Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Eftermontering av original GPS i SAAB 9-5 OG 2002

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -

    Question Eftermontering av original GPS i SAAB 9-5 OG 2002

    Jag har letat och kommit fram till att jag har el och kablar framdraget för GPS. Det är gjort från fabrik. Min fundering är därför hur och om det är mycket stök med att eftermontera en original GPS i efterhand. Vad behöver man göra?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    2002 fanns bara en eftermarknads-gps som Saab monterade i fabriken. Har för mig det var Blaupunkt. Först 2003 kom Kenwood-navigationen med integrerad skärm.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Tack för snabbt svar Bollman.
    Än så länge klarar jag mig med GPS:en mot vindrutan och laddningskabel.
    Men, det skulle varit bättre med en fastmonterad i och för sig.
    Första ägaren hade väl inget behov av GPS förmodligen eftersom det bara är förberett för GPS...

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    2002-GPS kan man vara utan då den är gammal och sitter monterad på övre luftutsläppet Det du kan göra är att eftermontera den som satt 2005, den är ju en helt egen enhet så man behöver inte dra mer än en enda kabel och göra en adapterhärva, såna brukar säljas lite då och då här på forumet.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    OK, men behövs det mer än de kablar som är framdragna i original för GPS?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, alltså, den förberedelse för navigation som fanns 2002 var inte speciellt avancerad, det är typ ström till den.
    Här kan du läsa allt om att eftermontera 2005-navin:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...en-i-og9-5-9-3

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Jag hade rekommenderat köra en eftermarknad enhet, org enheten är gammal å finns inga moderna kartor till...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Åjo, 2018 finns att köpa:
    https://www.satnavishop.co.uk/2018-s...disc-301-p.asp
    Det är tusen gånger snyggare och bättre med original än en billig eftermarknads.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Lite mer input
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Åjo, 2018 finns att köpa:
    https://www.satnavishop.co.uk/2018-s...disc-301-p.asp
    Det är tusen gånger snyggare och bättre med original än en billig eftermarknads.
    Jo, man får väl skippa de allra billigaste eftermarknadsenheterna om de inte är tillräckligt snygga.

    Det är ju två saker att ta ställning till.
    Vad man själv tycker om utseendet. Om det skall vara "snyggt"? Om det skall vara original? Om det skall vara Saab? Om det skall vara modernt? Är det OK med lösa sladdar för att koppla in tex telefon till aux och laddare eller vill man slippa allt sådant.

    Sedan vad som är bättre är väl mera en fråga om vilken funktionalitet man vill ha.

    Kartor från 2018 är naturligtvis ingen höjdare. Men å andra sidan har väldigt liten del av vägarna ändrats sedan dess. Och det finns skyltar, så visst klarar man sig med dessa. Och ännu äldre oxo...

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Jag hade rekommenderat köra en eftermarknad enhet, org enheten är gammal å finns inga moderna kartor till...
    Att en eftermarknadsenhet kan ha mer, ja väldigt mycket mer, funktioner är tveklöst. Men en massa funktioner man inte behöver tillför å andra sidan inget. Så det kan nog vara individuellt vad man föredrar.

    Betänk att Saab 9-5 2002, tillverkades innan smartphonens tid, över 5 år innan den första iPhone lanserades. Fundera på när du bytte telefon senast. Bara som en upplysning för att få lite perspektiv.

    En modern eftermarknadsenhet med Android har i princip alla funktioner en smartphone har. Den har tex möjlighet att köra Google Maps eller Wayze. Då får man kartor som alltid är uppdaterade och köranvisningar som i realtid anpassas till den aktuella trafiksituationen. En funktion som är bra i storstadsområden eller vid hög trafik i allmänhet.
    Androidenheten kan köra Torque Pro via bluetooth OBD2 interface och visa div data i realtid på skärmen. Samt läsa av felkoder direkt CE-lampan tänds och söka fram vad koden betyder i klartext. Dessutom kan den köra Spotify, Glympse, osv. Utan extra sladdar!

    Jag kör nu så i mina 9-5or -09, och tycker det ser snyggt ut, modernare intryck och fler funktioner än original. Med Griffininteriör funkar det fint med blanksvart i panelen, ser väldigt äkta ut. Men visst det ÄR inte original, passar in men ser inte ut som original. Jag försöker vara så originallik det går vad gäller utseende i övrigt. Men å andra sidan har jag även uppgraderat motor, chassi, bromsar så om inte stereon är original gör mig inte sååå mycket. Jag tycker den totala körupplevelsen blev bättre. Men känsla är ju en högst personlig grej.

    Ett par ytterligare trådar:
    Byta stereons huvudenhet men behålla original slutsteg AS2 OG9-5

    Gallup: Vilken eftermarknadsstereo har ni i era og 9-5 06-10 ? Varför just den?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det stora saker som man framför allt kan få med en eftermarknadsenhet är just Google maps och Waze, samt Webradio (t.ex. Xiia live) och Podcasts (t.ex. Podcast Addict).

    Själv kör jag en Android 9-maskin, Erisin es7908u, https://www.erisin.com/erisin-es7908...-4g-p0331.html, i min 9000 -93. Till skillnad från tidigare android-enheter jag kört fungerar integrationen bra i den, och verkar rätt buggfri. Livslängden på hårdvaran har jag ingen aning om, men den har fungerat bra hittills. Och byter man till svarta rattar (skaffade Sony-rattar som reservdel på ebay) samt lägger in 3 lager grön strålkastarfilm för displayen så passar den stilmässigt riktigt bra i en 9000. (Illum-signal är däremot bakvänd, hög signal betyder nattläge - behövs något emellan som läser av ljussensorn ill EDU:n för att få det att fungera.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Det jag gillar med orginal GPS i dessa bilar är att den fungerar riktigt jäkla bra, även bra i tunnlar. Min förståelse är att den använder gyro eller kompass och sen använder den hastighetssignalen från ABS för att kunna få fram bilens position, även utan någon kontakt till GPS-satellit

    Mycket bra funktion som gjort att jag använt orginal GPS trots att jag samtidigt har telefon med Waze monterad precis brevid

    Det är även riktigt trevligt om man åker någonstans där man inte har datatrafik till mobilen eller när man inte vill roama iväg massa pengar. Även om det numera är rätt smidigt så länge man håller sig i Europa. Innan de ändrade reglerna så körde jag på 9-5 orginal GPS ut i europa några gånger, fungerade riktigt bra.

    Man sparar krångel och huvudvärk det bara fungerar, även fast enheten inte är supermodern.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Kanon Bollman,
    Nu har jag blivit än mer nyfiken på att gå vidare med en fastmonterad GPS
    Erisin ser ju bra ut som Långmilaren har.
    Själv har jag livstidsuppdatering av kartor till min bäst i test GPS, men den har inte mer funktioner än vad jag tidigare har behövt för att ta mig fram.
    Senast redigerat av SAAB96-V4 den 2020-04-13 klockan 11:30.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    88
    Det är inga problem att eftermontera en Denso navigator i en 2002a, jag gjorde en adapter så det skulle vara smidigt och enkelt att bara montera i bilen. Men det som jag hade problem med var drivrutinerna för att den skulle tändas upp "Vitskärm" och att det inte gick att ladda en nav skiva från satnavishop (Cannot load sytem software). Det löstes av att lyfta ut drivrutinerna från skivan och anpassa dom till navigatorn (Preparing to load system software) sedan startade enheten upp.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Innan man går över till en "icke-SAAB-skiva" på en Denso så bör man ha kört den sista som släpptes av SAAB: 2008, som då uppdaterar programvaran till "senaste" version.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. Vilka dämpare sitter original 9-5, aero 2002?
    Av Trapper666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 14:35
  2. Vilka spridare sitter original i 9-5 2,3t 185hk 2002?
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 22:58
  3. Grön markering på oljeringen (A) original 235R 2002
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 14:06
  4. Original oljetrycksgivare og93 2002 (2,0ltt)
    Av SkapSvensk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 14:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •