Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Startproblem OG9-5

    Hej! Min 9-5a 04 slutade fungera när jag skulle åka till jobbet. Åkte med den dagen innan. Nu står den bara å tuggar med startmotorn. Testade byta batteri och ingen skillnad. Varvräknaren rörde sig kanske 1mm max innan när jag testade att starta.

    Polaren trodde bränslepumpen. Men den låter någon sekund när man har nyckeln i läge 2. Startar jag den så hör man bränslepumpen. La mobilen över och spelade in. Men den kan väl vara sönder iaf.? Kommer liksom ett sörplande ljud vid start och när jag vrider av nyckeln. Vet inte hur en frisk bensinpump låter.
    Ska ut imorgon och testa med startgas.

    Några funderingar?

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Man brukar ju skämtsamt säga att om en Saab inte startar så är det vevaxelgivare, tändkassett eller bränslepump som lämnat in.
    Det där med att varvräknaren rör sig minns jag inte riktigt om man kan lita på eller ej.
    Testa med en annan, bekräftat fungerande tändkassett hade jag gjort som nästa steg.
    (Givetvis inte om motorn startar på startgas, då får man se över bränsletillförseln ändå..)

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Det låter som att pumpen fungerar, men kan kan ju kolla om det finns tryck i fuelrailen för att vara säker.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Problemet löst! Visade sig vara tändkassetten. Tycker dock att borde gett en felkod, jaja. Men tycker den låter konstigt på tomgången nu. Börjar på 1500 varv och dalar sakta ner till 700-800 varv efter 30 sek. Vet inte om det är normalt då jag aldrig studerat hur tomgång en fungerar.

    Kanske i chock efter tryckt in startgas vid luftmassemätaren.

    Vill påpeka att det inte är en ny TK. Den satt i bilen från början för två år sen. Men bytte ut den när jag trodde TK:n var dålig ibörjan. Men visade sig vara avlastningsventilen.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Luttwich Visa inlägg
    Problemet löst! Visade sig vara tändkassetten. Tycker dock att borde gett en felkod, jaja.
    Den trasiga tändkassetten, vad är det för tillverkare och version? Det kan påverka felkodsbeteendet.


    Citat Ursprungligen postat av Luttwich Visa inlägg
    Men tycker den låter konstigt på tomgången nu. Börjar på 1500 varv och dalar sakta ner till 700-800 varv efter 30 sek. Vet inte om det är normalt då jag aldrig studerat hur tomgång en fungerar.
    Kall bil kan ha ganska hög tomgång vid start (1500 kanske är lite väl högt, men inte helt uppåt väggarna), 875 rpm är normal tomgång vid varm motor.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Den kassetten köpte jag ny från skruvat för två år sen. Kanske var budgetmodellen, minns ej.
    Okej men var bra att det inte är något onormalt med varvtalet.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Roligt att du löst problemet.

    Skruvat är nog inte direkt kända för att sälja originaldelar, iallafall inte tändkassetter. Kolla på den och se vad som står på den.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Just tändkassetten är en komponenter där det utan tvekan ska handlas en original. Det finns många tredjepartskassetter av undermålig kvalité, dessutom är det vanligt att funktioner utöver gnistgenerering saknas (t.ex. diagnos/felkoder, knackningssensor, ...). Det låter precis som det du sett...

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5
    Av GabrielMijat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:32
  2. [LÖST] 9-5 -00 Startproblem
    Av alwayssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-02-21, 12:32
  3. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,2TiD
    Av Trooper_75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 00:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •