Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bytt stolar, felmeddelande SRS NG9-3

  1. #1

    Bytt stolar, felmeddelande SRS NG9-3

    Hej,

    Har köpt skinnstolar på skroten då jag vill byta ut tygstolarna i min 9-3:a. Efter att ha monterat in de nya stolarna i bilen så började airbag-lampan lysa. Från vad jag kan se så är krockkuddarna kvar i stolarna men behöver de på något sätt "giftas" in? Eller är det enklast att lämna in den för en felsökning? Tack på förhand för hjälp och svar.

    Kan tilläga att stolarna är från en 05:a och min är en 06.
    Senast redigerat av Philip9-5 den 2020-03-31 klockan 17:53.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    1. Gjorde du bilen strömlös medan du bytte stolar?
    2. Vilka årsmodeller gäller det (din bil och donatorbilen)?

    Det finns flera tänkbara skäl till att lampan tänts:
    1. Donatorbilen och din bil har olika airbagsystem, så din airbagenhet känner inte igen krockkuddarna i stolarna
    2. Bilen var inte strömlös när du bytte och kände att airbagen försvann, satte felkod och sedan måste du släcka felkoden med instrument (vissa airbagfelkoder försvinner inte bara för att symptomen försvinner)
    3. Något annat fel, typ defekt airbag på stolarna du köpt, dålig kontakt någonstans, ...

    Oavsett fall brukar det vara enklast att felsöka om du läser ut felkoder. Pekar det mot stolarna och de är av rätt modell så ska det räcka med att radera felkoder så är allt frid och fröjd. Airbagdelar ska inte behöva giftas in vad jag vet.

  3. #3
    Hej, tack för snabbt svar.

    1. Stämmer bra, kopplade bort batteriet under bytet.
    2. Stolarna från skroten är från en 2005 och min är en 2006.

    Kopplade in de gamla stolarna och då släcktes airbag-lampan.

    Vet du om det finns några bra verktyg förutom Tech 2 som kan läsa ut airbag-koder?

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Jämför stolarna underifrån, ganska vanligt att man köper stolar som saknar positionssensorer men bilen hade det innan (man tog bort det av pengaskäl. Kolla om stolskontakterna ser likadana ut i form av antal stift och plats
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Ok, ska kolla det. Tack!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Om du lyckas släcka airbaglampan när du kopplar in de gamla stolarna kan du iaf utesluta felkoder som endast släcks med tech2.

    Som Henrik är inne på kan det skilja i positionssensorer. Saab bytte även leverantör av rattairbags från autoliv till takata ca 2006, kanske gäller det även sidoairbags? Jag tror inte det går att få airbag från ett system att funka med styrdonet från ett annat system.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Airbagarna verkar vara väldigt standardiserade numera i hela branschen på 2-4 ohm, men jag har ett dunkelt minne av att jag läst att det tillkommit någon sensor i stolen på senare årsmodeller.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ja, nä, jag tror att just 05-06 kan vara en hård gräns. I 05 är det Autoliv och stolarna har lägesgivare, i 06 är det Takata och stolarna saknar sensorn.
    På ng9-3 sitter dock inte sensorn i stolen som på og9-5 utan på själva "rälsen", mot mittkonsolen, rätt långt fram. Det skall inte vara problem att stoppa stolar avsedda för sensor i bil utan, men jag är osäker på om det går att kombinera Autoliv och Takata. Det skall gå med ratten, det har ju flera gjort (även om jag nog inte skulle vilja göra det).

  9. #9
    Tack, återkopplar med besked när jag hunnit kika på det

  10. #10
    Stämmer bra att positionssensorn för bägge stolar hade hoppa ur, kopplade in dem och nu är allt frid och fröjd

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Bytt generator, felmeddelande laddning, NG9-3 B207
    Av Håkan L i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 07:47
  2. Bytt från tyg till skinn stolar, sitter för högt nu
    Av hall112 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •