Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Smörja glidpinnar främre bromsok OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Smörja glidpinnar främre bromsok OG9-5

    Hej, ska byta bromsklotsar fram på min 9-5 Aero -05 och funderar på om jag ska smörja glidpinnarna med typ silikonfett? Hur brukar ni göra?

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Ja, det fungerar bra med silikonfett. Gör rent pinnarna ordentligt först med tex en stålborste.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jag har gjort olika. Ofta använder jag ATE bromsfett på tub (ljusblå tub) till pinnarna. Men på Griffin nu monterade jag torrt för att testa och det verkar funka det med.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Torrt ska det ju inte vara och siliconfett är annars rätt produkt så. Man ska INTE ha vanligt fett eller hemska tanke kopparfett.....Vanligt "red rubber grease" går bra också. Blått ATE fett som man använder till div cylindermontage blir ju kanske lite dyrt och lyxigt i längden.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Hej Joels, Jag har smort mina glidpinnar med syrafritt vaselin i "alla tider".
    För min del har det alltid fungerat kanon och man slipper bekymra sig om att gummitätningarna tar skada.
    Det finns att få tag billigt i de flesta butiker och apotek, bara en sådan sak...

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av SAAB96-V4 Visa inlägg
    Hej Joels, Jag har smort mina glidpinnar med syrafritt vaselin i "alla tider".
    För min del har det alltid fungerat kanon och man slipper bekymra sig om att gummitätningarna tar skada.
    Det finns att få tag billigt i de flesta butiker och apotek, bara en sådan sak...
    Vaselin är underskattat, jäkligt bra skydd och smörj och neutralt mot de flesta material. Finns alltid en burk klövervaselin i garaget.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Sista 20-25 åren har jag kört torrt, bara rengjort pinnarna helt rena.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Följer man ATE:s instruktioner så använder man ATE:s bromscylinderfett utvändigt på gummibussningarna innan man trycker in dessa i oket, sedan är det bara att montera (utan fett på glidpinnarna).
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast vaselin är också petroleumbaserat och bryter på sikt ner gummina så de sväller. Kanske inte omgående men det är så det blir med dylika produkter ihop med "bromsgummi" Är lika gummi i dessa hylsor som i repsatsen generellt.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Vaselinet gör att pinnarna glider utan att det blir trögt.
    Genom åren har jag föredragit välfungerande bromsar med hjälp av vaselin och hittills har inte mina gummitutor blivit dåliga av syrafritt vaselin.
    Däremot har jag bytt dåliga gummitutor på bilar på första bromsbytet efter att jag köpt bilen i fråga eller bytt bromsar på åt bekanta.
    Men, det är som vanligt, var och en är trygg i sin egen tro och erfarenhet.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Beträffande bromsskissen:
    ATE menar att man ska smörja samtliga blåmarkerade ytor och detaljer.
    1. Metallglidytorna på oket och beläggen ska smörjas med glidfett såsom glidlagerfett, aluminiumpasta, kopparpasta o.dyl.
    2. Gummitutorna och pinnarna ska smörjas, men man får inte smörja med ovanstående. Syrafritt vaselin fungerar helt OK.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187
    Om man köper nya glidpinnar så ingår en liten påse med nått slags smörjmedel.
    Så jag tror absolut att dessa ska smörjas.
    Jag kör med ATE plastilube.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av 164161413 Visa inlägg
    Om man köper nya glidpinnar så ingår en liten påse med nått slags smörjmedel.
    Så jag tror absolut att dessa ska smörjas.
    Jag kör med ATE plastilube.
    ATE plastilube är inte avsett för att smörja gummidetaljer, utan detta använder man enbart på beläggens/okens glidytor markerade i skissen jag postade tidigare samt på baksidan av belägget mot kolven. Plastilube är ett värmetåligt mineraloljebaserat fett som är avsett för att motverka korrosion och oljud från bromsarna.

    ATE:s egen blåa instruktion man får med delarna tror jag enbart säger att hålen i oket och styrhylsorna ska smörjas utvändigt med silikonfett innan de pressas i oken, men inget annat. Det ingår mig veterligen inget fett med varken dessa eller styrtapparna.
    Någon kanske råkar ha instruktionen kvar för ATE 11.0101-5407.2 (styrlager) och 11.8171-0008.1 (styrtapp)?

    BMW, som använder sig av samma typ av ATE bromsar är mer tydliga i deras manual: "Only clean guide screws, do not grease"

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    har alltid under alla år jag bytt bromsar gjort rent smörjt glidpinnarna med den typen som man får med siliconfett (crc s tub) dock finns den inte köpa längre
    köpte den ate blåa bromspasta för ha tills nästa gång då mekonomen sa det var samma .
    till övriga ytor har jag alltid använt kopparpasta tex mellan belägg och kolv,mm
    9-5 2.0t 08 biopower

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Om man har bromsok, fälgar och annat i aluminium så bör man använda aluminiumpasta och inte kopparpasta.
    Koppar och aluminium har helt olika e-komponent, vilket innebär elektrogalvaniska strömmar och oxidering...

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det ska ju dock förtydligas att många oem instruktioner bygger ju på rena fabriksnya delar i optimala förhållanden. Är man entusiast och rengör och servar regelbundet så kan man säkert köra det torrt om bussningarna är oskadade och glidytorna fina. Det fungerar inte riktigt på vanliga bruksbilar där det möjligen demonteras när grejerna är slut eller fastrostade. Att köra det torrt fungerar ibland men att smörja med avsedd produkt är inte fel för det.

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Smörjer alltid glidpinnar med silikonbaserat fett från ATE (blå tub), samma som används vid renovering av bromsok etc.

    I mitt huvud så kan det inte bli annat än förbättring i och med att det är en del där oket faktiskt rör sig/glider och där vill man ha så låg friktion som möjligt. Glidpinnar som varit torra länge tycker jag man kan se att bussningarna verkar slitits mer.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    ATE's bromscylinderpasta är inte silikonbaserad, även om jag själv också trodde det. Den ska enligt ATE enbart användas för invändigt bruk då den inte är vattentålig, även om den fungerar bra som smörjning för att underlätta inpressning av styrlagerna.

    Att styrlager/styrtappar inte ska smörjas misstänker jag beror på att man inte vill ha något som binder smuts här, så om man absolut känner att man måste smörja så skulle jag säga att smörjan bör vara så torr som möjligt samt inte skada gummi.

    Styrtapparna tar hur som helst inte upp några större belastningar, vilket är varför styrlagerna kan tillverkas i gummi (tapparna är av rostfritt stål så dem behöver inte skyddas mot rost med fett). Krafterna som uppstår under inbromsning går via beläggen till bygeln vidare till naven.

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Sista 20-25 åren har jag kört torrt, bara rengjort pinnarna helt rena.
    Precis så gör jag oxo. Det är rostfria pinne mot gummibussningar. Rostar inte, glider bra. Inser inte varför det behöver smörjas.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Problemet är fortfarande de bruksbilar som bara går och går. Där är det fortfarande inte optimalt att köra det torrt. Bromsar fastnar, gummit torkar fast på glidbulten. Lämnar gummirester, nån gör nåt och skruvar ur och gummit slits och ingen sköter det som man ska. Bilar som sköts fungerar det som sagt torrt men det handlar om hundradels promille av hela bilparken typ.......Men alla gör såklart som de vill för det. Smörjer man med lämpligt media så skadar det inget iallafall.

Liknande ämnen

  1. Smörja bromsok
    Av KoktGrus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 13:23
  2. Vad smörja "glidpinnar" till bromsok med?
    Av andreas2251 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 12:49
  3. Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar?
    Av dimlite i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 01:01
  4. Smörja in något på nya bromsok?
    Av tjohopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 14:01
  5. Smörja bromsok/kolv
    Av mortimer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •