Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Matchporta avgaskanalerna i topplocket? (B205/235)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Matchporta avgaskanalerna i topplocket? (B205/235)

    Jag mätte upp storleken på avgaskanalerna på toppen jag håller på att göra i ordning och kunde direkt konstatera att "utloppsrören" i dessa toppar är ungefär 3mm mindre både på höjden och på längden jämfört med inloppen i grenrören.
    Det jag undrar är därför om det finns något att tjäna på att leta rätt på en roterande fil och sedan slipa bort ungefär 1,5mm runt om hela utloppet så att det stämmer överens med inloppet i grenröret?
    Eller egentligen om jag ska vara ärlig är snarare om jag riskerar att ställa till med något genom detta ingrepp?
    Jag kan nämligen ingenting om portning av insugs/avgaskanaler i topplock och därför tänker jag hellre inte lägga ned så mycket tid på detta mer än att jag tänkte "snygga till" kanalerna lite genom att putsa bort lite "gjutskägg" och sånt.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Hittade ett sånt här verktyg, funkar det bra att använda till detta?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Du tillför ingenting och ibland kan det till och med vara bra att ha en kant sådär eftersom man skapar en sorts backspärr för returflöde. Låt det vara istället om du inte avser att jaga enstaka hästar i flödesbänk.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Jag tyckte att jag fick lite tunnt med svar så jag ställde ungefär samma fråga på ett annat forum och fick förvisso lite bättre förklaringar men det var ungefär samma svar så jag kommer nog inte göra så mycket mer än att putsa port lite gjutskägg i avgaskanalerna.

    Däremot så kikade jag lite på insugskanalerna och såg att det sitter som en cylinderformad klump i 4 av 8 insugskanaler, bör jag slipa bort denna eller vad är den till för? I vilket fall som helst så verkar den inte förekomma på T5-topparna.

    Det kanske syns lite otydligt på bilden men jag har i alla fall försökt att ringa in "klumpen" med en grön ring.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

Liknande ämnen

  1. Dra åt topplocket?
    Av gilgo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 22:29
  2. Lyfta topplocket ??
    Av johan011 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 18:58
  3. Draihop topplocket ?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •