Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Åtdragningsmoment oljeplugg

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    298

    Åtdragningsmoment oljeplugg

    Jag har sett en del snack om åtdragningsmoment på diverse skruvar o pluggar. Hur mycket bör oljepluggen dras åt?
    Jag har läst många skräckhisorier om oljepluggar som sitter så J**ligt att de måste borras ut.

    Om nu oljepluggen sitter extremt fast hur mycket olja kan man tappa av genom att lossa oljefiltret??
    (Bil enl signatur)
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    546
    Jag drog med handkraft på min ng900
    Saab 9-5 -01 Automat

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    För att lossa tag en 1/2" hylsa och ett långt skaft/rör.
    Sen sunt förnuft vid åtdragandet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    viktig också att man har rätt nyckel. Jag drog med en nyckel som jag tyckte satt bra (tror det var 13mm) men det visade sig attdet skulle vara tum (1/2 tum vill jag minnas) på 900ng-96:a 2.3i. Detta ledde till att pluggen deformerades och sen var det INTE kul att få upp den, rena mardrömmen. Försökte med rörtång m.m men det gick inte. Tiilslut fick jag upp pluggen med don.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 604
    Nu har jag inte verkstadshandboken "på mig" men är 99% på att det var 25nm man skall dra pluggen med. Men jag drar också alltid med handkraft och det brukar aldrig sitta så man måste ta till förlängningsrör och dylikt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    298
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Nu har jag inte verkstadshandboken "på mig" men är 99% på att det var 25nm man skall dra pluggen med.
    Det låter ju rimligt och motsvarar nog det moment jag intuitivt dragit med på mina tidigare bilar.
    Att pluggarna kan sitta så jävligt beror nog på att okunniga inte byter kopparpackningen utan försöker dra tätt med en förbrukad packning.

    Med en använd icke glödgad kopparpackning kan man dra åt tills man skiter på sig utan att det blir tätt
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Håller med föregående talare. Det handlar om att byta kopparbrickan. Om man ändå köper olja och filter för runt femhundralappen, kan man kosta på sig en bricka varje gång. Kostar 3 kr/st minus ev rabatt på Speedparts. Sist bestälde jag 20 brickor och 2 pluggar, så behöver jag inte fundera på problemet denna tråd handlar om de närmaste åren i alla fall.......

    Med ny bricka behöver man inte dra tills det knakar för att slippa inkontinensbesvären
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 604
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Håller med föregående talare. Det handlar om att byta kopparbrickan. Om man ändå köper olja och filter för runt femhundralappen, kan man kosta på sig en bricka varje gång. Kostar 3 kr/st minus ev rabatt på Speedparts. Sist bestälde jag 20 brickor och 2 pluggar, så behöver jag inte fundera på problemet denna tråd handlar om de närmaste åren i alla fall.......

    Med ny bricka behöver man inte dra tills det knakar för att slippa inkontinensbesvären
    Håller med Grandmaster, jag har också en ny reservplugg hemma och en hel påse kopparbrickor, och byter varje gång jag byter olja. Bytte ut min gamla ½-tums plugg mot en ny 13mm också.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Oljeplugg
    Av Idlewild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 11:41
  2. Oljeplugg
    Av Calle 9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 23:34
  3. Oljeplugg 9-5
    Av mangepilot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 09:34
  4. oljeplugg 900 88:a
    Av dresen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 12:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •