Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ACC kyler inte... HJÄLP!!!

  1. #1

    ACC kyler inte... HJÄLP!!!

    Har en saab 9000 cs 2,3t fr 92
    Verkar inte som Acc:n kyler!
    Har ringt en firma här i Uppsala och de säger att det kommer kosta 10000 kr att fixa brrr. Finns inte en chans att jag lägger de pengarna.

    Är det någon som har något tips vad man ENKELT kan kolla själv eller har något billigt/bra förslag på firma i närheten (inom 10 mil) som kan göra det billigare?

    Måste man verkligen konvertera? det lät så på firman. Har läst andra trådar här där folk verkar ha fixat det betydligt billigare.

    Någon här i klubben som kan hjälpa?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Är du säker på att din bil har R12 och inte R134 som köldmedium? Ut å kolla på skylten under huven, det står där.
    En sak du kan kolla är om det är "det vanligaste felet" nämligen att kopplingen till pumpen slirar. Ha huven öppen, gärna någon medhjälpare som lyssnar vid pumpen. Slå på och av pumpen några gånger och lyssna om kopplingen går in med ett distinkt klonk (slå mellan Auto och Econ om du har acc). Är det kopplingen så märker man att den inte griper in utan slirar istället.
    Är det inte det så kan du ju bygla solenoiden och kolla i "ögat" och se om det bubblar överhuvudtaget.
    Är felet att det är totalt tomt så blir det jobbigare ja.

  3. #3
    Tack för svaret!

    Vet inte om den har R12 eller R 134 får kolla ikväll efter jobbet. Jag antar att man inte behöver konvertera om man har R 134?

    Om det är kopplingen till pumpen vad kostar det att fixa då på ett ungefär?

    Ungefär här känner jag mig lite bortkommen: "bygla solenoiden och kolla i "ögat""
    Förstår inte riktigt hur och var man ska kolla

    Om det nu är R12/R134 och gasen läcker någonstan vad är rimligt att betala?

    Finns det någon riktigt billig och bra firma som fixar Acc i Uppsala, sthlm, västerås, Enköping, Gävle eller i närheten av dessa städer?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207
    Hej!


    Om nu gasen inte läckt ut, och du har ett annat fel typ givare av nåt slag eller magnet kopplingen eller så, då är nog 1000kr ett ganska rimmligt pris på en seriös firma (en innertemp givare kostar ju iaf 5-700kr tror jag)

    Men om det nu är en läcka, vilket är det absolut vanligaste orsaken (kondensor eller röret mellan den och torkfiltret är vanligt på din modell) så får du nog räkna med mer än 1000kr om det skall fixas för gott. Visst kan du få systemet påfyllt för en tusenlapp, men då är det sedan tomt igen efter ett halvår kanske, försvinner det gas så är det en läcka thats it tyvärr.

    På min bil (CSE -94) så var det röret från kondensorn som gett sig.
    Ja fick ge 3000kr totalt hos en AC verkstad för fyllning med spårmedel, läcksökning, byte av rör + vacumsugning, fyllning provtryckning. Då gjorde han röret själv (på saab skulle bara röret kostat 1200kr ).
    Så jag tyckte 3000 var billigt, för på saab skulle dom haft mellan 5-6000kr för hela klabbet.
    Då hadde jag R134 oxså, om din är en -92 har du troligtvis R12 vilket innebär att det måste konverteras= byte av oringar i kompressor m.m.

    Det skall stå under huven på en grön eller gul lapp vilken gas du har.


    Robban
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  5. #5

    Konvertera...

    Vet någon ungefär vad en konvertering till den nya gasen bör kosta? Någon firma som gör det billigt och bra?

    Har inte tagit mig till bilen pga arbete och hemskt väder så vet inte om det är R12 ännu. Tycker inte det är värt att fixa ACC:n om det kostar mer än 4-5000.
    Man har ju iaf taklucka

    Om man beslutar sig för att inte laga acc:n bör man vidta några åtgärder med bilen (tex plocka bort någon onödig del eller så)?

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Konvertera...

    Citat Ursprungligen postat av Punisher
    Om man beslutar sig för att inte laga acc:n bör man vidta några åtgärder med bilen (tex plocka bort någon onödig del eller så)?

    Nej. Egentligen behövs det inte...


    Det kan vara lika bra att klippa av drivremmen till AC kompressorn (om du har den motorn det sitter två remmar på, en för ac-pumpen och en för allt annat)

    Har du en sån bred multirem som driver alltihop inklusive AC-kompressorn så kan du skaffa en rem för bilar utan AC.

    Sen kan du ju förstås kasta ur allt som har med AC,n att göra för att spara vikt, om du känner för det. Nackdelen är nog att nya ägaren kanske inte gillar det om du ska sälja bilen, men du sparar ju en hel del vikt på att hiva ut kompressorn osv.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Jag hade helt skippat konverteringen.
    Vanligtvis funkar det superbra även utan att byta o-ringar.
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349
    När jag hade samma Acc problem, så lämmna jag in bilen till Malte Månsson i Uppsala. Och för mig var det bara någon form av värme säkring på kompressorn som hade gått. Jag fick då alternativen att antingen byta ut den för många 1000 lappar eller bara bygla den för en 1000 lapp. Så det var ju inte alltför svårt att välja

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Jag hade helt skippat konverteringen.
    Vanligtvis funkar det superbra även utan att byta o-ringar.
    Går det att köra utan konvertering. På saab sa dom att konverteringskitet innehöll bla en tryckvakt som jobbar vid andra tryck än med R12. Där måste den bytas annars slår inte kompressorn till iaf. Stämmer inte detta alltså?
    9-3 2,0t vector
    Linköping, Västervik

  10. #10

    Nu har jag kollat Ac:n på bil-el firma!

    Det första mekanikern konstaterade var att jag har nya gasen i min bil (vet inte om den är konverterad eller va så från början)det andra att det fanns gas kvar och alltså bara skulle vara onödigt att göra något (fylla på gas eller testa systemet). Han menade vidare att gamla bilars ac ofta inte kyler så bra (jag jämförde min med en passat från 2004)

    Men jag tycker fortfarande att Acc:n kyler dåligt på low, kommer liksom blandat kall och varm luft. Någon som har någon ide om vad det kan vara?

    Kan det vara värme från motorn som kommer in i fläktsystemet på något vis?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207
    Hej!

    Läs här, det kanske kan vara något om du har samma symtom....


    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... etkoppling


    mvh
    Robban
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  12. #12
    Tackar Robban! ska undersöka om det funkar för mig oxå.

Liknande ämnen

  1. AC kyler inte 9-3 SC 09
    Av Glader9991 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 18:36
  2. [LÖST] ACC kyler inte 9000 -95
    Av J Bilstrup i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 19:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •