Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9-5 linear 2004 25 000mil kombi

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 linear 2004 25 000mil kombi

    Har kollat på en och den ser ut som en gammal Saab brukar göra (är ju ingen renault som rostar betydligt mindre) dvs lite rost här och där på karossen, främst hundben och nedre del av någon dörr. Bilen är inte ompysslad av tidigare ägare men har endast 2 ägare totalt och är servad enligt bok från start tills nu. Bromsskivor bak samt länkarmsbussningar bör bytas enligt bilprovningen. Inget rassel i kedjan. Tyckte bilen gick fint vid provkörning och är nästan beredd att betala 5000kr för den. Vad har jag att förlora?

  2. #2
    Det är en bil för 5000kr , förvänta dig inte att problem fri bil...
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-10 klockan 10:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    9-5 i den prisklassen brukar inte vara superbra bilar, men undantag kan såklart finnas!

    Hur länge har du tänkt ha bilen och vad är planen? Andrabil? Pendlarbil?

    Du behöver kunna skruva själv och vara medveten om att du kan behöva lägga 5-10 000kr initialt direkt vid köp för att få en driftsäker bil att åka i.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Tack för svar. Jag köpte bilen och den är tänkt att användas som reservbil/projektbil då jag vill ha något att pilla på. Är långt ifrån någon mekaniker.

    Den är ingen skönhet att se på med rost på hundbenet bla. Den kändes dock ärlig och gick bättre än en annan saab 9-3 som jag provkörde för några dagar sedan. Fullstämplad servicebok,turbon bytt för några år sedan.

    Först har den fått sig en rejäl tvätt/motortvätt och nu ska jag justera handbroms och se över bromsoken.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Kontrollera så handbromsvajer är OK, de brukar ofta ganska ofta också va kass.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Kontrollera så handbromsvajer är OK, de brukar ofta ganska ofta också va kass.
    Jo tack, den kärvade en del på högersidan.

  7. #7
    Som bruksbil och för att lära sig meka har du gjort ett förträffligt inköp! Även nya bilar har fel, så priset är endast en faktor och absolut ingen garanti. Som en ägare av en Ferrari FF sade, han hade inte ägt en enda [Ferrari] där inte motorlampan lyst.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Jo bruksbil är just vad det är, en trevlig sådan.

    Bilen startar inte när den är varm, måste vänta 20min innan den hoppar igång igen. Varvtalsmätaren rör sig inte när jag kör på startmotorn så det borde vara den. Sagt och gjort, införskaffade en ny och lyckades få bort den gamla men när jag pillade med att få dit skruven som håller värmeskölden och givaren mot blocket så tappade jag skruven i gruset...hittar den inte. Någon som vet om det är vanlig m-gänga? Det är en Torx 30 ungefär 15mm lång. Borde vara m5 eller m6?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Använd en magnet för att leta efter skruven.
    Men det brukar vara som ett svart hål om man tappar en skruv i motorutrymmet....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Använd en magnet för att leta efter skruven.
    Men det brukar vara som ett svart hål om man tappar en skruv i motorutrymmet....
    Fick bli en ny skruv. Den var lite längre men det funkade, m6 var det. Det bästa är att nu startar bilen även när den är varm!

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Värde på min 9-5 kombi 2,0t 2004 Linear ? skada:-(
    Av RALLYCROSS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-24, 12:46
  2. Saab 9-3 sportsedan(2004) linear plus byte av stereo
    Av Hulken888 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 07:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •