Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Saab CabrioChallenge 2019 - Alla bilderna! (Nya bilder 11/7)

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Saab CabrioChallenge 2019 - Alla bilderna! (Nya bilder 11/7)

    Saab CabrioChallenge 2019 - Från slätta till storstan, från sött till salt, från Skaraborg till Götheborg...

    Saab CabrioChallenge 2019 kördes 16-18 augusti. Detta evenemang har körts årligen sedan 2008 och lockade även 2019 ett stort antal glada och trevliga saabentusiaster. Träffen tjuvstartade lite lätt på fredag kväll på Lumber & Karle med gemensam sommarbuffé för de som var på plats dagen innan starten för rallyt. På lördags morgon samlades vi alla vid frukosten för att efter den få en välkomsthälsning och var sin roadbook. Efter detta så rullade de taklösa Saabarna ut på vägarna på "slätta". Längs vägen mot slutmålet Göteborg/Nya varvet/Dockyard hotel så passerades träd, kyrkor, traktorer, ängar, åkrar, glassförsäljningsställe, vattendrag och cidertillverkare. Efter många härliga mil nådde vårt slutmål Dockyard Hotel. Framåt kvällen samlades vi alla i i hotellets stora sal där middag dukades fram åt oss. Här njöt vi hela kvällen av god mat och trevligt stämning i sann Saabanda. Söndag morgon startades med rejäl frukost och efter detta checkade vi ut. Söndagens aktivitet bestod i besök på den fantastiska Ostindiefararen Götheborg. Nöjda och glada tackade sedan alla för en trevlig helg och arrangörerna önskade alla välkomna till Saab CabrioChallenge 2020.

    En liten kommentar innan bilderna. Den uppmärksamme kommer notera att bilderna inte riktigt (inte alls) når hela vägen till sluten av helgen. Anledningen är helt enkelt att jag tyvärr inte kommit längre i sorterande och redigerande av bilderna än så här. De som tänkte sig till STCS monter på Custom Motor Show (innan den blev inställd på grund av corona-läget) nu under helgen kan väl se bilderna som lite Saab-plåster på såren.

    Fredag eftermiddag. Applicering av träffens fina klistermärken.


    Lumber & Karles parkering såg bättre och bättre ut ju senare på eftermiddagen det blev.



































    Öltillverkaren Qvänum Malt och Mat ordnade ölprovning för de som ville.











    Dags för sommarbuffé.














    "Fint folk (och folk med hund) kommer sent".






    Forumets max antal bilder i ett och samma inlägg uppnått. Fortsättning i nästa inlägg.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mioh den 2020-04-28 klockan 20:25.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Fortsättning.

    Lördag morgon.
































    Dags för avfärd.

































    Några panoraman från Lumber & Karle. Klicka på bilderna för lite större format.










    Det är så långt jag hunnit. Mer bilder kommer när de kommer.

    8 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    2019 års höjdpunkt för oss Saab cab fantaster. Även om vi i detta nu sitter på våra kammare mer eller mindre själva så bekräftar bilderna en av de stora sakerna med Saab Cabrio Challenge och det är den fantastiska sociala gemenskapen. Det är det som sker när bilarna står ensamma på parkeringen.
    Tack Maria och Stefan som ordnade hela träffen och tack Mioh som bjuder på sådana härliga bilder.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Väldigt roligt att se, även för oss som inte var med!
    Hade ni sällskap av en Spyker? Första inlägget bild 6 så är där en lång, låg front...
    /Johan

  5. #5
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Det är ingen Spyker men en riktigt läcker engelsk hang around som förgyllde dagen genom att låta oss köra Saab till ljudet av V12

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    108
    Medlem#
    7779
    Kul att få se bilder från träffen, själv hade jag lyckats knäppa hela 3 st bilder med telefonen så den här tillbakablicken är extra välkommen.

    Hoppas alla virusar drar åt pepparn så vi kan ha lika trevligt i år också

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    JSN - Kul att bilderna gillas. Förhoppningsvis får jag också till lite fler bilder från själva körningen och söndagens utflykt så småningom.

    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    ... köra Saab till ljudet av V12
    Då Benny nämnde cylinderantalet i samma mening som Saab kommer här en bild från fredagen som kunde tas tack vare just Bennys påpasslighet. Saab-märket fanns där när kortet togs och är inte photoshoppat.




    Karl - Tre bilder är alltid något. Känns bra att jag har lite backup i fotograferandet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Fina bilder.
    Verkade ju vara snabbt gjort att fixa till en "Saab-motor". Man misstänker ändå att det är något fusk även om det inte är fotoshoppat... men en bild ljuger ju aldrig... eller hur det nu var... Oavsett fungerade den ju fint som bakgrundsbil(d) här och var tidigare i tråden.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Tack - helt underbart att se
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Kul att bilderna gillas. Fusk å fusk. Att Benny råkade ha ett Saabmärke i fickan och finurligt placerade det över ett annat märke sittandes på motorn är sådant som lätt händer.


    Då det på grund av pandemin inte blev något kört, tjötat eller fotograferat på STCS-träff på Ring Knutstorps idag så kommer här några färdigredigerade bilder från CabrioChallege istället. Nu är jag i och för sig tveksam till att jag skulle kunnat vara med på Knutan i år, men det behöver vi väl inte låtsas om att vi vet. (Senast jag fotograferade STCS-Saabar på Knutstorp verkar varit 2011 om jag sett rätt när jag kollat igenom mina hårddiskar. Det är ett tag sedan.)


    Redo med roadbook och kamera i högsta hugg så startade vi lördagen rally ut på vägarna över "slätta".


    Og900, og900 och og900. Underbart att få höra och se framför sig.


    Fåtal andra fordon än vi ute på vägarna. De som fanns var dock siktskymmande och befann sig alltid där det var som kurvigast.


    Mindre kurvigt, mindre lokaltrafik.






    Det var ett fåtal fler bilder. Nästa laddning med bilder blir det troligen grusvägsåkning.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Fick lite hjälp igår så redan nu kommer en till laddning med bilder. Dags för grusvägsåkning.


    En liten bit efter vi svängt vänster på föregående bild var det dags att i slutet av en flygraka på 44:an att svänga vänster igen.


    Alla cabrioleter fint parkerade inför en planerad drönargruppfotoöverflygning. Tyvärr ställde hård vind och regn till det för piloten och helt rätt beslut togs att inte försöka sig på flygningen.


    Jag var inte "kontrakterad" att ta någon gruppbild detta år. Men när jag har kameran i hand och ser en grupp med fina Saabar uppställda är det svårt att inte fotografera.

















    Dags att rulla vidare mot fika och glass. Helt ok utsikt i backspegeln.




    Ett litet panorama.

    Jag var inte snabb nog ut på fältet för att hinna ta ett panorama längre fram i raden med bilar. Hoppade ur bilen och hann bara ta mig en liten bit ut på åkern innan de kaffesugna längst fram började rulla. Hann dock knäppa av nio bilder att klistra ihop till ett panorama. Har inte kollat igenom alla bilder från helgen än, men jag tror faktiskt att detta är en av bara två bilder där alla är med på en och samma bild.

    800x201 pixlar stor (liten) bild.



    Länk till samma panorama i storleken 1920x482. 0,5MB.
    http://www.mioh.se/media/scc2019/SCC...5_1920x482.jpg

    Länk till samma panorama i storleken 6990x1200. 5,0MB.
    http://www.mioh.se/media/scc2019/SCC..._6990x1200.jpg

    Panoramat är ursprungligen på 49 megapixel och 540MB, men jag hoppas de här lite mindre funkar.

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Några hundra meter efter förra laddningen bilder så blev det nu dags för lite glass hos Mäjens Glass & Maräng.

    Parkering pågår. Mycket vänlig lastbilschaffis som väntade till alla kommit in på parkeringen.



























    Tre panoraman.
    Nämnde i tidigare inlägg att alla bilar troligen kommit med på totalt två bilder under helgens Saab CarbrioChallenge. Här kommer bild nummer två. Syns kanske bara en kofångare eller bakvinge på ett par av bilarna, men alla är med.



    Lite större version. 1920x416
    http://www.mioh.se/media/scc2019/SCC...0_1920x416.jpg

    Mycket större version. 5534x1200
    http://www.mioh.se/media/scc2019/SCC..._5534x1200.jpg





    Lite större version. 1920x757
    http://www.mioh.se/media/scc2019/SCC...1_1920x757.jpg





    Lite större version. 1920x755
    http://www.mioh.se/media/scc2019/SCC...2_1920x755.jpg


    Det var alla bilder så här långt.
    Nästa gång så blir det dags att åka till lunchen i Herrljunga.

    3 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Vi rullar vidare med fler bilder. Hade ju hoppats att jag varit klar med alla bilder för länge sedan. Nu känns det i alla fall som jag har en chans att bli klar innan SCC2020 ska köras. Se denna och gårdagens laddning som lite plåster på såren för att det inte blev något kört på Sviestad eller något träffats på Dalecarlia.

    Ute på "slätta" och kör efter kaffe, kaka och glass inmundigats på Mäjens Glass & Maräng. (Ligger längs med 44:an mellan Trollhättan och Lidköping.)



    Endast en av vindrutetorkarna kom med på bild under hela dagens körning. Dock var just den torkaren med på väldigt många bilder...











    Kan man ha en vackrare syn i sin sidospegel än en og900?



    Skulle i så fall möjligen vara tre stycken og900.




    Eller tre og900 som följs av ännu fler Saabar.



    Snygg även i skakoskärpa.



    Framme i Herrljunga.



    På Herrljunga Hotell och konferens blev välkomnade av representant från Herrljunga Cider. Medan vi åt av den mycket goda buffén så fick vi höra historiska- och produktionstekniska fakta om fabriken. De som ville köpte sig dryck som tagits med från gårdsbutiken.

    3 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Besiktigade, tvättade, dammsög, ställde på, tankade och lånade ut min 900-cabriolet nu i veckan då det var studentfirningsdags. Fick i efterhand höra att den uppskattats av många. Väldigt roligt när man kan glädja andra med sin hobby. Bland annat hade en äldre man kommit fram och berömt bilen för dess skick och i nästa mening nämnt att han varit med och designat listen/vingen runt kupén. Nöjdast, och den enligt utsago som hade det största leendet i bilen under dagen, var chauffören/pappan. Hade för länge sedan haft en 900 T8 Aero.


    Åter till SCC2019.
    Innan jag fortsätter med bilderna från efter lunchen så backar jag en liten bit och lägger in en bild jag glömde av tidigare.

    En klassisk "VTVV? VÄJUPEÅOÅ!"-bild. (Vart tog vägen vägen? Vi ju ute på en åker och åker!)



    Då så! Efter god lunch intagits i Herrljunga så rullade vi ut på vägarna igen.



    Några av bilarna bakom oss sedda i sidospegeln.



    Gjorde ett "litet tyst och försiktigt duttande" på gasen för att komma om de framförvarande cabrioleterna och sedan kunna parkera så jag kunde få med några fler på bild.



    Nedcabbat



    Uppcabbat



    Nedcabbat



    Uppcabbat



    Nedcabbat



    Varannan ned/uppcabbad beror på väldigt lokala regnskurar.



    Roadbooken ledde oss, med hjälp av sina instruktioner, längs slingriga vägar mot vårt slutmål.



    Då man kör helt utan karta under dagen så är det väldigt sällan man vet var man är just nu, var man varit tidigare eller var man kommer att köra om en stund. Det är bara att följa de stegvisa instruktionerna, hoppas på att man är på rätt väg och njuta av utsikten.



    Det var dagens laddning med bilder. Nästa gång blir det nog bilder med sjöutsikt.

    3 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Fortsatt väldigt fina bilder!
    /Johan

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Nu tror jag att alla bilder från Saab CabrioChallenge 2019 är klara att läggas upp efter de har sorterats och redigerats. Då det finns en gräns för hur många bilder det får vara i varje inlägg här på forumet och tiden mellan varje inlägg måste vara en viss tid för att inte bli en redigering av det tidigare postade inlägget så tar jag och postar ett gäng bilder, väntar en stund, postar ett gäng bilder till och så vidare.


    Resan mot slutmålet fortsätter.



    Sjön Anten.



    Ni som var med på Sjöans "SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS" körde denna väg längs sjöns östra sida, fast då åt andra hållet.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...rbete-med-STCS












    Häromkring så tog jag en bild för två år sedan, fast då åt andra hållet.












    Lika barn leka bäst? Grå, grå, grå. Blå, blå, blå.






    Ankomst till ORIO. Dagen till ära placerad invid sjön Mjörn.


















    Hundbur i bagaget fungerar bra i en kombi. I en cabriolet är detta en bättre lösning.



    Saab CabrioChallenge-deltagare lyfter på Saab CabrioChallenge-hatten.















    Forumets max antal bilder i ett och samma inlägg uppnått. Fortsättning i nästa inlägg.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt



    I brist på kyrkor så skapade vi i år kaos i en liten hamn istället.






    ORIO gav varje bil en liten påse med gåvor och informerade oss om Parts for Life. www.partsforlife.com Mycket uppskattat!



    Fotografer på hugget.



    Ett gäng lika glada deltagare som alltid. Det är svårt att vara något annat än glad på dessa träffar.



    Dags att åka vidare.






    Turen bjöd på ännu en erkänd vacker och rolig* väg med kurvor, dalar och toppar.





















    Slutmålet för dagen, Dock Yard. Nya Varvet i gamla goa Göteborg.



    Parkeringsdags. Denna gång mindre kaosaktig.






    Inför kvällen riktigt snyggt parkerade snygga bilar.



















    Forumets max antal bilder i ett och samma inlägg uppnått. Fortsättning i nästa inlägg.

    (* = Om motorn går som den ska. Misständande motor när jag körde åt andra hållet 2018 på söndagen var "spännande". Visste aldrig om bilen skulle orka upp på nästa krön eller inte. Gick oftast på första försöket... 2019 gick det betydligt lättare.)

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #18
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Hotellets huvudbyggnad.






    I stora salongen, i en egen byggnad, åts det gott under kvällen i trevligt sällskap.



    Kvällens meny. Vi fick den goda musselsoppans spännande historia berättad för oss innan den serverades. Den åts upp innan bild hans tas.









    Tog efter god mat och trevlig kväll en sista kik för att se att bilarna mådde bra inför natten.


















    Som hund (och husse och matte) fick man en egen byggnad helt för sig själv.



    Denna bild finns i större format. Klicka här för 1920x1200 stor version.



    Panorama från rummet över del av Göteborgs hamn.
    Klicka här för lite större format (527x1920).
    Klicka här för mycket större format (1200x4372).



    Söndag morgon. Dags för frukost och sedan (för de som önskade) ett besök på Ostindiefararen Götheborg.



    Avfärd från Nya Varvet.















    Att muta fotografen med ett äpple är ett bra sätt att få en bild på sin bil.



    [TrumpenModeOn]Längs med vägen till Ostindiefararen flockades stadens invånare intill våra cabrioleter! Det var bitvis svårt att ta sig fram för att de var så många! Aldrig har så många tidigare hyllat något annat bilmärkes cabrioleter! Människorna på gator och torg hurrade och sjung sånger de skrivit till vår ära! Hela stadens arton miljarder invånare var helt överens om att detta var det bästa staden, ja rent av vad universum, varit med om! Solen sken starkare än vanligt och änglarna vann ännu en fotbollsmatch medan vi i våra Saabcabrioleter gled genom folkhavet och svävade över de två världshaven mot vårt mål! [TrumpenModeOff]



    Älvsborgsbron.



    Forumets max antal bilder i ett och samma inlägg uppnått. Fortsättning i nästa inlägg.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #19
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Parkerade på promenadavstånd till skeppet.









    Väl komna till Götheborg i Göteborg välkomnades vi av skeppets guider, till antalet tre.


    Samma vecka som vi besökte skeppet så hade det meddelats att skeppet skulle ut på haven igen. Planen just nu är en expedition till Kina 2021. Ett besök på skeppet rekommenderas om ni har möjligheten. https://www.soic.se/









    Efter helgens fantastiska Saab CabrioChallenge 2019 så tackade vi för oss och arrangörerna för sig. Att hitta en bra startplats, fint fikaställe, ett bra lunchställe, lagom stort middags- och övernattningsboende är inte helt lätt. Speciellt när dessa helst ska vara ihopbundna av fina och trevliga vägar. Så än en gång, stort tack till arrangörerna för SCC2019!


    Detta var mina bilder. Tog runt 2000 bilder, så tycker ni att det saknas någon bil/bild så säg bara till så ska jag se vad jag hittar.

    3 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #20
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Gillar verkligen kvällsbilderna,, go stämning i dem!
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-02-04, 21:02
  2. Saab CabrioChallenge 2017 - Bilderna!
    Av mioh i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-09-17, 18:31
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-08-30, 21:09
  4. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-09-05, 16:47
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 21:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •