Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Trasigt stabstag efter byte till nya? OG9-3 -99

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Trasigt stabstag efter byte till nya? OG9-3 -99

    Hade trasiga stabstag på 9-3an och va på Biltema och köpte 2st nya. Monterade dessa och tänkte att nu är det frid å fröjd men dagen efter så small det till i framvagn när jag svängde i en korsning och slamrade hela vägen in till jobbet.

    Väl inne på jobbet hissade jag upp bilen för att kontrollera och då hade krängningshämmaren slitit sönder den vänstra staget, slitit ur kulan ur staget. Då började funderingarna, Hade jag monterat dom fel? (satte dit dom precis som dom gamla suttit) Kan det ha varit något fel på staget, pga Biltema? Drog jag åt bussningen för hårt i botten? Funderingarna är många.

    Såg även att gummibussningen den vänstra runt krängningshämmarn va trasig, det sticker ut gummi bit ur den, så undrar ifall en glapp bussning kan få den att gå sönder? Men det är ju scenarios som jag aldrig har varit med om förut.

    har iaf fått hem nya bussningar och ett nytt stabstag nu från Speedparts så dessa ska monteras till veckan så får vi se om det funkar igen. Måste ju ha till det här så jag kan besikta bilen.

    Men är det nån som känner igen detta? Är det pga dålig kvalite på stagen eller dåliga bussningar som är boven, eller har jag gjort nåt fel vid monteringen?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Fixade detta igår men speedparts... hade ju beställt nya bussningar till krängaren och mätt den till 26mm och beställde 26mm och fick rätt sats, MEN ena bussningen va 24mm invändigt... *suck* svor bra länge innan jag upptäckte det. Men fick iaf den vänstra bytt som va trasig och satte dit ett nytt stag nu från speedparts också och nu fungerar det utmärkt!

    Antingen gjorde jag nån tabbe vid monteringen av det andra staget från Biltema eller så va det nåt fel på det. jaja nu är allt frid å fröjd Å TYST!
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. Spårkänslig efter byte till sommardäck!?
    Av realtid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 16:49
  2. CE lampan tändes efter byte till ny AV
    Av Teamwottuning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 21:44
  3. Skillnad efter byte till ferrita??
    Av gardh23 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 16:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •