Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Smörja glidpinnar främre bromsok OG9-5

  1. #21
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Problemet är fortfarande de bruksbilar som bara går och går. Där är det fortfarande inte optimalt att köra det torrt. Bromsar fastnar, gummit torkar fast på glidbulten. Lämnar gummirester, nån gör nåt och skruvar ur och gummit slits och ingen sköter det som man ska. Bilar som sköts fungerar det som sagt torrt men det handlar om hundradels promille av hela bilparken typ.......Men alla gör såklart som de vill för det. Smörjer man med lämpligt media så skadar det inget iallafall.
    Jag håller med. På en åretrunt brukis så smörjer jag på alla tänkbara ställen i måttlig mängd. Gjorde så på Silverpilen och alla andra bilar.

    På Griffin där allt är nytt i bromsväg och bara körs sommartid så provade jag att montera ”torrt” på glidpinnarna. På belägg mm har jag använt keramisk pasta för bromsar.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #22
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    ATE's bromscylinderpasta är inte silikonbaserad, även om jag själv också trodde det. Den ska enligt ATE enbart användas för invändigt bruk då den inte är vattentålig, även om den fungerar bra som smörjning för att underlätta inpressning av styrlagerna.

    Att styrlager/styrtappar inte ska smörjas misstänker jag beror på att man inte vill ha något som binder smuts här, så om man absolut känner att man måste smörja så skulle jag säga att smörjan bör vara så torr som möjligt samt inte skada gummi.

    Styrtapparna tar hur som helst inte upp några större belastningar, vilket är varför styrlagerna kan tillverkas i gummi (tapparna är av rostfritt stål så dem behöver inte skyddas mot rost med fett). Krafterna som uppstår under inbromsning går via beläggen till bygeln vidare till naven.
    Nyfiken, vad är den baserad på? Har du undersökt mer? Jag har faktiskt inte ens läst på tuben, bara antog det var silikonsbaserat pga färgen och det faktum att bromsrengöring inte löser upp det nått vidare alls. Samt att det är hopplöst att torka bort och måla över typ.

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    De flesta cylindersmörjor är "castor oil based" dvs ricinolja så troligen är det väl nåt sånt. Som jag nämnde tidigare så finns det ju roligare smörjor till glidpinnarna än ATEs blåa cylindersmörja. Det går ju men den är ju lite rinnig och det finns ju billigare alternativ. Själv kör jag med red rubber grease. Där får man ju ganska stora burkar för rimliga pengar. Inte lika dyrt som siliconfett heller.

  4. #24
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Smörja glidpinnar främre bromsok OG9-5

    Vad är ”red rubber grease” baserat på? Något från växtriket?
    Senast redigerat av Realpower den 2020-04-20 klockan 15:43.

  5. #25
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Vad är ”red rubber grease” baserat på? Något från växtriket?
    https://folkraceshop.se/red-rubber-g...ett-burk-500gr

    Det jag hittade. ”Som ett vegetabiliskt oljebaserat smörjmedel skadar detta fett inte gummi och kan användas för att skydda, smörja och bevara det”
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Antagligen baserat på ricinolja det också.......

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Nyfiken, vad är den baserad på? Har du undersökt mer? Jag har faktiskt inte ens läst på tuben, bara antog det var silikonsbaserat pga färgen och det faktum att bromsrengöring inte löser upp det nått vidare alls. Samt att det är hopplöst att torka bort och måla över typ.
    ATE anger inte vad den är baserad på, men jag skulle gissa på polyalkylenglykol (PAG) med förtjockningsmedel (troligen litiumtvål) och korrosionsskyddande tillsatser likt Molykote G​-3407, Toyotas bromspasta och TRW PFG110. Detta är kompatibelt med gummi såväl som den polyeterglykol bromsvätskan består av.

  8. #28
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Jag blev nyfiken. Kollade lite.

    Kan hålla med om att den borde gå att använda, speciellt smidigt om man ändå håller på och renoverar ett ok att ha samma på glidpinnarna, för att motverka att gummit åldras. Hittade en site med mer info, varsågoda:

    The purpose, features and uses of red rubber grease

    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Smörja bromsok
    Av KoktGrus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 13:23
  2. Vad smörja "glidpinnar" till bromsok med?
    Av andreas2251 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 12:49
  3. Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar?
    Av dimlite i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 01:01
  4. Smörja in något på nya bromsok?
    Av tjohopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 14:01
  5. Smörja bromsok/kolv
    Av mortimer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •