Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Problem med dammtätningar bromsok bak OG 9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    6

    Problem med dammtätningar bromsok bak OG 9-3

    Hej!

    Jag håller på att renovera bromsok till min OG 9-3 SE 2002 men har stött på problem. Har blästrat oken och köpt nya kolvar och repsats för tätning och dammskydd/damask av märket Budweg Calipier både fram och bak. Allt frid och fröjd till det sista momentet när dammskydden skulle på oken bak (ATE), de släpper från oken, dvs från kanten runt cylindern. Gjorde ett försök att beställa ATE-repsats från Tyskland men även de dammskydden är av för stor innerdiameter på delen som ska fästa mot oket. Jag noterade att de inte heller var identiska med orginal ATE dammskydden då orginal har en invulkad metallring och är mycket tightare. Finns det olika ok? Mina har 35 mm kolvar, på tex Autodoc förekommer både 35 och 36 mm med referens till samma OEM-nr för repsats. Någon som har tips vilken repsats man ska köpa där dammtätningarna sitter fast ordentligt?
    ORIO visar Saab art nr 4467080 (löjligt dyra) , och på den bilden ser ut som de ATE-dammskydden som inte passade på mina ok.

    Tacksam för förslag, lite less på att beställa hem delar som inte passar.

    /Markus

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Stommen du har är inte såpass skadad/rostig så det helt enkelt saknas gods då så det är därför dammskydden inte sitter kvar?

    Har hänt mig på ett 9-3 SS bromsok bak, dvs aluminiumok, det hade oxiderat såpass så det var väldigt svårt att få dammskyddet att fastna ordentligt varvet runt.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Du har antagligen inte originalok.............Så här var det i början när kinesoken kom på tex biltema. Passar som komplett enhet men ska du repa dem så passar ingenting. Skulle fixa en volvo en gång och byta belägg och en damask var det bara sopor av och rev isär rustad med ny repsats och så fasiken att det passade........Precis samma grej att måtten inte stämde riktigt på damasken, var nån millimeter fel. Ger mig sjutton på att de gjorde det bara på rent jäkelskap.
    Idag tror jag det är bättre på de ok som finns för de problemen som fanns i början med damasker som var borta på nåt år bara ser man sällan idag. Är väl mer sån tillverkning idag och det skulle ju vara dödsdömt från start att ha dåliga komponenter.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Jag har renoverat iaf 4 biltema-stommar som jag vet om och där var det rätt och matchade OEM exakt men jag tvivlar inte en sekund på det du säger, det är säkerligen precis så det är då tillverkningstoleranserna verkligen är under kritik ibland.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    6
    Det är original ATE-ok. Dessutom från två olika bilar men med samma passningsproblem. Och nej jag tror inte det beror på rost då gamla dammtätningarna var hela men gick sönder vid demontering. Jag bedömer att dammtätningarna både Budweg och ATE har ca 1 mm för stor innerdiameter jämfört med de som satt original. Gör ett försök med billigare från Speedparts, återkommer med om det funkar bättre eller ej.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Sist jag renoverade två såna bromsok använde jag AUTOFREN D41668C och de hade inga problem med passformen.


    Finns b.la här
    https://www.motointegrator.de/artike...tofren-d41668c

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    6
    Tackar, för det tipset! Bra pris med. Jag var lite rädd för de billigare satserna, tänkte att gummit kanske inte är lika bra. Men just nu är jag nöjd om jag hittar något som passar....

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Låter otroligt att original ATE delar skulle fela i mått. Är du helt hundra på att det är original ATE ok? Det som kan ställa till det i övrigt är väl mest att ibland sitter damasken olika, En del har invulkad ring och en del har lös klämring på utsidan. Att lita fullt ut på olika kataloger kan ju ge märkliga översättningar ibland. Nu menar jag inte att det specifikt är så på dessa men jag har sett liknande på andra märken när man bytt repsats.

    Var ju tvungen att grotta ner mig lite i detta och det måste ju vara nå tok på eftermarknaden. Var har du köpt delarna? Det står ju som sagt både 35mm och 36 mm om man söker och krossar på ett och samma artikelnummer. Det kan ju inte stämma. Även i Autofren katalogen känns det märkligt. Satsen ovan som är med kolvar D41668C är till 35mm ok men samtidigt så listar de både 36 och 38mm repsatser till samma bil......
    Vad jag kan se så finns det endast 35mm ok till Saab. Däremot så finns ju lika ok till andra märken i andra dimensioner så kanske har det blivit tokigt i nån katalog nånstans och även damaskerna skiljer lite. Att använda samma repsats på både 35 och 36mm ok låter inte rimligt alls............

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av StefanM den 2020-04-16 klockan 09:42.

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Autofrenkatalogen är inte helt logisk kan jag hålla med om och innehåller en del fel här och där, den där satsen funkade dock utmärkt på mina bromsok inklusive kolvarna.

    Ska man va petig vid renovering så skall tydligen urfräsningen på kolvarna placeras korsvis mot varandra om jag inte tolkade WIS fel.

    Ingen aning om varför men gissar det har något magiskt med slitage/missljud från belägg, någon ingenjör kanske kan flika in vad de beror på?

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Jo satsen med kolvar är ju 35mm så det stämmer ju men på samma bil listar de ju repsatser utan kolvar som anges till 36 och 38mm...Samma problematik dyker ju upp på eftermarknaden så deras uppgifter blöder väl ut och kanske bidrar till att det blir fel.....36mm satsen behöver ju nödvändigtvis inte ha lika damasker som 35mm satsen. Nånstans kanske det blir tokigt....Det var därför jag tänkte på om det bara blivit fel sats beroende på var man har köpt. Autodoc och liknande skulle jag inte lita på för fem öre......

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    6
    Hej, jag har köpt från Trodo första försöket. BUDWEG CALIPER 203501, då jag även köpte Budweg kolvar, vilket är samma som Orio har i sitt sortiment. Allt passade utom dammtätningen som upplevs som något för stor. Nästa försök blev Autodoc som hade ATE 13.0441-3506.2 men, de var uppenbart inte lika som original så där har det blivit fel i referenserna. Dessa var ännu mer glappa. Har försök söka på ATE-numret för de gamla dammtätningarna på nätet men inte hittat något, förmodligen har satsen ett annat nummer än det som står på dammtätningen. Nu väntar jag med spänning på paketet från Speedparts, förhoppningsvis är det med lös klämring så att det ska sitta, osäker på vilket fabrikat det är. Annars går jag på ovanstående Autofren-rekommendation. Jag satte mina urfräsningar nedåt på båda sidor, men funderar också vad syftet med dem är.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    både budweg 203501 och ate 13.0441-3506.2 är ju korrekta artikelnummer så det verkar ju konstigt om dessa inte skulle fungera ? Är du helt hundra på att det verkligen är originalok?

    Urfräsningarna ska för övrigt sitta lika men i en särskild vinkel. Ungefär som de halvmåneformade urtagen man ibland kan se på plattorna emellan på vissa belägg. Ska ju ta bort oönskade ljud.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    6
    Nu har jag äntligen fått ihop grejorna och ja, jag köpte bilen när den var 5 år gammal så jag är helt säker på att det är originalok. Dammtätningarna från Speedparts har klämringar så de sitter fast, men inte blir man imponerad av passformen där heller. Skulle helst haft något som klämde åt ännu mer. Jag fick bra bromsvärden på besiktningen så man får hoppas att de funkar ett bra tag till nu. På de begagnade dammtätningarna står det för övrigt ATE 13.8102-3504.2 men dessa har jag inte lyckats hitta någonstans. Tackar för visat intresse och tips!

Liknande ämnen

  1. Problem med byte av bromsok
    Av fredrikr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 12:05
  2. Problem med bromsok
    Av tommy_80 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 21:36
  3. Problem med bromsok
    Av olkarl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •