oroa sig för spruckna kolvar eller oilsludge heller eftersom det satt en T5-spis i den. Dessutom under de nästan 4 år jag hade bilen så var det aldrig något som gick sönder. Jag fick typ byta bromsbelägg en gång fram, samt däck. Det tråkiga med den bilen var att den inte hade skinnklädsel eller viggenoptiken.
9-5:an då? Jo den är som ett lok på motorvägen. Kursstabil, sväljer ojämnheter där min 9-3 skakade som en ofjädrad hästdroska. 9-5:an har behagligare komfort och mindre vindbrus och vägljud. 9-3:an har motsvarande vägbuller och vindbrus i 100 km/h som 9-5:an har i 150. Dessutom är det mysigt med skinnklädsel, det är kanon när man har småbarn. Dessutom är kupén större och bredare i 9-5 och man får lugnt in 2 barnstolar, en i framsätet och en till i baksätet bakom den. Det hade aldrig gått i 9-3:an
Lastutrymmet har jag insett var helt enormt i 9-3:an. Den sväljer en barnvagn lika bra som 9-5 kombi. 9-5 har dock en fördel att man får ett gigantiskt PLANT lastgolv när man fäller sätet.
Det jobbigaste med 9-5:an är att man är konstant orolig att få en sprucken kolv utflygandes genom huven. Dessutom verkar ju väldigt många bilar ha drabbats av oilsludge. Även min Dessutom drar bilfan en liter olja drygt på 1000 mil.
Dessutom har det varit mer småstrul med 9-5:an som 9-3:an inte drabbades av. Jag har fått byta SID och hjullager. DICE var också paj så ACC:;n funkade inte. Gissa om handlaren jag köpte bilen av fick hålla på ett tag för att komma på det Detta gick på garanti så det drabbade inte mig. Lika så åtgärdades oilsludge på garanti.
Men summan av detta fortfarande efter 6 månader är att: 9-3:an är mycket roligare att ratta på grund av de sämre chassiet (hmmm), Motorn är skottsäker och man behöver inte få yrsel och magont varje gång man vrider om startnyckeln. Komfort och utrymme är bättre i 9-5 vilket är ett tungt vägande argument för en familj som växer. Detta är det ENDA skälet till varför vi bytte bil.
Jag är nästan helt säker på att jag kommer att äga en 9-3 med T5 igen i mitt liv, frågan är bara när