Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Byta ventilkåpspackning och tätningsplugg OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -

    Byta ventilkåpspackning och tätningsplugg OG9-5

    Hej. Ska försöka mig på att byta ventilkåpspackning och den runda pluggen som alltid läcker olja.
    Själva packningen är väl inga stora problem, men ja oroar mig för pluggen! Hur får man bort och tillbaks den nya?
    Saab 9-5 Vector -03

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Om du har kåpan lös så kan du lossa "överfallet" som normalt sett skall hålla fördelaren på plats (på bilar som har det) vilket faktiskt pluggen är just täckplugg för.

    Finns info här
    http://www.saabwiki.info/index.php?t...e_Cover_Gasket

    Borde gå knacka inifrån med mejsel och/eller lossa överfallet. Som du ser så krävs det dock en säkerhetstorx-bits för det, en vanlig torx fungerar ej pga "piggen" i mitten på fattningen.

  3. #3

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Pluggen byter man enkelt genom att borra ett hål i den utifrån, skruvar in en plåtskruv och bryter ut alltihop. Den nya knackar man bara in lagom långt. En 1/2" 17mm hylsa brukar styra fint i pluggen. Sen en förlängare på det. Detta är ett femminuters-jobb.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Byter man ventilkåpspackning samtidigt så är det väl onödigt att borra i den och riskera spån i toppen även om det såklart funkar det också
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-16 klockan 08:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Knacka i kanten på den gamla med mejsel så den vrider sig 90grader. Demontera genom att dra ut med lämplig tång. Montering: Olja in den nya och pressa/knacka på plats med lämplig hylsa+ förlängare. Tar några minuter...
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-16 klockan 08:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Tackar för massa svar. Ska försöka mig på bytet i helgen.
    Saab 9-5 Vector -03

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Det är rätt tetigt att få packningarna (inre o yttre) på rätt plats på alla ställen samtidigt. Till det har jag använt fiskelina de sista två sista gångerna o det har funkat kanon. Jag lägger då ventilkåpan upp o ned på bänken och binder fast packningarna med fiskelina på några strategiska ställen så att när jag vänder topplocket åt rätt håll så slipper jag fippla med det. Sen när jag börjat dra bultarna (men inte fullt ut) och märker att allt hamnat där det skall så klipper jag mina fiskelinor o drar väck dom. Fasen vad jag svor över detta första gångerna.

  9. #9

    Question

    Varför inte bara läsa den länkade tråden i FAQ?
    Alla dessa tips ni skriver nu finns redan där...
    Eller skall vi skrota FAQ och alla gamla lösta trådar som ofta är fulla av bra tips?
    Trodde det var på FB man upprepar frågor och svar istället för att ta tillvara på forumets digra kunskapsbank.

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Varför hit och varför dit... Eftersom du frågar svarar jag:

    Visst mitt inlägg tillförde ju inte mycket som inte fanns i FAQ, erkänner! Jag kunde ha länkat direkt till lämpligt inlägg med exakt samma info. Ingen tvekan om det!

    Å andra sidan tyder ju denna tråds existens på att det är här aktiviteten är högst. Så det blir ju en avvägning. Skall man svara här eller hänvisa till FAQ. "Läs FAQ!" kan lätt uppfattas en aning arrogant. Att upprepa ett svar här (för femtielfte gången) hjälper kanske TS bättre. Speciellt som det redan länkats till FAQ och diskussionen ändå fortsätter här efter vi alla känner till att det finns en FAQ. Hur hjälper man till bäst då? Jag tycker inte svaret är självklart. Att korrekt information finns på mer än ett ställe är i min mening inte enbart onödigt. En backup om FAQ försvinner, och större chans att hitta kanske...

    Ren allmänt är jag enig med Moderator.
    Men i just detta fall blir saken lite speciell. Personligen tycker jag inte forumets FAQ i ämnet tillhör de bättre, snarare tvärtom. Visserligen finns det mycket information i FAQ, men verkligen inte allt som skrivits i denna tråd. Jag har lärt mig sådant som inte står i FAQ genom att läsa här. Något jag tycker var så bra att jag kommer att byta teknik när jag byter packning nästa gång. Så visst tillför tråden något nytt!

    När man dessutom i denna tråd länkar till SAAB-Wiki som har en väldigt mycket mer genomarbetad information med bra bilder om saken, ja då kan man undra hur många som väljer den och skippar FAQ?

    Nu hade det väl varit lämpligt att komplettera befintlig FAQ med denna nya information. Men jag kan bara skriva ett inlägg i slutet av FAQ-tråden, så frågan är om folk kommer att läsa så långt. Tveksamt tror jag. Dessutom är vi tillbaka till om man skall skriva något som redan står i en annan tråd. Är det OK/önskvärt att duplicera info?

    Forumets FAQ, alltså den tråd det länkats till, tycker jag inte platsar under denna rubrik. Det är egentligen inget annat än någon annan som ställt samma fråga som TS.

    I just detta fall saknas en tillräckligt bra instruktion/FAQ. I allafall har jag inte hittat någon på forumet. Men detta är en fråga som återkommit och det är troligt att den som är ny Saabägare kan råka ut för. Så en lite mer grundläggande instruktion i en ny tråd, i FAQ kanske är det som behövs. Om så önskar kan jag ställa upp som ägare/skötare av den.

    Det, som enligt min personliga mening, behövs är att man sammanställer den utmärkta information som finns här och skriver ihop en ordentligt instruktion. Det är vad jag skulle vilja se som FAQ. Här kommer ett första förslag/utkast till de arbetsmoment som ingår.


    1. Demontera tändkassetten/ DI-modulen
    2. Demontera ventilkåpan
    3. Skall pluggen inte bytas fortsätt till punkt 8
    4. - Memorera/mät hur långt in den gamla pluggen sitter
    5. - Knacka i kanten på den gamla pluggen med en mejsel så den vrider sig 90grader.
    6. - Demontera den gamla pluggen genom att dra ut med lämplig tång.
    7. - Olja in den nya pluggen och pressa/knacka på plats med lämplig hylsa+ förlängare.
    8. Demontera den gamla packningen, obs det är egentligen 2st
    9. Rengör ventilkåpans anliggningsyta inkl spåret för packningen.
    10. Montera ny packning (2st)
    11. Fixera packningen genom att vira och knyta fisklina runt ventilkåpan
    12. Montera ventilkåpan och se till att packningen kommer rätt
    13. Dra i några av ventilkåpans skruvar lite försiktigt så packningen ligger kvar och fisklinan kan tas bort.
    14. Klipp av /knyt upp fisklinan och ta bort den
    15. Dra fast ventilkåpans skruvar med 15Nm i följande ordning


      Ventilkåpa åtdragning.png
    16. Montera Tändkassetten/ DI-modulen. OBS! Den skall dras med 11Nm. Det är INTE hårt. Ta det lugnt!


    Bonus info:
    1. Tändstiften skall bytas varje år på en BioPower. De skall dras med 28Nm. Det är hårdare, men inte hårt det heller!
    2. I ventilkåpan sitter en styrskena till kamkedjan med art nr 30518277. Den skall vara mjuk, men blir hård med tiden. Den är billig (googla!). Så byt den gärna när kåpan är loss.
    3. Att det är en bra idé att rengöra kåpan ordentligt berättar jag inte :-).


    Kan lämpligen kompletteras med info om art nr för de motorer som är aktuella

    Om det kan vara till någon hjälp

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2020-04-30 klockan 23:51. Anledning: Tyrkflesnisse korrischerade et stavfle
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Hjälp med att identifiera motor/olje "läckage" med hjälp av bilder.

    Hej på er!

    Har en Saab 2.3t 2004 9-5 regnummer:WFD 765.
    Har ett oljeläckage, och undrar vad som behövs för att fixa det. Bilder under visar problemet. Sitter på högersidan högt upp på motorn om man kollar mot motorn.

    Bifogar bilder under. Om någon har en möjlig guide/lösning på detta hör jag gärna det. Gick ej igenom besiktningen pga att han såg olja under bilen. Kan ett alternativ lösning vara att köra högtryckstvätt och sedan ta den igenom bess? Finns det några möjliga allvarliga konsekvenser förutom att dem kommer dricka en del olja?

    Tackar på förhand!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Pluggen kostar under 100kr och byts enkelt enligt instuktionen ovan:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1528013
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    Denna förbaskade ventilkåpspackning..

    Efter att ha uppgraderat vevhusventilationen var jag supernöjd, bilen hade inte dragit en droppe olja på 200 mil.
    I samband med detta byttes jag även ventilkåpspackningen.
    Inte illa för en 9-5 med 22.000 mil

    Men, det fuktade fortfarande aningen i främre vänster kant av ventilkåpan, vid "hålet" där det ska sitta något på automatbilarna.
    När jag knackade ur den gamla "proppen" som sitter där var jag tvungen att lyfta av ventilkåpan. Jag knackade dit den nya "proppen" så den satt på samma sätt som den förra, och skruvade sedan dit kåpan igen.
    Nu började den dock läcka olja! 20 mil senare plockade jag av kåpan, kontrollerade att packningen låg rätt och allt såg OK ut. Tyckte skruvarna till ventilkåpan satt lite löst (hade momentdragit dom, dock vid kyla, så tänkte att skruvarna kanske utvidgas lite när motorn blir varm. Monterade därför tillbaka allt och drog skruvarna lite hårdare.. Men den läcker fortfarande lika mycket.

    Nu är det svårt att avgöra exakt var den läcker. Om den läcker i "hålet" till automatkopplingen (där är det fuktigast), eller om det läcker någon annanstans och sedan "rinner" till hålet för att där visa sig..
    Någon som har några tips? Känns ju som ett enkelt problem!

    P.S. hur långt "in" ska pluggen i "hålet sitta"? Är det möjligt att denna läcker? Tycker den sitter tajt och bra.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Jag bytte till slut ventilkåpspackning IGEN. Den gamla hade alltså suttit i endast 4 månader men börjat läcka som ett soll efter att ventilkåpan monterats av och sedan på igen.
    Jag inspekterade den noga efter skador (om den blivit klämd eller liknande vid andra montaget) men hittade inget konstigt.

    Den första packningen kom från Speedparts och den andra var en Elring. Innan jag monterade jämförde jag båda packningarna och den nya från Elring kändes lite tjockare.
    Nu är det torrt och fint igen!

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Låter bra, jag har köpt en elring som ska monteras snart tänkte jag
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Härligt Och som någon annnan tipsade om på forumet, fiskelina i skruvhålen för att hålla fast packningen när man sätter tillbaka ventilkåan är en jäkligt bra idé

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Köpa plugg. Vart?
    Mekonomen hade ingen.

  18. #18

  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Yikes vad dom gått upp i pris, originalet kostade 29:- när jag köpte 2017, nu kostar den 72 spänn!
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Varför köpte man inte på sig några original kedjesatser är en bättre sak att oja över idag, ge det nåt år till så kostar de säkert 10 papp...

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Oljeläckage tätningsplugg ventilkåpa B2x5
    Av Gee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2022-09-19, 20:21
  2. Hur byta tätningsplugg topplock B205?
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-19, 12:48
  3. [LÖST] Läckande ventilkåpspackning? OG9-3
    Av Davi98 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-02-05, 22:13
  4. [LÖST] Skillnad på ventilkåps- och topplockspackning OG9-5 B2x5
    Av driver28 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •